Sandblæse radiator
Fra : Hausbaer
Vist : 4139 gange
100 point
Dato : 19-10-07 18:47

Hejsa alle i videne mennesker

Jeg har lige købt nogle brugte radiator hos fluesmækkeren (ham fra skave) og de var jo desværre røde.

Har nu stået og slæbet i flere timer på en radiator... så tænkte jeg.. kan man ikke bare få dem sandblæst??

Hvad siger i??

Henrik

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-07 19:00

Joo, men det er jo rimelig dyrt, og så skal de transpoteres osv. og grundmales igen, før de færdigmales.
Det gør jo ikke noget de er røde, det skal jo overmales, bare din finslibning gør overfladen ru og jævn, før du maler.
Men skal du havde malet dem ved en autolaker, ja så kan han da også sandblæse, men hvorfor.
VH Palle Hansen

Fra : Hausbaer

Dato : 19-10-07 19:03

Det er bare fordi min genbo har et firma til sandblæsning... så ville jeg lige gøre mig klog inden jeg spørger...

men så vil jeg spare de penge og slibe selv... *S*

Fra : e.c

Dato : 19-10-07 19:06

En mildere "sandblæsning" er glasblæsning.
Rør ikke overfladen med dine fingre efter en sandblæsning men brug handsker og skynd dig at grundmale.

Fra : trimare46

Dato : 19-10-07 19:20

hvis du bor i nærheden af et jernstøberi eller et galvaniseringsfirma, kan de klare det for dig til en rimelig pris. der findes ogsåmange små firmaer som glasblæser eller sandblæser og det er slet ikke så dyrt. de fleste autolakerere der maler lastbiler har også udstyret til det.

Fra : transor

Dato : 19-10-07 20:21

Du kan aldrig lave en god og holdbar maling ovenpå den mindste smule rust. Jo måske med giftig gammeldags blymønjemaling, men det kommer vel ikke på tale..
du får heller aldrrig bund i rusten med mindre det er helt glatte flader og du sliber ned i jernet.

Sandblæsning er den rigtige løsning- ikke noge med glaspust til radiatorer. Det er kun til pynt på rusfrit stål eller aluminium.
De gode sanblæsningsfirmaer kan man også få til at grunde med det samme. Det skal helst gøres lige efter blæsningen, og i hvert fald inden jernet udsættes for årstidens udendørs vejr.

Hvis der er rigtig gravrust , har du også et efterfølgende spartelarbejde inden de bliver pæne.

Hvis du falder for en gang sprøjteforsinkning ( galvanisering siger nogle) så check omhyggeligt at malingen du vil komme ovenpå duer på zink. Det gør de fleste malinger ikke. Reaktion mellem zink og binderen , gør at de skaller af efter et år eller to.

Fra : me67

Dato : 20-10-07 20:35

Citat
Har nu stået og slæbet i flere timer på en radiator... så tænkte jeg.. kan man ikke bare få dem sandblæst??

Jo ingen problemer der.

Prøv evt. ved Hvam Galvanisering - der har jeg selv vores sandblæst samt malet ude.

Venligst ME67

Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-07 00:07

Jeg tror flere har misforstået: "og de var jo desværre røde."
Nogle tror det betyder rust, sådan opfatter jeg det ikke.
VH Palle Hansen

Fra : Hausbaer

Dato : 21-10-07 10:30

Hvilket du har fuldstændig ret i palle.. de er malet røde, som i rød farve. Udtrykte mig nok ikke rigtig.

Jeg har nu slæbet dem let ned og malet dem... så nu står de som nye.. nu skal min vvs mand bare tilslutte dem... så er der varme foroven..

tak for alle svar

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 21-10-07 10:30