Forskel på Scartkabler?
Fra : Moggi
Vist : 740 gange
500 point
Dato : 07-02-08 21:15

Jeg har købt en harddiskoptager som erstatning for min VHS-video.
Når jeg gør som manualen på den foreskrver mht. tilslutning, får jeg et lidt forringet TV-billede.
Billedet er ligesom lidt mere "uldent" og mat, altså ikke noget med flimmer, streger el.lign.

TV-billedet er kun ringere når jeg ser tv-programmer gennem optageren. Dvs at jeg ser tv på mit TV's kanal 0 og så skifter programmer på optageren.

Når jeg Ser TV på mit TV's kanaler; altså skifter programmer på TV'ets fjernbetjening fejler billedet intet.

Manualen på optageren foreskriver at antennestikket sættes i optageren, og fra denne skal TV'et forbindes med både et coaxial-kabel (tror jeg det hedder, altså et alm. antennekabel med antennestik i begge ender) og med et scartkabel.

Sådan er det så også forbundet, og jeg kan så ikke helt forstå at jeg har dårligere tv-billede gennem optageren.

Vil jeg have gavn af et dyrere scartkabel end det 20-kr-kabel jeg bruger?

Jeg kan f.eks. se her: http://www.klik1stik.dk/group.asp?group=388&sub=252
at der findes enddog meget dyre scartkabler.

For god ordens skyld er det denne optager jeg har købt:
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/DVD-Video/DVDR3597H_(Wupti1).html

Eller er der andre gode forslag til et bedre TV-billede??

Mvh.

Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 21:25

Hej

Hvilken slags TV er det du har? Siden du bruger scart kabel går jeg ud fra at det ikke er et fladskærms fjernsyn med HDMI indgang. Ellers er det ret dumt at bruge scart

Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 21:36

Det er helt sikkert at det de kalder scartguldkabler er bedre end de billigste men du kan jo så også bruge andre typer stik alt efter dine stik ind-ud gange.

Mvh sunoFisk

Fra : stilkene

Dato : 07-02-08 21:42

Prøv at trykke på fjernbetjeningens pil-frem eller tilbage, så du kommer på andre kanaler end lige 0.
Det skal være når du er kommet ind på nul.

Fra : Moggi

Dato : 07-02-08 22:08

Mit TV er et ca. 10 år gammelt SONY og har altså ikke et fladskærm og har ikke HDMI-indgang.

stilkene: Jeg forstår ikke hvad du mener. Det med 0 er den TV-kanal jeg bruger, hvorigennem jeg kan se optagerens kanaler.

Mvh.
Moggi

Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 22:18

Så skal du bare have det bedste scart eller invisterer i noget nyt

Fra : stilkene

Dato : 07-02-08 22:35

Du må på din fjernbetjening have 4 mulige pile: frem - tilbage og til hver side
Hvis du trykker pil tilbage, vil jeg tro at du kommer på kanal A1, og hvis du yderligere trykker tilbage, tror jeg du kommer på A2, - Sådan fungerer mit, og bedste billede afhænger af i hvilken scartindgang jeg kar tilkoblet videoen (A1 eller A2)

Fra : Moggi

Dato : 07-02-08 23:03

stilkene: Ok, det forstår jeg, og det er afprøvet. Det er desværre ikke der at løsningen (hvis der er en) findes for mig.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 07-02-08 23:05

Jeg har selv haft problemer med et TV og et scartkabel. Når jeg kørte signalet gennem videoen så var billedet forringet. Da jeg henvendte mig til en tekniker fik jeg oplyst at det ene ben i scartstikket
skulle fjernes, så ville det hele virke. Og det gjorde det. Og det var også en 10 år gammelt fjernsyn.
Så prøv at spørge hos en TV forhandler.

Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 23:20

Du kan også bare kører videoen ind i fjerneren samt din antenne og lade være med at bruge video programvælger den vej igennem Selvom jeg har det dyreste scart har jeg også problemer med at køre det den vej om det så kan ordnes ved at fjerne et ben Jae ??? men hører da gerne om det for det er da irriterende nå den nu skulle kunne det

Fra : Moggi

Dato : 07-02-08 23:30

granner01: Det vil jeg prøve at undersøge nærmere.

Sunowich: Det er ikke så meget spørgsmålet om hvor jeg skal skifte kanaler for at se TV, det er mere det at kvaliteten på det jeg optager ikke er bedre end det der kan vises gennem optageren.

Mvh.

Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 23:34

Nå ok men er det så ikke mere et antenneproblem måske?? Det skal måske forstærkes mere til afspilleren ????Rent gæt

Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 23:47

Det er nok ikke problem med signalstyrke da han jo har et godt billede når han bruger fjernsynets tuner, selv om den stadig går igennem optageren. Hvordan er billedet egentlig når du f.eks. ser en DVD? Hvis det er fint der så er det ikke scarten som er noget galt med.

Fra : lham

Dato : 08-02-08 07:17

Hvordan var billedet på TV kanal o ( AV går jeg ud fra ) fra den gamle VHS maskine når du kørte gennem dens tuner og VHS forbundet til TV med samme scart kabel som det du bruger nu ? også uldent ?

Fra : zith

Dato : 08-02-08 08:05

Hej Min far har også en HDD optager og han har fuldstændig samme problem som dig, Han købte så en digital reciever som det heller ikke blev meget bedre af på det tidspunkt men da han så købe sådan en pakke via canel digital eller sådan så fik han et godt billede men det var fordi han så det igennem digital boksen som så sad i hdd optageren

Fra : refi

Dato : 08-02-08 09:33

Dit "tab" skyldes IKKE de forbindelser du bruger...

Det skyldes signaltab GENNEM optageren (scart eller tuner)...

Når du ser på dit TV går signalet ganske vist via optageren men IKKE gennem....

Så en finjustering af optager kan måske klare en del....

Hovedproblemet ligger i "afskærmningen" i optageren eller TVet....

Om det er en "billig" optager eller der er fejl i den er så begge muligheder du bør overveje...

Husk på at når du ser TV via optageren bruges scart IKKE.

Det gør det når du ser TV GENNEM optageren....

Så dårlig afskærming af scart er sandsynligvis problemet...

Dette kan så ligge i BÅDE TV og optager, men havde du ikke problemer med VHSen er det nok optageren...

Fra : amlupo

Dato : 08-02-08 09:34

Har haft samme problem som dig. Det blev meget bedre med et bedre scart kabel. Købte et godt et i Aldi til 100 kr så du behøver ikke at give 250 - 300 kr for et der dur

Fra : Sønder

Dato : 08-02-08 09:54

Ja, og vær opmærksom på at scartkabler fås med forskelligt antal "ben", lige fra 5 til 21, tror jeg det er. Bare så du får det rigtige. Chek evt brugsanvisningen hvis alt andet går galt

Fra : Moggi

Dato : 08-02-08 14:42

Tak for alle de gode kommentarer og forslag.

Den står nu udelukkende på arbejdejde i nogle dage for mit vedkommende, så der går lige lidt inden jeg er her igen...

Hyg jer.

Fra : Moggi

Dato : 13-02-08 22:13

Så er problemet løst...

Løsningen var - for mit vedkommende - lidt flov..

På min gamle VHS var der ikke problemer med billedet og da jeg satte min HDD til lod jeg den være forbundet til mit TV med det gamle scartkabel.

Ved et nærmere eftersyn fandt jeg ud af at det scartkabel der fulgte med i kassen med HDD'en manglede to ben i forhold til det gamle kabel..
Jeg satte det medfølgende kabel på og vupti......
Billedet er nu nøjatig lige så godt som direkte på TV'et.

Derfor tilfalder pointene den første der nævnte det med antal ben i scartstikket...

Men endnu en gang tak for alle kommentarerne... Det er jo det der gør det værd at stille spørgsmål herinde...

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 13-02-08 22:14

Tak for svaret granner01.