Ejektor-sug
Fra : 3773
Vist : 1870 gange
120 point
Dato : 25-02-03 09:18

Nogen der ved hvod'den man dimensionerer ejektor sug?

Fra : mcloud

Dato : 25-02-03 09:29

hej 3773
Normalt hvis det er et etstrenget varmeanlæg ,hvor man skal have ejektorsug mellem fremløb og returen på ( hovedledningen )radiatoren,går man en dimension ned ,dvs.at hovedledningen f.eks er 3/4 " rør , mellem teet fra fremløbet og teet fra returen går man ned til ½" rør.så man skaber ejektorvirkning i radiatoren.
man bremser fremløbet lidt og derved tvinges vandet igennem radiatoren og ved returen øger man gennemstrømningen for derved at suge vandet ud af radiatoren.

mvh mcloud blikkenslager

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 130 point
Dato : 25-02-03 09:32

Hej 3773

Her skal du nok være lidt mere specifik, men prøv at kigge i håndbogen for maskinmestre bind 1. I min bog for 1982 på side 134-136 samt under "Venturidysse" på side 123

Anvender man en indbygget måledysse eller -blænde, med en diameter på d mm, kan den gennemstrømmende mængde findes af: (så kommer det svære da tegnsættene ikke findes her, send mig en e-mail)

Hygge...

Søren
marquardsen@email.dk

Fra : 3773

Dato : 25-02-03 09:36

....næh, Mccloud, ejektor-SUG. Forstået som den af-art af udsugning hvor mediet er så kras at intet kan holde. Derfor sætter man en dyse af afgangskanalen og puster med mediet.

Kan du huske ejektor-vakuum-pumpen fra skoletiden, altså den der fanden de skruede på vandhanen ----- samme princip.

PS: Viste ikke man brugte det til vand også!

Fra : 3773

Dato : 25-02-03 09:52

Hej Clan.

Det er damp, antagelig fuldmættet jeg skal suge væk og trække igennem en genvindingsflade. Så jeg skal kun producere drivtryk svarende til flade + skorsten - antagelig mindre end 30 - 40 Pa.

Fra : 3773

Dato : 25-02-03 09:53

Duøhh Clan. Dit navn forekommer mig bekendt........

Fra : CLAN

Dato : 25-02-03 09:54

Måling af vædske- og luftmængder:

Det varige trykfald eller tryktabet gennem en måledysse, blænde eller et Venturirør afhænger af åbningsforholdet m, der kan findes af:

m = (d/D) opløftet i anden potens, hvor

d = dyssens eller blændens diameter.
D = rørets diameter.

Tryktabet kan findes i tabel XII, side 136 (og her er det e-mailen kommer ind)

Mvh
Søren

Fra : CLAN

Dato : 25-02-03 09:56

3773

Ja der er jo ikke mange af mit navn, men dit 3773 er lidt mere kryptisk - send endelig en mail

marquardsen@email.dk

Fra : 3773

Dato : 25-02-03 10:08

Clan du er igang med noget måle noget - det er ikke det jeg skal, jeg kender godt (endda særdeles godt) måling af mediestrømme. Jeg skal producere et drivtryk uden at have noget siddende inde i mediestrømmen, altså ventilator duer ikke!

Jeg tror jeg for år tilbage har haft et eller andet at gøre med en rådgivende ing. eller arkitekt der deler efternavn med dig. Antagelig har han huseret i det syd/østjydske.

Fra : 3773

Dato : 25-02-03 10:10

Iøvrigt deler vi fornavn!

Fra : CLAN

Dato : 25-02-03 10:31

Hej Søren

*LOL * ja så er jeg galt afmacheret - det kan jeg godt se, du må på hovedet i bøgerne igen

Jeg er fra Grenaa men er hverken ing. eller arkitekt

Fortsat god jagt...

Søren

Fra : CLAN

Dato : 25-02-03 14:32

Vi prøver igen... jeg ka' slet ikke la' vær

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået opgaven rigtigt, men det lyder umiddelbart som om en ganske alm. ventilator kunne klare opgaven.
Hvis det er en 100% statisk løsning (ingen bevægelige dele som f. eks. en ventilator) man søger, er det et spørgsmål om skorstenshøjde.
Det er jo sådan at f. eks. 50°C varm luft helt mættet af damp er lettere end f.eks. udeluft ved 20°C. Alt afhængig af temperaturerne kan man beregne den nødvendige skorstenshøjde som vil give et opadrettet tryk/sug på 30-40 Pa.

Skal jeg hjælpe yderligere, kan jeg lave et excel skema til beregningen. Det er kun en lille smule kompliceret fordi man samtidig skal tage højde for lysningsarealet i skorstenen, som jo har indvirkning på tryktabet, så snart der er bevægelse, men jeg kan da forsøge!?!

Yderligere skal måske bemærkes at det kan være forbundet med problemer at få "systemet" igang, da det vil vare lidt før man har opnået en passende temperatur i skorstenen, som før systemstart er kold.

Søren

Fra : 3773

Dato : 25-02-03 14:43

Yes, man kan godt få det til at køre med drivtrykket alene, men "man" har idag "fusket" en ejektor på vha et strøm-tee og det virker ("man" ved bare ikke hvorfor). Produktionsanlægget skal flyttes og jeg er blevet bedt om at genvinde fra dampen (den er nærmere 100° end 50°). For ikke at genere selve processen agter jeg at lave en ejektor (igen), men vil gerne vide lidt mere om dimensioneringsgrundlaget. Ligeledes er opstartsfasen, som du nævner heller ikke uvæsentlig. Hvis jeg laver ejektoren lidt smartere end i dag, burde den du med meget mindre luft.
Jeg kan ikke bruge ventilatorer idet skidtet er korrisivt og klistret tilligemed! Det har man prøvet.

Alternativt må jeg jo bare eksperimentere mig frem. Jeg har en svag ide om en dyse, størrelsesmæssigt som tutten på en silikonesprøjte monteret inde i et ø160 rustfri kloakrør og så en bette mellemtrykker til at føde den.

Fra : 3773

Dato : 18-08-03 12:16

Nu er den oppe at køre, men yder for lidt. Vi har lavet den som et halv-tommer rustfri vandrør inde i foromtalte nedløbsrør, men ydelsen er umiddelbart for lille. Det fandens er, at vi ikke ved en skid om ydelser, idet man har genbrugt en lille gammel Odense-blæser til at levere luften. Skal man forsøge sig med større rør = mere luft, men umiddelbart mindre fart ud af åbningen, eller skal man gå modsatte vej?

Fra : 3773

Dato : 09-09-03 09:56

Så kan jeg selv producere svaret mv.

Der skal bruges særdeles stort dynamisk tryk (hastighed) for at få skidtet til at trække.

Vi rendte i et problem med at genvinderen trak så meget energi ud af dampen, at konvektionen i de sidste to meter skorsten nærmest var ingenting. I sagens natur er mediemængden og væsentlig mindre idet en stor del af dampen udkondenseres og afledes som kondensvand.

Vi monterede som eksperiment en aldrende ringkammerblæser med 2 kW maskine og koblede denne intermistisk til med en slange. Ringkammeren kan præstere i omegnen af vistnok 20000 Pa som max dvs 2 meter vandsøjle. Indblæst igennem et 1/2" rustfri rør giver dette tilstrækkelig drivtryk til at hjælpe dampen ud og skabe et lille undertryk i kedlen. Luftmængde antages at ligge i størrelses ordenen omkring de 50m3/h svarende til en udgangshastighed på antagelig 30m/sek.

Nu har vi indkøbt en Becker Ringkammerblæser med påbygget mikrofrekvensomformer (render helt op til 6000 o/min) og skal have bygget denne stationært på.

Du får points'ene Clan, for at have forsøgt (omend uden held).

PS: Er der nogen af jer der går og pusler med at bygge centralstøvsuger, så kan ringkammerne skaffes til meget små penge (de er lettere brugte).

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 09-09-03 09:58

Tak for svaret CLAN.

Fra : CLAN

Dato : 09-09-03 10:53

Hej 3773... den her havde jeg helt svedt ud
Jamen jeg kom jo ikke med den rigtige løsning...
Nu har du jo min e-mail, så skulle der dukke noget nyt op, så har jeg som sagt ham min ven (Per) som sidder hos Therma i Skive - han har faktisk hjulpet mig lidt her, men begyndte at stille spørgsmål, som jeg overhovedet ikke forstod en meter af... jeg opgav simpelt hen (ligner mig nu ellers ikke).
Hygge...
Søren

Fra : 3773

Dato : 09-09-03 11:05

Næh, det var skam også bare at få skidtet lukket. Jeg kan jo ikke give mig selv point's, vel?

Det er ingen skam at opgive, idet jeg heller ikke har kunnet finde nogen former for litteratur om emnet. Men så man man jo bare igang med eksperimenterne - det er vi såmænd så vant til. Igennem tiderne er det lykkedes mig at rage mig ind i det ene underlige projekt efter det andet, med rimeligt held vel og mærke. Så det er ikke utænkelig at jeg istedet kunne give din gode ven Per fra Dantherm (må det vel være) et par gode fif.

PS Har du købt en VE-unit?

Fra : naasir

Dato : 26-10-03 20:10

Hej alle sammen er der nogen der kan hjælp mig om hvad er en Ejektor og Injektor kan i give mig en beskrevelse om det

Fra : naasir

Dato : 26-10-03 20:10

Hej alle sammen er der nogen der kan hjælp mig om hvad er en Ejektor og Injektor kan i give mig en beskrevelse om det

Fra : 3773

Dato : 27-10-03 08:37

Du kan jo stille et spørgsmål under vand og vvs

Du har følgende muligheder