BÆRENDE VÆG H/I JERN
Fra : ørskov
Vist : 6413 gange
20 point
Dato : 28-10-07 22:40

VI HAR EN BÆRENDE VÆG VI GERNE VIL HAVE FJERNET OG SÅ SAT ET "H" ELLER "I" JERN OP FOR AT UNDERSTØTTE VÆGGEN.

DET ER EN AFSTAND PÅ CA 4 METER VÆG DER SKAL FJERNES - ER DER EN FORMEL FOR HVOR STOR "BJÆLKEN" SKAL VÆRE !?

HVOR MEGET VÆG SKAL BJÆLKEN LIGGE PÅ - CA. 15 CENTIMETER HAR JEG HØRT !

DER ER TEGLTAG PÅ HUSET OG EN STOR DEL AF DETTE STØTTES AF DENNE VÆG.

HVAD VIL DET CA. KOSTE AF FÅ FJERNET EN SÅDAN VÆG + FÅ ISAT ET "H" ELLER "I" JERN.

MED VENLIG HILSEN

Fra : 3773

Dato : 28-10-07 22:58

Jada, faget hedder statik. Og man skal vide ikke så lidt mere end de 4 meter. En der laver en udregning der kan bruges til fremover at holde sig gode venner med de stedlige myndigheder og forsikringsselskabet kaldes en "ANERKENDT STATIKER", er ingeniør med statik som speciale og godkendt til at beregne den slags. Kan da regne statik, men er ikke godkendt. Ville ikke drømme om at anbefale noget i den sammenhæng.

Fra : 3773

Dato : 28-10-07 22:59

Dem der bare smører noget i hullet, ville jeg holde mig laaangt fra!

Fra : Ekspress105

Dato : 29-10-07 00:03

I dit sted ville jeg snakke med et rådgivende ingeniør firma, da det skal laves rigtigt , Hvis du selv laver noget og der så sker noget, sætninger eller kolaps, er der ingen anden dig selv til at betal regningen... Og husk der er jo ikke kun huset det ka blive ødelagt, det kan være menneskeliv også... Så fat knoglen og lav en aftale..

Fra : transor

Dato : 29-10-07 09:01

Hvis det bare er et lille enfamiliehus behøver man nu ikke en annerkendt statiker, og kommunen har ingenhjemmel tilat forlange det.

Men jeg er helt enig om at der skal en kyndig statike til- og en del flere oplysninger.
Bare det at man ikke kan bestemme vinlast og snelast uden at kende tagets form, gør at oplysningerne er utilstrækkelige.

Hvis det bare var bæreevne, det kom ud på, kunne man på god håndværkervis bare lægge en vildtoverdimensioneret bjælke. Mange glemmer imidlertid at indvendige vægge ikke bare er til for at bære taget. De har også en funktion i at støtte ydevæggene mod sideværts krafter.

Under sidste store storm var der en del væltede huse, hvor forsikringen ikke ville dække, fordi folk havde fjernet indvendige vægge.

Fra : muldvarpen2

Dato : 27-11-07 19:45

Da vi lavede om i 2007, fjernede vi en bærende væg i vores stue etage på 465cm. Den blev erstattet med en H/I blæke på 14x14cm.
Det handler om at få bjælken ud at ligge på indermuren og den bærrende væg som du vil formindske. derefter skal den op og støtte helt op under de ekstisterende strør fra overetagen.
men, som andre råder dig til er det jo aldrig en dårlig ide med et profetionel råd.
Hele prossessen tog ca en dag med nedrivning, oplægning af bjælken og efterarbejde.
Held og lykke. og husk de mange mursten fylder rigtig meget!

Du har følgende muligheder