Bilforsikring: Ejer vs. bruger
Fra : pendleren
Vist : 13888 gange
30 point
Dato : 26-10-07 20:43

Hej Forum,

Kan min kæreste lovligt eje og forsikre en bil selvom hun ikke har kørekort ?

Hendes plan er at bilen skal stå og tikke ned i præmie, mens hun sparer op til sit kørekort og jeg låner bilen af hende i ny og næ.

Og kan jeg (hvis det er påkrævet) blive registreret som bruger af bilen, når jeg er bosiddende i Sverige ?

Tak og hej fra

Pendleren

Fra : refi

Dato : 26-10-07 20:46

Citat
Og kan jeg (hvis det er påkrævet) blive registreret som bruger af bilen, når jeg er bosiddende i Sverige ?

Det kan du godt - men du må ikke køre i Sverige med den.....

Citat
Kan min kæreste lovligt eje og forsikre en bil selvom hun ikke har kørekort ?

Ja da - det er IKKE noget krav at man skal have kørekort for at eje en bil..... Men det er praktisk

Fra : Teil

Dato : 26-10-07 20:57

Hvor ligger besparelsen ? ?

Fra : dova

Dato : 26-10-07 21:41

Hvis du er bosiddende i Sverige, skal bilen være indregistreret på svenske plader for at du må køre i den derovre.-

Hvis du skal stå som bruger af bilen er det dig der står for at tegne forsikring og er ansvarlig for vægtafgiften, det er ikke ejeren i sådan et tilfælde, så hun kan ikke optjene anciennitet medmindre hun selv står som ejer og bruger af bilen.

Nogen forsikringsselskaber (muligvis alle) vil sætte spørgsmålstegn ved at forsikre en bil til en person der ikke har kørekort....medmindre vedkommende bor sammen med en ægtefælle/samlever der har et gyldigt kørekort.

Fra : refi

Dato : 26-10-07 21:58

Citat
Nogen forsikringsselskaber (muligvis alle) vil sætte spørgsmålstegn ved at forsikre en bil til en person der ikke har kørekort

Siden hvornår er ce begyndt at "tjekke" om folk har kørekort - det er da ikke et lovkrav

Fra : e.c

Dato : 26-10-07 22:12

En ejer køber bilen og forsikrer den.
En bruger kan blive påtegnet den bil som bruger.

Du har eksemplet i et firma, hvor den ansatte står som bruger og har samtidig medansvar for køretøjet om det er i forsvarlig stand.

Fra : dova

Dato : 26-10-07 22:48

Citat
En ejer køber bilen og forsikrer den.
En bruger kan blive påtegnet den bil som bruger

Sorry e.c. men det er ikke rigtigt.

Ejer køber bilen og står som ejer.
En anden står som bruger, og skal derfor tegne forsikring i sit navn og bliver opkrævet vægtafgiften.

Men det kan jo ligesom ikke lade sig gøre her, både fordi ejer gerne vil optjene forsikringsanciennitet, og det kan hun ikke med en anden bruger på bilen...... og så fordi den evt. bruger er bosiddende i Sveríge og derfor skal ha' sin bil registreret der.

Fra : e.c

Dato : 26-10-07 22:57

OK - hvornår er det lavet om, for som montør stod jeg som bruger, men firmaet ejede den bil.

Fra : dova

Dato : 26-10-07 23:20

Jeg ved altså ikke lige om der gælder særlige regler for firmabiler, men for privatbiler/motorcykler har det altid været sådan i hvert fald så længe tilbage jeg kan huske.

Fra : Cortina01

Dato : 27-10-07 01:08

Jo, din kæreste må da gerne eje et motorkøretøj, men det bør stå i hendes eget navn som ejer / bruger med henblik på lavere forsikringspræmie hen ad vejen.
At du så låner den med hendes samtykke er en sag mellem jer, da det nu engang er mest praktisk hvis føreren er i besiddelse af det krævede kørekort. Dog er der visse klausuler for hvor længe ad gangen du må benytte køretøjet, men det kan forsikringen oplyse.
Det er mig bekendt ikke forbudt, at køre på ferie i en dansk registreret bil, men hvis du kører rundt i længere perioder med den, kan det godt give problemer. Ligeledes hvis du benytter den til daglig transport til og fra arbejde i Sverige, og overnatter på svensk adresse.
Afgiften på biler er noget lavere i Sverige. Har i overvejet dette ?
Det er dyrt, at starte "fra nul" som nybagt bilejer. Nogle selskaber sænker præmien hvis ejeren er fyldt - jeg tror det er femogtyve ??? Det var måske også værd, at undersøge....
Held med det.

Fra : stilkene

Dato : 27-10-07 07:13

Det koster ikke noget at spørge i et forsikringsselskab, hvorledes forholdene faktisk vil være.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 30 point
Dato : 27-10-07 12:25

Den som har købt en bil, er mærkvædigvis også ejer af bilen. Ejeren er pligtig til at tegne en ansvarsforsikring (Evt. med kasko).
Ejeren har det fulde ansvar for bilens stand, og hæfter i forhold til færdselsloven med fx hensyn til dæk, bremser osv.

Hvis en ejer låner sin bil ud kortvarigt og der ikke er noget mønster i udlåningen, så er det lejlighedsvis udlåning. Ejeren optjener bonus på forsikringen. Er der sikkerhedsmæssige fejl ved bilen som fx dækmønster/bremser, kan/vil såvel ejer som bruger får en bøde.

Hvis ejeren låner sin bil fast ud, skal den der låner bilen registreres som fast bruger på registreringsattesten. Den faste bruger er den som er ansvarlig for forsikringen, og hæfter således også for præmien og kører bonusen hjem. Ved fejl på bilen, er det alene brugeren der nu hæfter og ikke ejeren.

Hvis en ejer låner bilen fast ud til en bruger der ikke er registreret som bruger på registreringsattesten, kan ejeren få en bøde, men endnu værre er det, hvis forsikringsselskabet konstaterer dette.
Hvis ejeren fx betaler 5.000 kr. i årlig præmie (ansvar og kasko) og brugeren reelt skulle have betalt 20.000 kr., så er bilen i realiteten 75% underforsikret, så hvis bilen fx er 200.000 kr. værd og den får en totalskade, vil der således kun nlive udbetalt 50.000 kr. Man får sæledes "varer" der svarer til betalingen.
Hvis forsikringsselskabet konstaterer, en fast bruger der ikke er registeret, og denne har kørt i tre år, kan selskabet efteropkræve manglende præmie osv. og efterfølgende hæve forskringsforholdet.

Når bruger og ejer ikke begge kører bonusen hjem er det fordi at selskabet opkræver præmie for en bil og dermed levere en bonus.

Er der tale om, at fx manden har bil og er elitekører, og konen får som en bil nr. 2, vil hun hos de fleste selskaber blive indplaceret som elitekører - eller det samme bonustring som bil nr. 1 kører på, dette uagtet, at konen lige har fået kørekort.

Med hensyn til, at brugeren bor i Sverige, er det jo ham der er ansvarlig for præmiebetalingen, og dermed ham der står for forsikringen. Det er nu et spørgsmål, om det pågældende forsikringsselskab har tilladelse (EU) til, at tegne forsikringer i det pågældende land, her i Sverige.

Det vil således altid være det enkelte selskab der kan svare på tegning af en forsikring i udlandet.

Tager vi firmabiler, er forholdet et andet. Her er det altid ejeren/Firmaet. En firmabil kan forstås på to måder. En regulær varevogn som en chauffør altid kører varer ud i, er en "firmabil", men brugeren er ikke registeret som bruger, hvorfor han ikke kan køre bonus hjem.
En regulær firmabil, med beskatning og hele dynen med, er en anden forsikringsmæssig konstruktion. Firmaet ejer bilen og brugeren er registreret på registreringsattesten, men her er det firmaet/ejeren af bilen der betaler præmien, hvorfor brugeren af firmabilen ikke kører bonus hjem.

I disse tilfælde kan man måske forhandle sig frem til, at det er brugeren der får bonusen, men det er så en aftale der laves specielt med forsikringsselskabet, det er jo forsikringen der skal give en "ydelse".

Fra : e.c

Dato : 27-10-07 13:34

Jammen så må vi vist bøje os for "Assurandøren"

Fra : dova

Dato : 27-10-07 23:41

Citat
[...]

M.h.t. at brugeren bor i Sverige, skal bilen være indregistreret på svenske plader og forsikres i Sverige, medmindre det er et selskab der hat tilladelse til at forsikre udenfor Sverige

Godkendelse af svar
Fra : pendleren

Dato : 30-10-07 18:29

Kære Alka og alle jer andre,

Tusind tak for de fine besvarelser, som får direkte indflydelse på hvordan jeg vælger at håndtere denne sag. Dejligt at have adgang til så mange vidende mennesker.

Hej fra

Pendleren

Du har følgende muligheder