Dimension af varmerør!
Fra : rugbygutten
Vist : 1395 gange
100 point
Dato : 10-05-07 12:47

Jeg skal have sat radiatorer op i mit hus, samt trukket pex rør hertil. Hvilken dimension bør jeg vælge? Der skal 5 radiatorer op i 4 forskellige rum, tilsammen ca 75 m2. længste afstand fra tilkoblingspunktet til radiator er ca 8 m. regner med at lave 3 sløjfer, hvor den længste bliver max 20 meter. Rørene skal fræses ned i gulvet, men jeg er i tvivl om det er nødvendigt med isolerede pexrør, eller jeg kan nøjes med alm pex varme rør.

Der er installeret gulvvarme i badeværelset, og jeg skal kobles til fjernvarme nu ( har haft eget fyr tidligere) Skal jeg have en slags reduseringsventil fra fjernvarmen (Nogen har fortalt mig det. tror den hed shuntventil) Håber der findes en klog person der kan hjælpe mig lidt...

På forhånd tak...

Fra : transor

Dato : 10-05-07 12:54

Det er ikke til at afgøre me de få oplysninger du har givet.
Varmeanlæg skal ikke dimensioneres ud fra gulvarealer men ud fra ydervæggenes areal og deres k-værdier. endelig indgår vandets temperatur, radiatorernes størrelse og systemets opbygning . enstrenget ? tostrenget ? pumpetryk ?
Du skal nok have professionel hjælp.
Desværre synes det som om idioti og inkompetence er særlig udbredt i vvs branchen.Så se dig godt for inden du vælger rådgiver.

Fra : lordfs1nelson

Dato : 21-05-07 22:35

Du skal bare have noget 12 mm pex. Fjernvarmen sender ud med et stort tryk, og en normal indføring til et alm. hus er en pex 22 mm ( den forsyner hele huset ). Blandeshunten er en fordel ved din gulvvarme da du får en ensartet varme på gulvet

Du har følgende muligheder