hjelp mig ...... PLIZZZZ<3
Fra : mori01
Vist : 455 gange
20 point
Dato : 13-10-07 11:54

HEJ ALLE....... jeg er en voksen kvinde med mand og 3 børn på :9, 11 og 14år, der gærne vil have hund, de vil vi sådanset alle sammen.
problemet er at vi/jeg ikke kan finde ud af hvilken race vi skal vælg. OG DERFOR TENKTE JEG AT I KUNNE HJÆLPE MIG:
det skal helst ikke være en for stor race, og der skal heller ikke være for meget pels plege. min ælste datter (på 14) er megetansarsful idet hun har haft ansvar for andre dyr før (heste-kaniner-marsvin-rotter-flere heste osv..) og hun er derfor instillet på at gå tur med hunden og gå til børne agillrty med den. hunden skal derfor heller ikke være for stærk da hun ikke er særlig stor af sin alder. Min mand har fleksjob så hunden kommer ikke til at være mere end 4 timer alene hjemme om dagen..... jeg/vi bor i hus med en dejlig stor have, og skov og så områder i nærheden så hunden har gode motions muligheder. <3

Fra : modersvilje

Dato : 13-10-07 12:25
Fra : Teil

Dato : 13-10-07 12:27

En Cavalier King Charles Spaniel
en lille og rolig hund.
http://dogs.y2u.co.uk/Dog_Cavalier_King_Charles_Spaniel_A1.htm

Fra : bfksorte

Dato : 13-10-07 12:44

Jeg har en cairn terrier, som jeg er utrolig glad for. Den er ikke så stor og der er ikke meget pels pleje. Den bliver børstet en gang om ugen. Det er en livlig hund, der elsker at lege, men som også kan være alene hjemme uden problemer. Den er meget glad for børn og er i det hele taget en meget venlig hund, som gerne vil være social med andre både hunde, børn og voksne.
Som familiehund vil jeg mene, at den er ideel.
Derudover er det en robust hund uden for mange dyrlægebesøg.
Som I kan høre er jeg stor fortaler for den race.
Men held og lykke med jeres jagt. Det er en meget stor gave at have hund.

Fra : benner87

Dato : 13-10-07 13:15

hej har selv 3 labrador så ved hvorn de er. det er nok den mest familie/børne venlige hund du kan ønske dig. tro mig til børn er den det perfekte valg.
http://www.hunde-info.dk/hunderacer/billeder/labrador.jpg

Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-07 14:02

I skal være indstillet på at have hund ALLESAMMEN, det varer ikke så længe, så får datteren måske andre interesser, i det hele taget skulle sådan en vovse da gerne blive rigtig gammel, og til den tid er datteren måske også flyttet hjemmefra.

Jeg kan varmt anbefale en Yorkieshire terrier, den vil også elske at gå til agillerty, i det hele taget vil den elske at få opgaver.

Vi får vores vovse klippet, så er der næsten ingen pelspleje.

Det bliver ikke nemt at vælge race, hvis du ikke selv har bare en lille ide om racen, vi elsker jo alle hver især lige vores vovserace

Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 15:20

Er I indstillet på at betale det en racehund koster?
Der er mange, der bakker ud når det går op for dem, at der skal lægges mange tusinde kroner på bordet inden man kan tage den lille hvalp med hjem....... ---Og en hvalp koster også en del i det daglige med hvalpetræning, dyrlæge, vaccinationer, forsikringer, sund mad osv.

Hvis I ER indstillet på det, så kan I prøve at kikke på denne side:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Her kan I se størrelsen, motionsbehovet, ejererfaring, pelspleje osv. på hver enkelt race.

I kan starte med at få alle hunderacerne listet med angivelse af størrelse: Det gør du ved at klikke på ordet "størrelse" som står lige under alfabetet for oven på siden.

Så kommer den lange liste med racer. Og hver race har en farvet kugle. I skal så vælge racer med en blå eller en lysegrøn kugle.
Når i klikker på en race, så får I en masse andre oplysninger som kan give jer et overblik.

Jeg ville foreslå en cavalier king charles spaniel, der er en enormt charmerende og nem hund. Eller en West Highland White terrier (Westie), som er endnu mindre og rigtig god til børn også.

Eller hvis I helt vil undgå pelspleje, så kunne I vælge en dansk/svensk gårdhund. Selv om den er lidt større, så er den ikke for stor til en 14årig pige.

Hvis I bor et sted hvor der er andre hunde, --og hvis I ikke har haft hund før, så vil jeg anbefale jer at få en hunhund. Hanhundene KAN have problemer med at enes med andre hanhunde. Og det gælder altså også de helt små racer.

Men som Nordstedt skriver, så skal I ALLESAMMEN være indstillet på at have hund. ISÆR de voksne. Børnene får andre interesser i løbet af få år. Men en hund har kun sin familie. Og en lille hund kan sagtens leve omkring 15 år... I løbet af de år vokser alle tre børn op, flytter hjemmefra og får egne familier... Så det er de voksne, der har det endelige ansvar for hunden.

Fra : qfha

Dato : 13-10-07 15:47

Hvis datteren er indstillet på at gå til agility var det måske smart at købe en hund, som kan give hende succes der. Altså primært en border collie.
mvh
qfha

Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-07 16:18

qfha.... du er da godt nok en modig kandut, sådan at fremhæve en race frem for en anden

Vi holder jo heldigvis allermest af vores egen, men bortset fra det, var min hund rigtig god til agillity, men desværre måtte datteren stoppede pga tidsnød.

I det hele taget føler jeg tit jeg bliver nød til at forsvarer min lille hund, fordi folk ikke kender ordentligt til racen --- men han er jo også nem at overse

Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 17:12

jeg synes også, at en border er en lige lovlig krævende hund for en 14-årig pige.

En yorkshireterrier er jo en meget lille hund. Og hvalpen er jo endnu mindre... Men hvis børnene ellers er rolige og fornuftige, så KAN det være et godt valg.

De helt små hunde har tit problemer med at omgås andre hunde.. Jeg tror at de synes at "angreb er det bedste forsvar.." Det behøver ikke at være et problem for en voksen ejer, men hvis et barn går med så lille en hund, så KAN der opstå uheldige episoder...... Alle hunde, der BURDE være det, er ikke altid i snor...

Men hvis familien bor et sted hvor der ikke er ret mange hunde, så er det jo ligegyldigt.....

Hej, mori01, --bor I i et område med mange hunde?

Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-07 17:21

Når min lille hund, møder en meget stor hund, tror jeg han tænker noget i retning af wow, fire nye lygtepæle

Men ingen angreb, selv om han bestemt ikke er bange for store hunde

Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 17:28

Jo, men Nordsted, jeg har set børn med små hunde, som konsekvent hiver deres små guldklumper op i favnen hver gang der kommer en stor hund....................

Det er DET man må forholde sig til med måske-førstegangshundeejere...

Fra : Nordsted1

Dato : 13-10-07 17:35

Jeg er nu heller ikke altid lige tryk ved at møde de store hunde, men så råwer jeg til ejeren, og spørg om den plejer at spise små hunde, eller om den har fået mad

Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 17:41

---der er bare det, at hvis en stor pige løfter sin lillebitte hundehvalp op hver gang der kommer andre hunde, så vokser hvalpen op til at tro at alle hunde er farlige... Og så sker det nogle gange at den lille hund som voksen angriber en rottweiler eller en schæferhund..... Det går ikke altid godt...

Men hvis der ikke er ret mange hunde i området. Eller hvis det IKKE er det sociale ved at have hund, der er vigtigt. Hvis det først og fremmest skal være en hjemme-familiehund, så er det sikkert et godt valg med en helt lille hund som en yorkshireterrier.

Fra : bb1

Dato : 13-10-07 20:58

Birgitta eller nordsted1 kunne en af Jer ikke sende mig en privat besked om hvordan man gør sine billeder så små, så de kan indsættes ?

Fra : qfha

Dato : 14-10-07 13:15

Nordsted1 >
Citat
du er da godt nok en modig kandut, sådan at fremhæve en race frem for en anden

Jeps Hvorfor ikke kalde en spade for en spade? Det er ikke nogen særlig stor hund, og nu er det som bekendt ikke størrelsen der har betydning, men temperamentet.

For en god ordens skyld, så er border collier IKKE min race.

mvh
qfha

Fra : sara974

Dato : 14-10-07 18:54

I skal vælge en hund,der passer til jeres behov og det i vil bruge den til.Kig på nogen forskellige hunderacer og så læs om dem.Så i får et indblik i hvad der er i måske vil købe.

Du har følgende muligheder