Nilan vs. Genvex i nybyggeri?
Fra : JetteBech
Vist : 6235 gange
100 point
Dato : 17-04-08 22:01

Vi skal til at bygge et nyt parcelhus. Der skal selvfølgelig være ventilationsanlæg. Vi er i tvivl om vi skal vælge et Nilan eller Genvex? Har nogen gode/dårlige erfaringer med de to fabrikanter? Hvilket anlæg er det bedste til prisen?

Fra : Sunowich

Dato : 18-04-08 00:05

Ja jeg kan ikke svarer helt klart på spørgsmålet men komme med et bidrag til et par sider om emnerne
http://www.airtjek.dk/ herfra http://www.google.dk/search?hl=da&q=Nilan&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

Genvex

http://www.klima-ulven.dk/dk/default.asp?filnavn=/dk/genvex_.asp herfra

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Genvex&meta=lr%3Dlang_da

Umiddelbart tror jeg at jeg ville vælge Genvex

Fra : trimare46

Dato : 18-04-08 08:34

http://www.sabetoflex.dk/sider/combi-varmeanlaeg.htm

prøv lige at se her inden du bestemmer dig. firmaet er flinke til at komme ud til kunderne og rådgive om energirigtige anlæg.

Fra : 3773

Dato : 18-04-08 09:42

Klart genvex.

Nilan's er med plasticveksler. Ekstra udstyr til Nilan koster horribelt dyrt. Nilan er bestemt ikke berømt for at være villig til at afhjælpe problemer for kunderne.

Fra : 3773

Dato : 18-04-08 11:16

Iøvrigt er dimensioneringen og udførelsen af anlægget en langt vigtigere faktor.

Idet anlæg i dag nødvendigvis skal udføres således at tryktab holdes ekstrem lave, bør følgende nok overvejes:

For ikke at forstyrre anlæggets ydelse/mindske vindfølsomheden bør hætter monteres i kip. Riste til indtag/afkast vil ikke virke optimalt, såfremt anlægget skal overholde BE06.

Kanalsystemet bør balanceres, idet indregulering stort set er umuligt, jvf de ekstremt lave tryktab der fordres qva BE06.

Sørg for ordentlig lyddæmpning.

Husk opbygning med vibrationsdæmpende underlag for maskinen. Øg evt dens egenvægt vha et par fliser ovenpå aggregatet.

Husk lyddæmpning mellem rummene for at forhindre lydoverhør.

Husk at sikre luftgennemgang under døre.

Brug gode og pæne kontrolventiler. I skal se på dem i mange år.

Opgrader især indblæsningsfilter til noget ordentligt. Evt vha eksternt filterskab.

Køb anlægget med automatisk bypass.

Sørg for at installatøren ved hvad han har med at gøre. Pas på at få isoleret ordentligt. Pas på at alle samlinger får tre skruer. At al befæstigelse er min M6 eller 50mm2 (patentbånd forbudt).

Brug INGEN slanger i anlægget.

Hvis installatøren er mindre øvet, forlang TEE-stykker istedet for påklip.

....bare sådan lige et par hints!

Men ellers er i velkomne til at maile tegninger/forslag til hvac(snabela)sol.dk. Så skal i få min kommentar!

Du har følgende muligheder