Hjemmehjælp
Fra : pedersenOne
Vist : 731 gange
20 point
Dato : 19-02-08 11:13

Hej

Vi har et familiemedlem på 85 år, som har haft hjemmehjælp i flere år nu.
han er blevet alene efter at konen og broderen døde med 2 dage mellemrum,
det eneste han har selskab af nu er hans hund. som er 12 år gammel,
hjemmehjælpen klager over at hunden tisser indendøre og har i dag også bidt
en af hjemmehjælperne.
De siger nu at de ikke vil ind til borgeren igen - kan de det ?
han er ganske hjælpeløs uden hjælp. og vi er bange for han vælger hunden frem for
plejen.
Hvad mener i ??

På forhånd tak.??

Fra : amandaKanDu

Dato : 19-02-08 11:24

At han må lukke hunden inde mens hjemmehjælpen er der.
Jeg ville også nødig ind til en hund der bider.
En tur til dyrlægen for at finde ud af hvorfor hunden tisser inde. Måske har den blærebetændelse, eller lukker han den ikke ud regelmæssigt? Hvis ikke, er det synd for hunden, som måske burde afhændes/aflives.

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 11:28

et af problemerne er vel, at ingen lufter hunden. Hvis hunden ikke normalt bidsk, har den nok bidt, fordi den er frustreret over, at være nødt til at tisse besørge indendør, og hjemmehjælperen måske har været lidt for grov i vrede over tisseriet.
så hvis fremmede normalt godt kan være sammen med hunden, ville det være en ide at finde en hundelufter. og derpå talemed hjemmeplejen om, at han fik en hjemmehjælp der er vant til hunde.

Fra : clou

Dato : 19-02-08 11:33

Tag kontakt med Visiteringen i den kommune, der har bevilliget hjælpen og forklar dem, hvordan det står til - måske kan de yde lidt mere hjælp til dit familiemedlem.

Måske skulle familiemedlemmerne til den pågældende træde i kraft med lidt hjælp, som f.eks hundeluftning.

Clou

Fra : valde.

Dato : 19-02-08 11:34

Ja jeg kan sagtens se problemet, jeg er selv mæsten i samme alder. Jeg tror også jeg valgte hunden!
Man kan selvfølgelig ikke forvente at hjemmehjælperen skal udsætte sig for at blive bidt af hunden.
Han får nok tilbudt at komme på plejehjem - hvis han lader hunden aflive, - Det er nok de hårde kendsgerninger

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 11:40

Valde der skal meget til før man for tilbudt en plejehjemsplads, og det kan han sige nej til.

Fra : dova

Dato : 19-02-08 11:48

Citat
hjemmehjælpen klager over at hunden tisser indendøre og har i dag også bidt
en af hjemmehjælperne.
De siger nu at de ikke vil ind til borgeren igen - kan de det ?

Ja, det kan de selvfølgelig.....de behøver ikke finde sig i et arbejdsmiljø med hundepis + at hunden der foruden bider dem.

Og nu skriver du, at manden er ganske hjælpeløs uden den hjælp han får.

Hvad så med hunden....bliver den passet optimalt.

Mange dyr fører en kummerlig tilværelse (ofte grænsende til vanrøgt) , hos ældre mennesker der desværre ikke vil indse, at de ikke længere kan tage sig forsvarligt af et dyr.

Så mit råd er faktisk, at I både er meget obs, på hundens helbred og trivsel....og hvis noget halter der bare en lille smule, vil forsøge at overtale manden til at skille sig af med den.....

Hvis den ikke passes forsvarligt, med foder, luftning, evt. dyrlægebesøg, kan I faktisk også opleve, at hjemmeplejen henvender sig til dyreværnsorganisationer og anmelder forholdet der.

Fra : jeb3

Dato : 19-02-08 12:00

Selvfølgelig kan og må en hjemmehjælp nægte at komme hvis en hund bider, eller generer på nogen anden måde.

Derudover er det ikke hundepis de skal gøre rent i.
De skal hjælpe det menneske, der har behov for det, med de ting, de ikke selv kan, mht DEM SELV. Ikke deres husdyr.

Hvorfor tisser hunden? har den altid gjort det? Bliver den luftet og passet optimalt?
Ellers er det dyreplageri, og hjemmehjælpen har pligt til at melde det til dyreværnet.

En hund er ikke bare en selskabsting. det er et levende væsen, der har krav på optimal pasning!!!
Ligesom dit familiemedlem.

Men familien kan da vel træde til?
Tænk på alt det de ældre i vores familier har gjort gennem tiden, og idag hvor vi arbejder kortere end nogensinde før kan vi vel finde overskuddet til at hjælpe hvor det er nødvendigt.

Vi har selv en oldemor på 96 år, der bor 3 timers kørsel væk. Vi er tit deroppe og foretager de store indkøb, den grove rengøring, som hjemmehjælpen ikke må mm.

Det kan godt lade sig gøre, hvis man vil.
Tænk på den dag vi selv sidder og ikke kan det hele.
Så håber jeg mine børn kan se, hvor vigtigt det er , i kraft af at vi selv gør det nu for olde.

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 12:06

jep3 hundeluftning er noget der skal foretages flere gange om dagen og specielt om morgenen og sen aften. så det kan være svært for familien, hvis de ikke bor i nærheden.

Fra : sødprinsesse

Dato : 19-02-08 12:08

Bare en idé....

Måske ville det hjælpe hvis familien (jer) hjalp ham med at finde en sød pige på 12-15 år som kunne tjene lidt penge på at lufte hunden i en halv time hver dag... Så bliver den langt mere rolig...
Så kunne den ældre herre lukke hunden inde i et rum med et par godbidder hver gang hjemmeplejen kommer.
Så opnår de alle sammen en tilfredstillende hverdag...

Fra : jeb3

Dato : 19-02-08 12:19

Skytten... det er det jeg er klar over.
Har selv haft hun i mange år.

Men bor der flere i familien, kan man evt skiftes til det.

Ellers er det synd at have hunden.

Fra : vil.du

Dato : 19-02-08 13:02

Kære 'PedersenOne'.

Øv, hvor er det bare en kedelig, sørgelig og trist - men desværre langt fra sjælden, historie

Selvfølgelig vil hundefar vælge hunden fremfor hjælpen, HVIS han skulle blive stillet overfor et så umenneskeligt valg....
Men det gør han da vel heller ikke - vel?
Helt ærligt......der MÅ da være nogen der kan træde til, så denne gamle mand kan få lov at beholde sin elskede hund??
For mange gamle, er den trofaste hund, den sidste rest af kærlighed der er tilbage, det sidste minde om en svunden tid med et liv i kærlighed og omsorg. Man har måske mistet sin livsledsager, som man havde den gang man anskaffede kæledyret og ved at lægge sine gamle hænder ned i den bløde pels, kan tankerne flyve tilbage og man mindes. Hunden osse gammel og har fulgt sin herre og osse sin herres ægtefælle, i mange mange år, trofast og lydig.
Nu er hunden hans eneste og bedste selskab og den er osse den eneste som kan give OG modtage hans Kærlighed. De to må ikke skilles...

Det er osse frygtelig synd for hunden! Jeg kan følge de, måske lidt hårde, udmeldinger herover, for det ER rigtigt at mange kæledyr må døje en kummerlig tilværelse fordi deres mennesker er blevet gamle og måske syge og ikke længere har de fornødne kræfter, den fornødne energi til at passe deres dyr forsvarligt. Det er en forbandet situation og bør få os allesammen til at tænke os godt og grundigt om, før vi anskaffer os et kæledyr når vi er nået op i en højere alder. Vi bør arrangere at der ER sørget for dyret, hvis vi selv skulle gå hen og blive ude af stand til at opretholde et godt liv for vores elskede kæledyr!

Og ja - det ER osse frygtelig synd for hjemmehjælpen!! Selvfølgelig kan og skal, de nægte at gå ind i et hus som er svinet til i hundetis og ja - selvfølgelig skal de da behøve at gå ind til en hund som kan finde på at bide! Det skal INGEN være nødt til!

Kan der ikke findes et menneske der kan tage ansvar for hunden og sørge for at dens liv bliver godt og værdigt, ja så vil det mest humane, for HUNDEN, være en aflivning MEN - det skal da ikke være første prioritet? Hunden er gammel, hvis det er en stor race, er den endda MEGET gammel! og den og manden måske har været sammen i mange år, så MÅ det kunne lade sig gøre at nogen hjælper med at få 'kringlet' tilværelsen for de to indtil hunden, på naturlig vis, forlader sin herre for at gå til 'De evige Kødbensmarker'?

Stil ikke manden over for at skulle vælge mellem sin hund og sin egen pleje, valget vil helt sikkert være et fravalg af hjælp til sig selv - han vil ikke kunne bære tanken om at miste sin trofaste følgesvend.
På enkelte plejehjem kan beboerne få lov at medtage et gammelt kæledyr og have det hos sig, til dyret falder bort. Men det kræver stadig at nogen tager sig af tingene.

Kan I, som er familie til manden, ikke bede Kommunens Hjemmepleje om et møde hvor I alle (OGSÅ den gamle) med åbent sind, kan tage en fornuftig snak om det hele? De mennesker der arbejder i Hjemmeplejen har jo osse interesse i at alt falder på plads, de arbejder jo netop med vores gamle, fordi de har et hjerte som banker for gamle mennesker og deres ve og vel og de ønsker selvfølgelig det bedste - men for alle parter!
Mød ikke op til et evt. møde, med alt muligt negativt i tankerne 'NU skal der fandme ske noget' - 'Dette kan ikke blive ved' - 'Nu giver vi OP' - 'lorteland' osv. osv. - det fører kun til negativitet og giver ikke gode resultater, vær villige til at give en hånd med. Begynd endelig mødet med at fortælle at I udmærket forstår Hjemmehjælpens holdning til dét at gå ind til en hund som bider og til dét at skulle gøre rent i et hus som er ulækkert af hundetis. Hvis I gør dem klart at I forstår, så vil DERES indstilling automatisk blive mere optimistisk og positiv og dermed skulle vejen være banet for en fornuftig og nøgtern snak om en løsning på tingene som ALLE kan være tjent og tilfreds med.

Kan denne løsning alligevel ikke findes - ja så er der vel ingen anden udvej end at afhænde hunden eller måske, når nu hunden er hele 12 år gammel, lade den få fred! Husk osse på at - hvis hunden og dens herre har været sammen i mange år, så har den jo ikke tisset på gulvet i alle disse år og så er den UDMÆRKET klar over at dét at besørge indendørs er LANGT under dens værdighed og det frustrerer den, gør den ked af det og flov og gør den bange...og måske får det den endda til at bide, i afmagt.

Puha - jeg håber alt det bedste, både for hovedpersonen, den gamle mand, hans elskede følgesvend hunden men osse for Kommunens Hjemmehjælpere som vi allesammen ved, hver dag må arbejde under, for mange, utålelige og utaknemmelige forhold endda med dårlige lønninger - for at passe vores gamle medmennesker, så de kan få et velfortjent og værdigt otium efter et langt og flittigt liv.
Jeg personligt, tager hatten af for denne gruppe, vores hjemmehælpere, i mine øjne er de Engle på Jorden og fortjener en ordentlig behandling - og selvfølgelig skal de ikke vade rundt i hundetis eller risikere liv og lemmer, for at kunne passe deres arbejde hver dag.

Mange kærlige tanker til Jer!
Tænk over hvordan I selv gerne ville have at denne situation blev løst....hvis det nu var JER SELV der sad, gammel og trist men med en gammel hunds trofaste øjne at kigge ind i, og dens bløde pels at lægge hånden på.

Fra : vil.du

Dato : 19-02-08 13:05

Uhh - undskyld mit lange indlæg
Hvad hjertet er fyldt med - flyder tastefingeren over af - sorry.

Og så glemte jeg jo osse...

Venlig hilsen Dorthe

hmm.....mit hjerte banker for de to kategorier af levende væsener - vores gamle og vores dyr. Begge parter fortjener det bedste men det er desværre ikke altid muligt at give dem det

Nå - jeg må hellere fjerne fluens ben, ellers skriver jeg bare en roman...uhyggelig tanke..

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 13:15

Herregud... En gammel mand. Og en gammel hund...
Her er ikke tale om at fjerne hunden fordi det er "hundens tarv". Der er tale om to væsener, der er blevet gamle sammen. Ingen af dem ville have et rimeligt liv uden den anden.

Familie............ Det ER altså ikke alle mennesker, der har et så tæt forhold til familien, så der er hjælp at hente på deres gamle dage. Det kan være på grund af manglende børn, eller fordi man har overlevet de fleste og resten ikke har overskud.

Alene det, at "der forventes" at man skal træde til med alle mulige og umulige praktiske ting, kan gøre, at familiemedlemmer med begrænset overskud hellere holder sig HELT væk! Og det forøger i endnu højere grad den gamles ensomhed... ---Det er forkasteligt at presse pårørende til at yde mere end de gør i forvejen!

Nå, men i min kommune (Ballerup) er det sådan, at man kan vælge mellem kommunal hjemmehjælp eller privat hjemmehjælp. Hvis det også er sådan i den gamle mands kommune, så kunne det være, at I skulle undersøge, om den private hjemmehjælperordning måske er mere fleksibel med hensyn til dyrehold. At aflive hunden er slet ikke en rimelig mulighed!
Her forudsætter jeg, at hunden har snappet en emsig hjemmehjælper. At den ikke direkte har opsøgt og angrebet en hjemmehjælper, der har forholdt sig passiv..
Har hunden nogensinde gjort JER noget??
Og hvor alvorligt var hundebiddet? Hvis hjemmehjælperne forlanger sanktioner, så er det nok rimeligt at se en kopi af en lægeerklæring med beskrivelse af såret og behandlingen..

pedersenOne, mit hjerte bløder for den gamle mand. Og for jer, der hjælpeløst kikker på. Alderdommen er ikke nogen rar tid for de fleste.
Jeg håber SÅ meget for jer, at I finder en bedre hjemmehjælpsordning, så I stadig har lyst til at besøge den gamle mand og hans gamle hund.

Skytte49, min mor blev tvunget til at sige ja til en plejehjemsplads. Hvis man ikke kan gå på toilettet selv, -eller sørge for mad til sig selv, -og hjemmeplejen siger fra af en eller anden grund, -så HAR man altså ikke andre muligheder!

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 14:20

jeg har selv været hjemehjælp i 10 år. jeg har oplevet, at hjemmeplejelederen ville tage hjælpen fra en klient, der nægtede at tage på plejehjem. klienten tog en advokat, og hjemmeplejelederen måtte æde sine ord igen. de kunne nægte hjælp

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 14:32

Sådan er det ikke mere... Eller ikke alle steder.
Og ofte er den gamle jo netop alene uden mulighed for at opsøge advokat. Det er både for dyrt og for indviklet for mange gamle mennesker.

Hvis der var meget familie til at hjælpe, så kunne tingene jo tit løses ved at familien gav hjemmeplejen en hjælpende hånd. Så den gamle kunne blive i eget hjem...

Men hvis den gamle er så plejekrævende, så hjemmeplejen ikke "kan løfte opgaven" mere, så VIL der i de fleste tilfælde være tale om tvangsflytning til plejehjem.

Hjemmeplejen er altså heller ikke alt for interesserede i gamle urenlige og uhåndterlige mennesker, der måske ikke engang er særlig søde og taknemmelige...

Og SELV OM din klient fik sin modvillige hjemmepleje tilbage, så er det HELLER ikke en måde at leve på, hvis man er 100% afhængig af fjendtlig og iskold hjemmehjælp flere gange om dagen...

Alderdom er bare ikke godt.....

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 14:51

det var ikke hjemmehjælpen der var modvillig og iskold, det var lederen.

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 14:58

----Lederen kan sørge for, at den faste hjemmehjælp bliver "omorganiseret" og den gamle i stedet får tilbudt skiftende ustabile unge hjemmehjælpere. Eller vikarer.
Min mor havde min. 30 forskellige hjemmehjælpere på en måned.

Hjemmeplejen kan gøres så umulig at den gamle alligevel ikke har anden mulighed end at opgive den sidste rest af personlig frihed (her= hunden) og flytte på plejehjem.

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 15:10

desværre er der mange dårlige ledere i det offentlige, der har glemt, at de er ansat, fordi der er nogle der har brug for deres hjælp.

Fra : jomfruane

Dato : 19-02-08 16:03

Det er et klokkeklart svar.
Jade må nægte ham hjælp.
Jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige de har pligt til det, men nu kender jeg selvfølgelig kun historien herfra.

Som familiemedlem må du eller en anden så træde til og skaffe en hundelufter og et gitter eller anden mulighed for at lukke hunden inde, imens han får hjælp. Alternativet lyder som aflivning.

Jeg beklager det er så firkantet, men som plejer/hjælper har man først og fremmest pligt til at tænke på sin egen sikkerhed.
Dit familiemedlem er blevet visiteret til en nøje specificeret hjælp, og hundetis er ikke inkluderet, men det er faktisk sagen helt uvedkommende, for i første omgang kommer de bare slet ikke.

Fra : karenD

Dato : 19-02-08 16:12

I den plejegruppe jeg er tilknyttet har vi haft et lignende eksempel, hvor hjælperen måtte gå igen, hvis der lå hundelort på gulvet.

Så ja, det kan og gør de.

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 16:15

Næ, der er ingen, der kan KRÆVE hjertevarme eller empati...

Det er bare så skrækkeligt, at det er SÅ fattige forhold, vi byder vores gamle...

Fra : jeb3

Dato : 19-02-08 16:23

Hundelort og tis har intet med hjertevarme og empati at gøre.

Hvor er familien henn?

Har han evt selv penge til at aflønne en ung pige/fyr der gerne vil lufte hund?

Hjemmeplejen har travlt nok, og de har ikke tid til at gøre rent efter hunde.
Hvad med dem, der måske har kaniner mm??? skal de også ordne dem?

Nej... Det er plejen af mennesket der er deres job.
Sådan er verden.

Skal man have mere, så må man selv betale, som vores oldemor. Hun har brug for mere hjælp end hun kan få, og er så heldig at kende en, der vil lave lidt (sort - ellers har hun da slet ikke råd til det).
Hun har skam brugt hele sin opsparing på hjælp, så nu er det folkepensionen der betaler.
Vi andre kommer så tit vi kan. Det er et kært familiemedlem, der har gjort meget for os. Nu gør vi med glæde tilbage.

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 16:41

jeb3 det er da godt du kan hjælpe. men det er ikke alle gamle eller syge der har familie i nærheden eller har bil.
en anelse omsorg og empati ville ikke være af vejen. som sagt har jeg selv været hjemmehjælp i 10 år og nu har jeg selv hjemehjælp pga sygdom. I dag drejer det sig hvor synd det er for hejmmehjælperne og hvor meget de kan gøre for at passe på sig selv. med lidt god vilje kunne man gå ud og tale med klienten med forslag til en løsning af problemet, i stedet for med det samme at sige fra.

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 17:06

----Hvis folk bliver gamle nok, så er deres børn altså også gamle, --hvis de stadig lever...
---Min mor overlevede f.eks. 3 af sine 5 børn... De to sidste (yngste) er begge handicappede.

Og i det travle samfund vi har i dag er det ikke altid at børnebørnene har den store kontakt til bedsteforældrene... Især hvis der er diverse skilsmisser involveret også...

Desuden er børnebørnene til de gamle tit travle børnefamilier med job og en masse forpligtelser..

Og så er der det med afstandene.........

Jeg synes at der SKAL!!! være plads til offentlig omsorg for de gamle mennesker, der ikke har familie til at hjælpe sig.

Og offentlig omsorg burde også være at hjælpe manden med at passe hans gamle hund --og måske nærmeste ven gennem mange år... Evt. ved at hjemmeplejen leder efter en hundelufter til manden. Masser af undersøgelser har jo netop vist, at det at holde hund forbedrer både livskvalitet og sundhed. Især for enlige.

--I det hele taget kunne jeg godt efterlyse, at hjemmeplejetilbuddet var lidt mere "helhedsorienteret", så der ikke var ting, der forblev uløste for de gamle. Hvis hjemmehjælperen oplever et problem, så må hun skaffe hjælp til at løse problemet hvis det ikke hører under hjemmeplejen. Koster det, så må borgeren selvfølgelig betale. Hvis borgeren ingen penge har, så må kommunen. OGSÅ selv om "problemet" er hundeluftning.

Men det er jo bare hvad JEG synes. Virkeligheden er, at det, vi byder de gamle i dag er kun offentlig pasning.

Der er ingen gamle, der ligefrem ØNSKER offentlig hjælp hvis de HAR familie til at hjælpe sig.

Fra : valde.

Dato : 19-02-08 17:14

Der er godtnok langt mellem synspukterne her.

En snakker om hjertevarme og empati!

en anden nej som plejer/hjælper har man først og fremmest pligt til at tænke på sin egen sikkerhed.

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 17:17

vel talt Birbitta. da jeg var hjemmehjælp gik jeg ikke så højt op opgavens art. hvis det betød meget for klienten, gjorde jeg det bare, hvis det var muligt og det tog jeg ikke skade af. tvært imod, så gik jeg tilfreds hjem fra arbejde, når jeg vidste, jeg havde gjort mit bedste.

Fra : jeb3

Dato : 19-02-08 17:23

Det er præcis fordi man førhen ikke tænkte på hjemmeplerenes ve og vel, at mange sidder og er opslidte idag.

Behovet for pleje er stort, og tilbuddene BURDE være bedre.

Men at gøre rent efter hunde... der må jeg lige stoppe. Det er IKKE hjemmeplejens job. Basta.

At der sagtens kunne være bedre muligheder mange steder i plejen er der ingen tvivl om. Men jeg går ud fra at spørgsmålet er rettet med henblik på, hvodan virkeligheden er, og ikke hvordan vi gerne vil have det skal være.

HUSK DET TIL NÆSTE FOLKETINGSVALG!!!!!

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 17:43

Ja, valde... det er utroligt... -Og uhyggeligt... --Skøn du på din store familie...

Skytte, jeg håber for dig, at du HAR en god hjemmehjælper...
Det er lidt af et mareridt, at DU SELV har været en god hjemmehjælper --og har indsigt i, hvordan tingene KAN fungere... og så bliver udsat for "moderne hjemmepleje"

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 17:50

jeb3, --hvem skal så??
Hvis f.eks. en gammel blind borgers førerhund kommer til at skide på gulvet, hvem skal så samle op?

Lorten flytter sig jo ikke bare fordi hjemmehjælperen mopser og går igen.

Som minimum må hjemmehjælperen skaffe en eller anden rengøringsassistent, det KAN gøre jobbet. Den gamle blinde kan da i hvert fald IKKE gøre noget...

Der BØR findes løsninger på problemerne.

OG: Jeg er FULDSTÆNDIG enig med dig, jeb3! Det ER noget, vi skal huske på ved næste folketingsvalg... (lad det komme snart...)

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 18:28

jeb3 jeg kan fortælle dig, jeg er ikke syg pga af mit arbejde. hjemmehjælpere i dag opfinder endda selv regler for at slippe så let som muligt. jeg har haft rigtig mange forskellige hjemmehjælpere, og jeg kan fortælle dig, at størstedelen slider sig bestemt ikke op. jeg tænker ofte hvordan senile for gjort rent, når hjemmehjælpen intet gør, hvis du siger hver enkelt ting de skal gøre

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 18:30

korrektion: hvis du ikke siger

Fra : jomfruane

Dato : 19-02-08 19:38

Citat
Der er godtnok langt mellem synspukterne her.

En snakker om hjertevarme og empati!

en anden nej som plejer/hjælper har man først og fremmest pligt til at tænke på sin egen sikkerhed.

Ja der er intet at sige til det kan gå galt i vores samfund, hvis mennesker kan sætte det op som modsætninger

Jeg fortalte, som andre der også har uddannelse og/eller erfaring indenfor området, at der er nogle klokkeklare regler.

Hvem skal passe mennesker, hvis det ødelægger hjælpernes helbred at varetage jobbet? Er det måden at få flere til at løfte den samfundsopgave?

Man vælger at gå ind i et empatisk arbejde fordi man rummer empati. Hvis man ikke kan se at der bliver gjort et stort arbejde, men at der også må være rimelighed i arbejdsforholdene - ja så mister vi så det samfundsgode.

Det er simpelthen for nemt at skyde skylden på de mennesker der rent faktisk gør noget (her hjemmehjælperne). Det er også for nemt at brokke sig over at familien, samfundet mm ikke tager affære generelt. Sagen er her, at spørgeren, som den måske eneste, virkelig kan gøre en forskel på den situation der skitseres.
Også ældre mennesker har ret til at beslutte deres skæbne, og hvis den skæbne indebærer dyreplageri, usikre forhold for mennesker eller sundhedsskadeligt svineri, ja så er det faktisk sådan. Er den ældre derimod fx mentalt syg, så må der findes en værge. Det lyder som en bestemt ældre person, der måske har et problem med at se sig selv i realistisk lys. Men ikke desto mindre har vedkommende ret her til og ingen kan vel sige at situationen blev skabt af andre end vedkommende ældre selv?!
Det har bare konsekvenser, ikke at tage nødvendige forbehold for andre menneskers sikkerhed, og så er diskussionen faktisk ikke længere.

Fra : skytten49

Dato : 19-02-08 19:59

jomfruane der er mange der arbejder med mennesker uden at rumme empati, det er bla. derfor man kan se de mange skandaler i tv. over halvdelen af de hjemmehjælpere der kommer hos mig, er ikke uddannede. de har ikke jobbet fordi de ønsker at hjælpe nogen, de har svært ved at få andet job fordi de mangler uddanselse. før jeg blev hjemmehjælp, arbejdede jeg som sygehjælper på plejehjem, og jeg har mødt nogle af de ondskabsfulde typer man ser med skjult kamera på tv. de hader gamle mennesker. de ejer IKKE empati, og det er en gåde at de bliver i et job de hader.

Fra : Birgitta

Dato : 19-02-08 21:15

puha... Men sådan ER det...

Mere uddannelse, mere løn...

Fra : jeb3

Dato : 20-02-08 12:32

Skytten... jeg refererede ikke til dine helbredsproblemer, da jeg skrev at nogle bliver slidt op, men til de 4 jeg selv kender, der er på førtidspension pga slid.

De hjemmehjælpere vores oldemor har, de arbejder nu godt nok.
Har kaffe klar når de kommer, hun værdsætter snakken meget.
De får en hurtig kop, og så ordnes der ellers vasketøj, støvsuges mm.
Er der mere tid, slutter de af med en kop kaffe og et stykke chokolade.

Men da nogle gennem tiden, nærmest er blevet presset ind i systemet, kommer der folk, der ikke har hjertet med sig i hvad de gør, men kun tænker på at få overstået arbejdet og få fri.

Og hjemmehjælpen MÅ GERNE nægte at rydde op i hundetis mm. Sådan er landet. Ligesom de ikke skal vaske onkel Soufs's tøj, hvis han lige er på besøg et par dage.

Det er stadig ikke et spørgsmål om hvad der rigtigt og forkert, det er et spørgsmål om hvordan reglerne rent faktisk er.
Men vil da gerne vide hvordan I stemte til sidste folkestingsvalg. jer der er harmfulde over at hjemmehjælpen siger nej.
Der er sgu nogen der har sat kryds ved den "velfærdsregering" vi har nu.
Men som altid... en borgerlig regering = ned med de svage.
Sådan har det atid været, og sådan er det igen.

Hurra for de gamle socialdemokrater, der vil til at gøre S mere socialdemokratiske igen, istedet for et lefle for den regering vi har. Og hurra for de dejlige partier, der stadig står fast på, at der skal hjælp til de svageste.

De kunne jo tage nogle af de penge de bruger på at hjælpe/støtte/undersøge de andengenerationsinvandrere der brænder vores land af nu, og bruge dem på de mennesker, der virkelig har brug for hjælp.

Fra : skytten49

Dato : 20-02-08 13:27

jeb3 jeg undrer mig også! Når alle de offentligt ansatte der skriger på bedre arbejdsforhold og mere i løn, alligevel valgte at sætte X ved skattelettelser(der kun giver en hjemmehjælp ca 100 kr om måneden). Det offentlige har så mange ansatte, at hvis de havde stemt efter det de bad om, havde vi ikke fået den regering vi har nu. sSelv stemte jeg på socialdemokraterne.

Fra : jeb3

Dato : 20-02-08 13:31

Tja jeg var endnu længere til venstre. Synes faktisk Søvndal virkelig markerer sig.

Men folk har så travlt med at brokke sig.
Ofte har de selv stemt regeringen ind, eller slet ikke stemt!!!

Så ud af busken jer der beklager jer?

Forsøgte i at gøre noget ved det ved sidste valg?

Fra : skytten49

Dato : 20-02-08 13:41

desværre har jeg hørt mange brokke sig over regeringen der har stemt DF. når jeg så siger de selv har stemt på regeringen, siger de: nej jeg stemte på DF. Nogle er så politisk ubevidste, at de ikke forstår, at når de stemmer DF, stemmer de på Anders Fogh

Fra : Birgitta

Dato : 20-02-08 16:17

Jo, jeg er nok osse på vej fra Socialdemokratiet til SF... Lad os se, hvordan partierne udvikler sig...

NOGET sker der forhåbentlig ved næste valg...

Annuller spørgsmålet
Fra : pedersenOne

Dato : 21-02-08 07:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Du har følgende muligheder