Begynder spørgsmål !
Fra : Sygate
Vist : 635 gange
300 point
Dato : 20-04-08 09:51

Hejsa !

Er helt ny til css og sidder og læser lidt om det.

Hvis jeg vil lave en hjemmeside med f.eks 10 sider og ønsker at gøre brug af en af disse:

http://blog.html.it/layoutgala/

Hvordan griber jeg det an med css?

Normalt hvis jeg lavede det i ren html ville jeg jo bare kalde side 1 for index.html og de andre sider for det de havde af inhold.html

Men hvad skal min hovedside hedde i css. Er det altid default.htm og så samtidigt lave en ekstern side der styrer alle de andre der skal hedde style.css?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 20-04-08 10:07

Hvis du køre musen hen over siderne, kan du i bunden af din browser se hvad disse er døbt.

De viste sider er htm / html
vh Ben

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-04-08 10:08

Jeg har dog ikke kodet Css, så vent med at lukke spørgsmået. Til du har fået det svar du kan bruge.
vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 20-04-08 10:13

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Jeg fandt ud af det. Skulle bare kopiere et link ind på siden med skabelonen, så jeg kkan styre f.eks baggrundsfarven osv. fra mit .css dokument..

Fra : godtur_dk

Dato : 20-04-08 10:15

Du skal vel bare oprette dine sider på normal vis, og så linke til dit CSS-dokument i <head>'eren i hver af siderne.

altså:

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="sti-og-navn-på-dit-css-dokument.css" />
</head>

Og derefter skal du sætte div'er ind i din HTML-kode. Disse div'er skal hedde det samme som, de steder der i CSS-dokumentet står #noget..

altså:

Tjek i øvrigt også denne side, som også indeholder forslag til at bygge sider op i CSS.
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

- godtur.dk

Fra : godtur_dk

Dato : 20-04-08 10:16

Lær i øvrigt det mest bassale om CSS her:
http://www.html.dk/tutorials/css/

- godtur.dk

Fra : bentjuul

Dato : 20-04-08 10:26

Citat
CSS er et sprog til at definere layout på HTML-dokumenter.

Det vil sige, at CSS kan bruges til at definere bl.a. fonte, farver, marginer, liniehøjder, højde, bredde, baggrundsbilleder, positionering, m.v. - CSS indeholder mere 100 forskellige egenskaber!

I forhold til HTML, indeholder CSS ikke bare langt flere muligheder for layout - det er også mere præcist og avanceret. CSS understøttes af Netscape, Microsoft, Opera og mange andre browserfabrikanter.

Citat er her fra http://www.html.dk/tutorials/css/lektion1.asp

Dine sider skal fortsat navngives som du plejer, men du "styler" dine sider med CSS enten direkte i html'en eller som et externt stylesheet med endelsen css. Det eksterne kaldes sådan på din html side
Kode
<link href="DIT_stylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Jeg håber det gav lidt mening

Fra : Sygate

Dato : 20-04-08 12:00

Hej godtur.dk og bentjul..
Jeg fik vist lukket lige inden i smed jeres råd.
Siger mange tak... i får lige lidt point hver for indsatsen.

Du har følgende muligheder