Diktatur? ikke sandt.
Fra : tabitaoghøns
Vist : 415 gange
20 point
Dato : 11-02-08 19:48

Hvad ville der ske, hvis den dømmende magt, udøvende magt og lovgivende magt i Danmark ikke var adskilt?
ville der så ikke være Diktatur? ikke sandt

Fra : Sunowich

Dato : 11-02-08 19:58

Jo hvis det var et parti der bestemte det hele med en enevældig leder så er man da i nærheden af et diktatur

Fra : miritdk

Dato : 11-02-08 19:59
Fra : Jenspeter0504

Dato : 11-02-08 20:05

Jo det er da rigtigt, men princippet om adskillelsen mellem den lovgivende, udøvende og dømmende magt, har lidt alvorligt i den siddende regerings tid. Og dog er det jo ikke diktatur vi har i Danmark, men hvad er det så i forhold til din logik?
Derfor er meget problematisk når justitsmor Espersen, dømmer forbrydere og forbrydelser i offentligheden, inden den udøvende magt (politiet) har undersøgt sagen til bunds, og inden domstolene har bedømt skyldsspørgsmålet. Og det har hun gjort i talrige sammenhænge gennem flere år.
Hun er langt ude over hvad der er rimeligt for et demokratisk samfund.
Jeg mener også at politiet i tiltagende grad dømmer folk i offentligheden, når de udtaler sig i medierne om kriminalitet og kriminelle hændelser.

Fra : Jorn_DK

Dato : 11-02-08 20:20

JO

Fra : tabitaoghøns

Dato : 11-02-08 21:19

Okay, mange gang tak for jeres svar.

Jeg har lige endnu et spørgsmål (har intet med dette her at gør). Jeg overvejer at starte egen virkesomhed. Men siger I til det med at starte egen virkesomhed (godt eller skidt), er der måske
fordele og ulemper ved at starte egen virksomhed?

Fra : jqb

Dato : 11-02-08 21:25

Nej. Man kan da sagtens forestille sig et samfund hvor befolkningen vælger dem der skal kontrollere alle tre magtsfærer.

Det ville dog skabe et system hvor mulighederne for at udøve magtmisbrug sikkert ville være fristende for selv den mest velmenende idealist.

Et sådant samfund ville ikke være et diktatur idet der er frie valg. Men det er tvivlsomt om systemet ville være udpræget demokratisk.

Fra : IBM760

Dato : 11-02-08 21:29

Ok - du er ny bruger på Kandu, så du er måske undskyldt.

Men det er ikke særligt smart, at starte et nyt spørgsmål, i et eksisterende spørgsmål.
For det første, vil det komme i en forkert kategori, og du vil få svært ved, at godkende et af de ovenstående svar.

Så vent til i morgen, når du får dine daglige point - så kan du stille dit spørgsmål:

Citat
[...]

I mellemtiden kan du bruge tiden, til at læse lidt om hvordan du forholder dig på Kandu:
- Kom godt igang
- Pointsystem
med mere - alt under punkt "Brugerservice".

Fra : tabitaoghøns

Dato : 11-02-08 21:34

oki doki

Fra : tabitaoghøns

Dato : 11-02-08 22:26

Citat fra: Jenspeter0504

Citat
inden den udøvende magt (politiet) har undersøgt sagen til bunds

-Først vil jeg gerne pointere, at Politiet ikke er den udøvende magt.. Det er regeringen, den lovgivende er folketinget, og selvfølgelig den dømmende er domstolene...

Tildels i danmark kan man sige, at adskillelsen ikke er fuldstændig, da regeringen er en del af Folketinget...

Men, hvis der ikke var nogen adskillelse, så kunne de forskellige magter ikke kontrollere hinanden, og der ville være større sandsynlighed for korruption.

Fra : Hoddy

Dato : 12-02-08 12:17

Citat
Først vil jeg gerne pointere, at Politiet ikke er den udøvende magt.. Det er regeringen, den lovgivende er folketinget, og selvfølgelig den dømmende er domstolene...

Politiet er en del af den udøvende magt

Du har følgende muligheder