/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rigtig plasering af drivhus ?
Fra : pahus
Vist : 2160 gange
100 point
Dato : 23-04-06 21:30

Hvordan plaseres et drivhus bedst. Det er 2 x 3 meter. Side eller gavl mod syd.?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-06 21:45

Vi har vendt vores så siden vender mod syd. Men du skal huske at kalke vinduerne til, ellers brænder du alt af, af det du har i det. Vi kalker indvendigt, for at det skal kunne sidde på hele sommeren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 22:53

Placer det som du synes det ser bedst ud, husk som skrevet at kalke eller som jeg køb hvide plasticforhæng (Juliana) til drivhuset, men det vigtigste synes jeg er to selvåbnede vinduesløftere, så behøver du ikke at åbne vinduerne om morgenen og lukke dem om aftenen.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 23-04-06 23:21

Hej,

Et drivhus skal helst placeres med langsiderne vendt Nord/syd, så opnås de bedste lysforhold for planterne hele døgnet, hele året! Drivhuset bør placeres i læ, for at undgå varmetab, som følge af stærk blæst.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 24-04-06 17:04

ang. plasering den lange side syd-nord vil jeg mene hvis man kigger på gartnerier
ligger de tit sådant og de må jo vide det men et lille hobby hus vil jeg nu sætte så
det ser pænest ud i min have ang.kalkning skal du bruge noget der hedde syggepasta
el. lign. på udvendig side for hvis der kommer regn er der jo overskyet så kommer der jo ikke noget lys ind regnen vasker det af så der kommer lys ind mår så solen brager frem igen skygge pasta igen
igen jeg har aldrig set en gartner kalker sit hus indvendigt (har været i mange gartenerier gennem tiderne)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 20:14

Kalke eler ikke. Jeg synes Julianas skyggenet er bedre de kan sættes på i varme perioder og tages ned efter behov. De er gennemsigtige og ser noget kønnere ud en sådan engang kalk, der løber mere eller mindre af både ud og indvendig, p.g.a. fugten.
Placering så det ser pænt ud, gartnerdivhuse vender den vej de gør fordi de er lange og skal have lysindflad på den lange side, et hobby drivhus er knapt så langt så teoretisk set er der større lysinfald hvis et hjørne vender mod syd

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 20:15

Kalke eler ikke. Jeg synes Julianas skyggenet er bedre de kan sættes på i varme perioder og tages ned efter behov. De er gennemsigtige og ser noget kønnere ud en sådan engang kalk, der løber mere eller mindre af både ud og indvendig, p.g.a. fugten.
Placering så det ser pænt ud, gartnerdivhuse vender den vej de gør fordi de er lange og skal have lysindflad på den lange side, et hobby drivhus er knapt så langt så teoretisk set er der større lysinfald hvis et hjørne vender mod syd
Det gør mit, men det er et tilffælde, det var kønnest på den måde