Varmeflytning
Fra : Niels_Thomas
Vist : 2294 gange
60 point
Dato : 06-10-07 09:03

Hej
Jeg vil gerne have flyttet varmen fra stuen og ud i "hall'en" Har en stor brændeovn i stuen. Der er naturgas i huset. Fuld udnyttet kælder og 1. sal. Der er gulvvarme i hall'en....
Har ikke mulighed for at installere "genvex" eller lign.
Har overvejet at lave et spjæld eller lign. over brændeovnen i væggen ved loftet ud i hall'en og evt. et rist/spjæld ved gulvet bag brændeovnen ude fra hall'en. En ventilator kunne jeg også montere over brændeovnen, men synes jeg ikke det er så kønt. En rist foran ventilatoren - hvor finder man en sådan? Er der nogen der har en god og pæn løsning

Fra : annette-sejr

Dato : 06-10-07 11:20

Rent varmeflytningsmæssigt kan jeg anbefale en loftventilator, den flytter så meget varme at du tror det er løgn ! ! Udseendet kan man selvfølgelig diskutere. Boede i et oldgammelt, uisoleret sommerhus for en del år siden, havde ikke andet end en lille brændeovn og en loftventilater
( huset var på ca. 80 m2 ) Prøvede først med en alm. ventilator monteret i et rør fra stuen, gennem et lille (1,5 m. ) rum ud til køkkenet men det duede ikke ordentligt. Blev utroligt glad for min loftvetilator, vænnede mig nok også til udseendet med tiden, ligesom julepynten ! ! Den giver ca. 10 grader ved gulvet på 15 min. og "skubber " varmen ud i alle kroge. Håber at du kan bruge det her til noget. God weekend. Annette

Fra : trimare46

Dato : 11-10-07 21:20

du kan bruge en ganske alm. badeværelsesventilator og sætte den i væggen. det fungerer udmærket. der fåes også mere lydsvage modeller, men de koster noget mere.
det er næsten ligemeget hvad du bruger. det drejer sig om at få luften sat i bevægelse og at få bevægelsen til at gå i den ønskede retning.

Fra : BjornJ

Dato : 11-10-07 22:25

Jeg har lige købt en varmepumpe hos Jem og Fix. (2000 kr.) det kan væreden kan bruges
Den er beregnet til at tage varme fra den udvendige luft, så den må være billig i drift hvis den tager det fra et overophedet rum.
Den er meget let at montere, men hvis du bor langt fra Jem og Fix så kontroler at kobberrørene bagpå ikke er bukket og at de har koblinger på.
Jeg måtte køre 150 km for af min byttet.

Bjørn

Fra : Nina9550

Dato : 22-10-07 12:12

Du kan sagtens bruge en badeværelsesventilator, men det man så skal tænke på er, at hvis kanalen bare skal gå igennem væggen har du ikke stor mulighed for at montere et ordrentligt filter, som kan opfange evt. partikler fra brændeovnen.

Der findes på markedet både ventilatorer med indbygget termostat og regulator, men også styringer, som kan kobles sammen med ventilatorer uden styringer. Silvan har nogen ganske udemærkede.

Hvis du gerne vil have en ventil/rist i væggen ved loftet - og du ellers har plads til det - kan du vælge at få monteret en indbygningsventilator, som så kobles sammen med en styring (termostat), så den kun kører når der er varmt nok ved brændeovnen. På ydersiden af væggen findes der så flere forskellige ventiler, som man kan vælge alt efter smag

Du har følgende muligheder