Cirkulationspumpe "larmer"
Fra : chrlyck
Vist : 10749 gange
50 point
Dato : 12-11-07 14:59

Hej alle

Jeg bor i et byggeri med 10 lejligheder, jeg har for nylig lagt mærke til at vores cirkulationspumpe larmer. Det er ikke voldsomt eller noget, jeg tror faktisk det er vibrationer den laver - disse forplanter sig så i røret hele vejen rundt i byggeriet, så man både kan mærke det på røret og høre svingningerne (hvis man er klar over det) selvom man er 20 meter væk fra pumpen og står i et helt andet rum. Pumpen hedder "UP 20 -> 15 N 150" jeg ved ikke om denne er større end hvad der sidder i et normalt parcelhus, men den er ikke specielt gammel og blev sat i, i forbindelse med en større renovering af fjernvarmen, så det skulle undre mig om det var fordi den ikke var kraftig nok.

Jeg har hørt at en cirkulationspumpe ikke må larme overhovedet, men når det kommer til stykket er en cirkulationspumpe jo ikke lydløs - det er jo meget vand den skal flytte...

Jeg vil gerne understrege at det altså ikke er noget der holder mig vågen, jeg har en meget god hørelse, hvorfor jeg ligger mærke til det, men bør lyden virkelig kunne følge rørene så langt?

Fra : Stouenberg

Dato : 12-11-07 15:06

- rørene "ta'r alt med rundt". Når der er stille hos os (parcelhus), kan vi høre når naboen tapper vand, f.eks. i køkkenet - og det er via rørene...

Fra : Stouenberg

Dato : 12-11-07 15:08

- der er lidt mere her:

http://www.kandu.dk/spg111216.aspx

Fra : pbp_et

Dato : 12-11-07 15:09

For det første: Lyd er vibrationer. Derfor vil den sagtens kunne transmitteres langt gennem et så fint medium som stålrør, der er elastiske. Vandet er også et godt medium, men hvis der var plastrør eller f. eks. blyrør, ville der ikke komme nær så meget igennem.
For det andet: Under installation af pumpen er der sluppet luft ind i systemet, og der er fyldt frisk vand på, som har indeholdt opløst luft. Ved opvarmning frigives det meste af den opløste luft, og noget af det kan sagtens være spærret inde i pumpen, hvor det vil lave en regelmæssig støj koblet til dens omløbshastighed. Den sag kan muligvis klares ved at stoppe pumpen, mens diverse radiatorer i anlægget er åbne, så luften pænt og roligt kan stige til vejrs i varmeanlægget og blive sluppet ud af en radiator eller flere. Dette sidste har jeg oplevet her i huset på tre etager kort efter påfyldning af frisk vand. Måske kan det hjælpe hos dig.
mvh
pbp

Fra : e.c

Dato : 12-11-07 15:24

Du kan skrue den store skrue ud i midten ved skiltet på pumpen med en stor skruetrækker og lufte selve pumpen ud den vej. (der kommer meget meget lidt vand ud den vej)
http://www.haustechnik-express.de/product_info.php?products_id=208
klik på pumpen

Fra : chrlyck

Dato : 12-11-07 15:28

OK - det er et ret stort "projekt" at lukke alle radiatorer op i et byggeri som vores - der er mange mennesker der skal være hjemme og luft skal lukkes ud efterfølgende osv.

Så jeg vil gerne være sikker på at der er noget galt før jeg får det ordnet (if it ain't broken, don't fix it)... Det er vel ikke normalt at en cirkulationspumpe larmer så meget? Hvis der er luft i nedsætter det vel også pumpens levetid og/eller kapacitet? Jeg synes faktisk ikke der er så meget tryk på brugsvandet som der har været - kan det være relateret?

Fra : e.c

Dato : 12-11-07 15:54

Brugsvandet har sin egen cirkulationspumpe.

brugsvandtrykket laves ikke af cirkulationspumpen.

I forbindelse med ændring af rørsystemet kan der sidde "propper forskellige steder.

Fra : joeson

Dato : 12-11-07 16:28

Hejsa..

Kan se ud fra typen du skriver at det er en Grundfoss pumpe..... Men afhængig af anlægges størelse er det umuligt at se om den passer ...... Hvor mange radiatore varmer den op og på hvilket trin hører den??

Kom bare igen..... men ellers og lykke med det..

Mvh
joeson

Fra : chrlyck

Dato : 15-11-07 23:18

Hmm

Kan se det er brugsvandets cirkulationspumpe. Den bliver forbundet med det kolde vand lige inden varmeveksleren.

Jeg kan ikke regne ud hvorfor disse rør skal føres hele vejen rundt i byggeriet, men det er de. Der er ført varmt og koldt vand ca. 1" rør men ved siden af disse to er så et ½" rør med rundt. Har svært ved at se meningen med dette når det ikke er forbundet med det varme vand nogle steder. Når der er vandhaner og lign. sat op er det bare det varme og det kolde vand der er sluttet på, ikke noget som helst med det sidste lille rør.

Anyway, det er cirkulationspumpen til brugsvandet der larmer, og denne har ovenstående produktnavn/nummer. Den bliver så brugt til rundt regnet 25 vandhaner og 10 bad, altså 35 enheder der kan tage vand.

Fra : e.c

Dato : 15-11-07 23:27

½ rør er returen på brugsvandet, og på det rør bød cirkulationspumpen sidde og vende rigtigt. Pumpe hen mod brugsvandvarmeren. Der står in / out eller pile.

Du har følgende muligheder