/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
StruktueretSmalltalk
Fra : svendgiversen
Vist : 526 gange
200 point
Dato : 29-11-07 20:22

Ikke mange af Universets og Menneskehedens store ubesvarede spørgsmål
når frem til kandu i disse tider; naturligvis slet ikke i dette Smalltalk forum.

Hvem? Hvad? Hvor? og udvidelserne Hvorfor? Hvornår?

Mine journalistiske evner rakte ikke helt til det første, og mine statistiske slet ikke til det sidste.
Men jeg vil alligevel forsøge at gøre denne min "smalltalk snage analyse” færdig...
inden der kommer alt for mange jule indlæg.

Hvor? er jo her i kandu smalltalk...

Hvad? og Hvorfor?

> I smalltalk, plejer kanduer, at tale om alt mellem himmel og jord, derforø...

Ja jeg har forstået...

I Smaltalk taler man jo om alt muligt og der behøver ikke at være en egentlig grund hertil...

Nogle indlæg er stemnings billeder, de bedste indlæg er dem hvor nogen spontant reagerer og ryger i flint over en iøjnefaldende uretfærdighed...
Andre vil lave sjov, drille godmodigt, ønske tillykke etc.

(et af de aller sjoveste ”talk” indlæg er dog for nylig stillet under kandu kandu; det hedder simpelt hen ”Spørgsmål”, med indlæg ” kan man spørge om noget”.
Det tragikomiske er at ikke engang en samlet indsats fra nogle af vore mest erfarne kandu brugere, kunne få spørgeren til at komme med det pågældende spørgsmål).

Så nogle indlæg også i smalltalk er fortsat spørgsmål,
måske fordi spørgeren ikke kan finde den relevante kategori?

Her er der naturligvis et ønske om en konkret information,
men meget ofte afspores debatten alligevel.
Fordi nogle ikke kan holder sig til sagen, begynder at tale om, eksempelvis speedway...
> Gollob er nu ikke så ringe endda...
der fører videre til formel 1, og herefter til hunde, sogar EDB programmer etc.

Og dette får mig til at tænke på følgende:

En gang jeg heller ikke kunne holde mig til sagen...
(ikke under ølstrejken, heller ikke under oliekrisen, men under benzinkrisen)
blev jeg sendt på et dyrt informations teknik kursus oppe i whiskey bæltet i nærheden af Hillerød.

Jeg husker ikke ikke meget fra kurset,
men maden var god og jeg var bange for ikke at kunne komme hjem...

Jeg husker dog noget:

-Titlen på et spørgsmål skal både være dækkende og interesse vækkende...

-Man skal ikke anvende for højt lix, dvs: Alle ord skal være korte og let forståelige...
Og hvem kender eksempelvis Gollop?

-Man skal have modtageren i tankerne når man skriver: Hvad ved/forstår hun/han?

(Jeg husker en kollega i vor salgsafdeling, der ikke skrev til kunderne, men til sin salgschef,
der overvågede alt, og påtalte enhver afvigelse? Fra hvad: egne normer..)
Og hvem kender eksempelvis Gollop?

Disse ord her fra dette forum trøster mig nu:
>Svend man kan da vist ikke dumme sig i smalltalk.
Jo jeg kan...

-Og man skal helst slutte af med noget sjovt og positivt, som læseren husker.

Der var sikkert mange flere gode råd på dette mit første og sidste informations teknik kursus...

Når jeg kommer i tanker om dette:
Jeg synes det er dejligt befriende at vi har et forum uden sådanne regler og fordomme.
Alligevel kunne det somme tider være rart, hvis spørgeren havde tænkt sig lidt bedre om...
Og i de tilfælde hvor der ikke kun pjattes, men spørges om noget konkret,
at man forsøger at holde sig til sagen...

Vurder selv hvornår I vil pjatte... eksempelvis med lange nattelige kæde spørgsmål.
Og hvornår det vil være bedre at svare mere direkte på spørgsmålet...

Med håb om flere og bedre smalltalks... Svend

Fra : refi

Dato : 29-11-07 20:51

Citat
Man skal have modtageren i tankerne når man skriver: Hvad ved/forstår hun/han?

Hvor skulle man vide det fra i et anonymt forum

Citat
Og i de tilfælde hvor der ikke kun pjattes, men spørges om noget konkret, at man forsøger at holde sig til sagen...

Det KRÆVER respons fra spørger - det er det der OFTE svigter....

Fra : Tilde38

Dato : 29-11-07 20:58

Tror faktisk de fleste i første omgang forsøger at komme med et godt råd/viden omkring emnet, men det er sgu svært at holde tråden når spøger helt forsvinder. så går det op i hat og briller.. jeg har lige læst den tråd du hentyder til.. den er da morsom på en ikke ond måde... og i de fleste tilfælde tror jeg folk får svar på deres spørgsmål, selvom der også bliver pjattet lidt..

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 29-11-07 22:02

Du tænker på dette spørgsmål i kategorien kandu

http://www.kandu.dk/spg112986.aspx

Citat
[...]

Jeg tror så at spørgeren også er en erfaren bruger på kandu. Læs du lige hele tråden igennem

Citat
[...]

Jeg tror, at de fleste brugere på kandu selv er i stand til at vurdere, hvornår der skal pjattes og på hvilken tid at døgnet det skal være.

Citat
StruktueretSmalltalk

Det er overskriften på dit spørgsmål !!!!!!

"Struktureret smalltalk" det tvivler jeg på

Men tillykke med din nye forbindelse til internettet.

Ja jeg har læst, at du nu har fået ubegrænset adgang, så du ikke behøver at tænke på de minutter du er på nettet.

Fra : svendgiversen

Dato : 30-11-07 07:37

Godmorgen og foreløbig tak...

Ja titlen er selvmodsigende,
jeg ville have skrevet "Smalltalk contra Struktueret Informations Teknologi" men det var for langt.

Nu skal jeg på arbejde og i aften til julefrost...
(lidt vemodigt, den sidste hvor jeg ikke selv skal betale).

Så det varer lidt med mine øvrige kommentarer, Svend

Fra : brokke44

Dato : 30-11-07 08:28

Jeg kan, stort set, tilslutte mig dine bemærkninger, Svend.

Men synes, stadig, at specifikke spørgsmål bør stilles i specifikke fora - ikke i "Smalltalk".
Her må man finde sig i, at andre brugere "overtager" tråden, så den starter i Rødby og ender i Skagen.

Og det er vel helt i overensstemmelse med Smalltalk - eller hva' ?

Fra : molokyle

Dato : 01-12-07 06:20

..og så er der de; der præcis som George Orwels gris Napoleon mener:

Alle dyr er lige. Nogen dyr er mere lige end andre.

Jeg kender eksempler på brugere som gentagne gange i smalsnak (smalltalk) har ytret:

Læs lige: Kategorien er smalltalk (..og dermed ment, at man 'ustraffet' kunne skrive hvad man lyster.)

Når så selvsamme bruger stiller et spørgmål i smalltalk, så blacklistes andre brugere og bortvises dermed fra deltagelse i tråden; når og hvis, at vedkommende efter spørgerens mening IKKE holder sig til 'emnet'.

Moral er godt. Dobbeltmoral er tilsyneladende dobbelt så godt!

</MOLOKYLE>

Fra : molokyle

Dato : 01-12-07 06:24

..og så er der de som endda understreger: Dette er ikke noget egentligt spørgmål.

..for derefter at bortvise brugere som ikke svarer på 'spørgsmålet' og holder sig til 'emnet'.

Om jeg fatter en meter?

</MOLOKYLE>

Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 09:58

Ja, man kan ikke overføre alt fra mit gamle informations teknik kursus til kandu's åbne forum...

Men hvor åbent er det i praksis?
Er det ikke primært en mindre gruppe brugere, med mange flueben, der ser disse indlæg??
(og når jeg ser hvor mange, der belønner dine kloge og lynhurtige svar, refi
er jeg overbevist om du kender mange af dem).
Ja, du har igen ret, hvis man spørger om noget, bør man blive i tråden ellers afspores debatten...

Det samme siger du jo Tilde, og din anden del:
Når jeg fremhæver spørgsmålet ”Spørgsmål” med spørgsmålet ”kan jeg spørge om noget?”
Så passer titlen til indholdet, selv om en titlen ”Spørgsmål” jo er ret intetsigende.
(ligesom blondine sekretæren, der arkiverede alle breve under B).
Det tragikomiske er, at det aldrig nåede at blive til et spørgsmål....

Og ja, jeg har ikke læst alle 74 svar, men jeg opfatter det sådan,
at en meget ny og ukyndig kandu og EDB bruger prøver at spørge om noget,
og det ikke lykkes nogle at vore aller kyndigste vejledere at få hende (indskyld piger)
til at få spørgsmålet stillet. Og så forstår jeg ikke ans, at kan tro jeg skriver hun også er erfaren?
Til dit næste ja forhåbentligt, og det med titlen har jeg forklaret...

Og Ja, jeg har fået netadgang med ubegrænset forbrug, og i dag er kapaciteten fordoblet uden meromkostninger; godt med den stigende net udbyder konkurrence...

Og selv om du kalder dig brokke, godt du er enig i det meste.
Vi kan nok ikke undgå at brugere ikke altid finder frem til det relevante forum at spørge i.
Og så er det da bedre de spørger i smalltalk end i kandu kandu, hvor kandus ”brugerservice”
(burde) befinde(r) sig, klogt nok givet af brugerne selv.

Og ja Molo, dobbelt moral er dobbelt så godt, men rart at vide at man kan tillade sig meget
her i smalltalk; jeg går på pension om nu 4 måneder, så er du advaret... Svend

Fra : refi

Dato : 01-12-07 11:12

Det der kan undre er at "folk" ikke SELV søger oplysningerne INDEN vi kommer med dem.....

ALLE spørgsmål involverer rundt regnet de SAMME 20 Kandubrugere - så det er nok begrænset hvor meget forskel der er i svarene.....

Derudover er jeg ret overbevist om at MANGE spørgsmål "blot" stilles for spørgsmålets skyld...
Brugeren kunne SAGTENS have fundet svaret selv....
Ikke at forglemme alle de direkte "tåbelige" spørgsmål der jævnligt dukker op....

Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 12:27

Altså ikke så anonymt i praksis...

>at MANGE spørgsmål "blot" stilles for spørgsmålets skyld...

Eller de stilles bare for debattens skyld...
Hvis man nu keder sig lidt, og har tid og lyst til lidt smalltalk..

God Weekend, Svend

Fra : ans

Dato : 01-12-07 12:32

Citat
Og så forstår jeg ikke ans, at kan tro jeg skriver hun også er erfaren?

!!!!!!

Jeg har da vist ikke givet udtryk for hvem, du tror, er erfaren !!!

Fra : molokyle

Dato : 01-12-07 13:04

refi -> Øeh... jeg stiller da også spørgsmål

..på trods af at jeg har svaret på en 1500 stykker af slagsen

</MOLOKYLE>

Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 13:20

Jeg glemte et ord og prøver igen, ans
"
> [...]
"
>Jeg har da vist ikke givet udtryk for hvem, du tror, er erfaren !!!

Det jeg ikke kan forstå er, hvorfor du ud fra mit indlæg kan komme til at tro
at spørgeren har stor erfaring i at anvende kandu?

Og molo, kunne du ikke hurtigt selv havde fundet svarene på dine spørgsmål

Fortsat? God Weekend, Svend

Fra : ans

Dato : 01-12-07 13:37

svendgiversen

Citat
Jeg tror så at spørgeren også er en erfaren bruger på kandu. Læs du lige hele tråden igennem
>Jeg har da vist ikke givet udtryk for hvem, du tror, er erfaren !!!

Det er jo mig, der skriver, at jeg tror, at det er en erfaren bruger på kandu, der har stillet spørgsmålet om "spørgsmål"

Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at det er noget du tror.

Citat
Det tragikomiske er at ikke engang en samlet indsats fra nogle af vore mest erfarne kandu brugere, kunne få spørgeren til at komme med det pågældende spørgsmål).

Det var p.g.a. ovennævnte citat jeg skrev

http://www.kandu.dk/spg113264.aspx#1273505

Fra : refi

Dato : 01-12-07 13:44

Citat
refi -> Øeh... jeg stiller da også spørgsmål

Jeg har da heller aldrig påstået andet.....

Jeg stiller skam også selv spørgsmål

Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 13:59

Undskyld ans
Ja, jeg havde ikke læst det hele...

Er der virkelig nogen der pjatter 75 indlæg i kandu kandu "brugerservice"?
Det havde jeg overhovedet ikke forestillet mig...

Godt at man ikke kan dumme sig her i smalltalk, Svend

Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 18:18

Spørgeren med "Spørgsmål" ser nu ikke særlig erfaren ud...
"
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 0
- Slettede 0
Ialt 1
"
Men snedigt optræder han (har skiftet køn på det sidste) nok med et nyt super bruger navn?
Eller dummer jeg mig nu igen?? Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-07 19:01