Radiator der larmer
Fra : susenbergdk
Vist : 5649 gange
60 point
Dato : 30-03-07 14:29

Hej!
Jeg er lejer i en almen boligforening og jeg bor på øverste etage i en 3 etagers ejendom.

Nu er mit problem det at.......der er ufattelig meget støj fra min radiator, uanset om denne er åben eller ikke åben, når underboerne åbner for deres radiator. Når jeg åbner min egen radiator støjer denne også men ikke så meget som mine underboers.

Jeg generes ufattelig meget af støjen og der er især meget støj om aftenen og det er svært at høre hvad der bliver sagt i TV'et (og jeg er normalt hørende). Er der nogle der har nogle gode forslag/ideer til hvordan jeg kommer dette til livs?

Jeg har haft varmemesteren her for at lufte ud i radiatoren.

P.S. Jeg har kun 60 point at give af men håber I hjælpe mig alligevel.

På forhånd tak.

susenbergdk

Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-03-07 14:47

Jeg tror bestemt ikke at det har noget at gøre med udluftning. Jeg tror at din Varmemester (flink som han sikkert er) er for dum.
Han skal sørge for at der er vand nok i systemet. Ellers vil det larme. Der skal altså hældes mere vædske ind i radiator-systemet. Hvis der er for lidt vand i systemet, vil der komme "snorkelyde". Jeg tror det er det du oplever.

Fra : 3773

Dato : 30-03-07 15:13

Kan du blive enig med dig selv Arne.

Du siger det ikke er luft, men at anlægget mangler vand (hvilket uværgeligt vil betyde der er luft i systemet). Derefter kalder du en flink varmemester for dum. Hvem er det liiiige der er dum Arne????

Støj i radiatorsystemer skylder som oftest luft (men det er det iflg ham ikke).......

Derforuden kan støjen skyldes forhøjet vandflow - altså at pumpen kører for stærkt. Er pumpen sådan en fin ny een, der er reguleret er der mulighed for at det er det der er galt, eller at en pilfinger har været ved at rode. Eksempelvis en klovn a' la Arne, der tror han ved alt.

LOOOOL

Måske burde varmemesteren lige få en smed forbi. Hvis varmemesteren kan høre støjen, kan han vel også se problemet.

Lovhenvisning: Iflg bygningsreglementet må tekniske installationer max støje 35 dB i soverum.

Fra : jej123

Dato : 30-03-07 15:16

kan skyldes luft i anlægget

pumpestøj, udskiftes til en mindre evtl. en som instller sig efter varmebehovt

Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-03-07 15:23

Jeg er nu ikke så sikker på at 3773 er ekspert. Ha ha.

Jeg er ALT for flink til at kalde 3773 for grimme ting.

Lad så bare 3773 kalde mig hvad han M/K vil. Men det er jo ikke nogen hjælp

Altså: 3773 - HOLD DIN MUND, eller kom med noget produktiv hjælp.

Fra : 3773

Dato : 30-03-07 15:33

LOOOOL lille Arne.

Skal jeg hellere skrive at der ikke er luft i anlægget, men der nok er luft i anlægget???? LOOOL Det er nok nærmest et råd min dørkarm kunne være kommet med.

Jeg kalder mig ikke ekspert, men du kalder dig selv ekspert?!?!?!? I hvad??? Rum med madrasser på væggene? Spændetrøjer og psykiatrisk hjælp??? Du er simpelthen for morsom bette Arne.

Fra : 3773

Dato : 30-03-07 15:34

...men du kan godt nedlade dig til at kalde varmemesteren for dum!!!!!!! Gud fri mig vel, hvor er du usympatisk lille Arne!

Fra : pbp_et

Dato : 30-03-07 17:22

Har vi hørt om karakteren af støjen? Det kunne evt. give et fingerpeg.
Altså Susenberg: Er støjen rislende, klukkende, knirkende, skvulpende eller hvad?

Fra : e.c

Dato : 30-03-07 17:23

Det "lyder" som støj fra varmeanlægets pumpe.

Om foråret er der ikke behov for så meget varme så der bliver lukket ned rundt i lejlighederne.
Det kan gøre at ventiler vibrerer ved brug. Men støj er jo mange ting.

Fra : susenbergdk

Dato : 31-03-07 13:09

Støjen er nærmest som en konstant susen i rørene som om der "suser"vand igennem rørerne.

Fra : jej123

Dato : 31-03-07 13:49

det mest sandsynlige er pumpestøj

prøv at kontakte en vvs mand

man kan evtl. montere en overstrømsventil som regulerer trykket

Fra : jej123

Dato : 31-03-07 13:51
Fra : ans

Dato : 31-03-07 16:04

Det er ejendommens varmemester/inspektør, der skal udbedre "skaden" Så det er ham/hende du skal rette henvendelse til.

Hvis det ikke hjalp at varmemesteren luftede ud, så må han finde problemet et andet sted.

Det er udlejer, der skal sørge for at det fungerer, du skal ikke betale for det.

Så du må kontakte udlejer og fortælle om generne, du må ikke selv ændre noget. Det kan koste dig dyrt den dag du vil fraflytte.

Fra : 3773

Dato : 02-04-07 08:50

...eller ville en regulerbar pumpe både mindske støjen og give en bedret driftøkonomi (mindre elforbrug når den regulerer ned)

Fra : jej123

Dato : 02-04-07 09:13

A-pumpen
A-mærkede cirkulationspumper regulerer op og ned, når der bliver skruet op eller ned for radiatoren. Det giver besparelser på elforbruget og elregningen og reducerer CO2-udslippet.
A-pumpen kan desuden hjælpe med til at formindske støj i varmeanlægget. A-mærkningen er resultatet af en samarbejdsaftale mellem de europæiske pumpeproducenter, der har sat høje krav til mærkningen.

Derfor skal du vælge A-pumpen

A-pumpen tilpasser sig boligens svingende varmebehov
A-pumpen sparer en familie for mellem 200 kr. og 800 kr. om året i el
Investeringen i en A-pumpe er tjent hjem på mellem et og fire år
A-pumpen kan formindske støj i varmeanlægget
A-pumpen er en gave til miljøet - for elbesparelsen reducerer CO2-udslippet

Fra : 3773

Dato : 02-04-07 09:27

Nemlig jej......

Dem de henviser til er de små pumper til enfamilieshuse. Men indenfor etagebyggeri har man i noget længere tid anvendt regulerede pumper. Men først i de senere år, er disse blevet betalbare i de små størrelser.

Men vedvarende susen, er uden tvivl for højt pumpetryk, afledt af at radiatorventilerne begynder at lukke nu her hvor det bliver forår.

Fra : XeraX

Dato : 03-05-07 13:21

Lad os starte med det væsentlige.
Først lidt om støjen.
Det suser i rørene skriver du. Lad mig gætte. Det gjorde det ikke da det var koldt vel? Pumpen kan ikke finde ud af at der ikke er noget forbrug. Det betyder at den prøver at pumpe lige meget vand gennem rørsystemet hvad enten der er behov for det eller ej. Når din underbo så åbner for ventilen prøver pumpe at få alt for meget vand gennem underboens radiator.
Du skal som det første tage en snak med din underbo. Jeg er sikker på at han også har problemet. Faktisk har jeg en mistanke om at det er fra ham lyden kommer. Problemet med nyere radiatorer er at de virker som en højtaler.
Dernæst skal du forklare din varmemester at han skal skrue ned for pumpen eller slukke den (vi er i maj).
På længere sigt skal den pumpe udskiftes for som jej123 så rigtigt skriver, er der kommet nye pumper på markedet der selv regulere op og ned.

Håber at det hjælper.
XeraX

Og så til uvæsentlige.
3773 det er dig der er klovnen. Jeg vil ikke engang sidde her og uddybe hvad jeg mener for det kan alle her på siden vist se.

Fra : 3773

Dato : 03-05-07 17:02

Du godeste XeraX, imponerende som du kan gentage hvad der allerede er svaret. Hvis du fulgte en anelse med, ville du vide at hen-i-skoven svar af og til er Arnes varemærke. Derfor et mindre angrab på samme.

Men du kan da godt få lidt af samme skuffe.

Skimmede lige et par af dine svar. Underligheder som lovprisning af Hess, kan virke lidt underlige, idet folk der kender til Hess vil vide at de har udvist en rimelig kedelig forretningsmoral og iøvrigt lige taget konkurs nummer to. Derforuden har de ikke i maaaange år produceret varm-luftanlæg til enfamilieshuse.

Bare lige for at understrege lødigheden af dine svar.

PS Iøvrigt tror jeg XeraX er en dobbeltprofil, men det er bare en tanke.

Fra : lordfs1nelson

Dato : 21-05-07 22:42

Hvis anlægget er forsynet fra et varmeværk, kan det være at der skal monteres en trykdifferensregulator, da nogle værker sender ud med et højt tryk som nogle termostater ikke kan klare

Du har følgende muligheder