/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Må man tage folks penge????
Fra : kanusti
Vist : 1990 gange
50 point
Dato : 07-06-05 11:09

Min sagsbehandler har tilbageholdt hele min kontanthjælp. Da hun mangler en lægeerklæring fra den 1-4 2005, problemet er at min læge ikke har registreret at jeg ringede og bad om at få den forlænget, Jeg var sygemeldt pga mavesår, indtil vi finder noget der kan lindre smerten og nu er der gået for lang tid til at han vil skrive en ny, Jeg har fået den første tid han havde for at forklare ham sagen , den ligger den 27/6 det er ret lang tid at gå uden penge, men kommunen vil ikke give mig penge før jeg har været ved læge. Lægen mener ikke han må skrive en erklæring til dem uden de har bedt om dette... Men de har ikke skrevet til mig at de manglede den, det fik jeg først at vide da mine penge ikke kom.
Jeg mener at have hørt noget om at man max. må trække 30% af kontanthjælpen er dette rigtigt????
Hvor står dette...?
Please svar hurtigt, jeg har 2 små børn at forsørge...
Knuzz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 11:16

Kort og godt - JA
Kommunen kan stoppe din kontanthjælp hvis du ikke overholder betingelserne.

Men når det er sagt, kan de ikke lade dig sulte.

Du har under alle omstændigheder ret til overlevelseshjælp til sagen er i orden.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 11:18

Avs, skynd dig at gå på google og søg serviceloven.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 11:23

kanusti

I den periode, du har været sygemeldt, har du så ikke haft kontakt med din læge?

Du skriver selv

Citat
indtil vi finder noget der kan lindre smerten og nu er der gået for lang tid til at han vil skrive en ny

På nuværende tidspunkt kan de sociale myndigheder stoppe din kontanthjælp. De mangler beviser for, at du er syg. Men du skal da kontakte din sagsbehandler om hjælp til du kan komme hos din læge.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 11:24

Ring til socialministeriet: Telefon: 33 92 93 00

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-06-05 11:24

Hej Kanusti

Har sagsbehandleren tidligere bedt om en lægeerklæring eller har hun bare stoppet udbetalingen?

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 11:29

Citat
Min sagsbehandler har tilbageholdt hele min kontanthjælp. Da hun mangler en lægeerklæring fra den 1-4 2005, problemet er at min læge ikke har registreret at jeg ringede og bad om at få den forlænget

Det tyder på at sagsbehandleren har bedt om en lægeerklæring tidligere.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 11:31

Hvordan kan man forøvrigt acceptere første tid hos lægen d. 27/6????????

20 dages ventetid for at komme til lægen, det kan IKKE være rigtigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 11:51

Lægen kan da heller ikke bare lave en lægeerklæring pr. telefonopkald med mindre der er tale om kronisk sygdom eller en sygdom med et forudsigeligt længere forløb.
Du skal se at få talt med din sagsbehandler for at finde ud af hvad der skal gøres. Lægen kan godt skrive en erklæring uden, at kommunen har anmodet, men så skal du selv betale, og har kommunen ikke skriftligt anmodet om en lægeerklæring kan de heller ikke tilbageholde din kontanthjælp med mindre der ligger andre ting til grund for dette.
Kommunen skal jo lave en handlingsplan for dig og den skal der laves opfølgninger på og en af hensigterne med en sådan plan er, at du og kommunen skal være enige om det videre forløb (eller kommunen skal have sikret sig at du ved hvad det handler om).
Hvis du er sygemeldt på grund af mavesår vil den rigtige procedure jo være, at henvise dig til sygehus eller speciallæge da en privatpraktiserende læge ikke barekan udskrive mavesårsmedicin. Man vil typisk lave en gstroskopi for at se hvad der forårsager mavesåret.
Kunne det tænkes at det er psykiske problemer der forårsager mavesåret så du i virkeligheden skulle have udredt disse - det skal du tale med din læge om.
Ingenting løser sig selv og hvis dit mavesår er så alvorligt at du ikke kan gå til læge eller kommunen så burde du jo indlægges akut.
Der er noget der ikke stemmer.

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 07-06-05 11:53

det er utrolig lang ventetid for at komme til lægen

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-06-05 11:56

Ans ja men jeg kan godt komme lidt i tvivl...har de først bedt om 1 lægeerklæring der var gældende til x dato, som så aldrig er blevet forlænget?
Citat
Lægen mener ikke han må skrive en erklæring til dem uden de har bedt om dette... Men de har ikke skrevet til mig at de manglede den

Kanusti, har du haft kontakt med din sagsbehandler, ringet og sagt at du fortsat var sygemeldt eller troede du at det var nok at ringe første gang og sygemelde dig?
.....disse spørgsmål er for at få et overblik over forløbet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 12:03

kanusti må være blevet informeret om forlængelse af lægeerklæringen, siden hun har ringet til lægen.

kanusti, hvor har du gået til behandling for dit mavesår og hvem prøver at finde den rette medicin til dig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 12:06

"kanusti"

Kom nu på banen - det nytter jo ikke vi sidder og diskuterer hvad der måske er sket.

Du må komme frem og deltage - ellers er det svært at hjælpe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 12:09

Citat
problemet er at min læge ikke har registreret at jeg ringede og bad om at få den forlænget

Jeg tror at kanusti har fået at vide, at lægeerklæringen skulle forlænges. Hvorfor skulle hun ellers ringe til lægen?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 07-06-05 12:17

Virker bare underligt, at det er kanusti selv der skal udbede sig en ny lægeerklæring. Det er kommunen der beder om den. Min sagsbehandler skrev selv til min læge og bad om ny vurdering, når det var tid.
Underligt er det også, at kontanthjælpen først tilbageholdes 2 mdr EFTER lægeerklæringen skulle have været i hus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 12:20

Det er mere underligt at "kanista" ikke melder sig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 12:21

Kanista=kanusti

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 12:22

kanusti vi mangler nogle oplysninger bl.a.

Hvornår har du sidst haft personlig kontakt med en læge?

Hvornår har du sidst haft personlig kontakt med din sagsbehandler? Kontanthjælpen kommer ikke automatisk ind af døren.

Det er ikke så hårdt ment, men jeg tror, at du måske ikke selv har fulgt sagen op.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-05 13:21

Kommunen kan ganske rigtigt tilbageholde din kontanthjælp, hvis de ikke har fået sendt lægeerklæringen i udfyldt stand fra din læge.
Og hvis du før den 1/4 har været sygemeldt og i den forbindelse har udfyldt en lægeerklæring, skal kommunen ud fra de oplysninger lægen har givet, sende en ny lægeerklæring som du skal have udfyldt.
Tidspunktet for dette, afhænger lidt af, hvor længe lægen har skrevet, at sygdomsperioden forventes at vare.
Og du har sådan set været heldig, at kommunen ikke har lukket kassen noget før.
Og, medmindre den manglende erklæring skyldes en fejl fra lægens side (at han dengang glemte at sende den til kommunen), får du ikke vedkommende til at skrive en med tilbagevirkende kraft, for det må han ikke hvis ikke du har været hos ham og få konstateret at du opfylder betingelserne for en lægeerklæring.
Og kontanthjælpen får du ikke med tilbagevirkende kraft, men først fra det øjeblik lægen igen skriver en sygemelding.

Så tal med kommunen om det der kaldes overlevelseshjælp, det er den eneste mulighed du har i øjeblikket.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 13:31

Så galt behøver det ikke at gå for rent forvaltningsretligt ligger det sådan, at hvis det er kommunen der ikke har gjort det de skal så kan de heller ikke tilbageholde pengene, men vi ved jo rent faktisk ikke hvad der er sket her.
For at tilbageholde kontanthjælpen skal klienten have brudt aftaler eller have forholdt sig passivt hvor noget andet er aftalt, men er det kommunen der har været passiv fanger bordet og det er ikke kontanthjælpsmodtageren der skal rekvirere lægeerklæringen - det skal kommunen enten ved en blanket som udleveres til kontanthjælpsmodtageren eller ved et brev direkte til lægen (med samtykkeerklæring, som man ikke kan nægte at give hvis man vil have hjælp).
Kommunerne bryder loven konstant og man skal derfor ikke bare acceptere det der sker med mindre man godt ved, at man har dummet sig ved at være passiv eller ikke at have holdt aftaler.

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 07-06-05 14:43

1 hun har ikke bedt mig om en lægeerklæring, derfor vil lægen ikke udskrive den... Han vil ikke risikere at jeg skal betale for den selv
2. jeg har jævnligt ringet til min læge for at følge op på forskellige prudukter vi har prøvet...Det er jo ikke til at få en tid. Det skal lige nævnes at jeg fik tiden til d 27 allerede i sidste uge inden jeg vidste at der ikke kom penge... Den første ledige tid...!!!!!!
3. Har jævnligt prøvet at få kontakt til min sagsbehandler...Der sjovt nok altid sidder til møde. Selv i hendes telefontid...
Jeg syntes osse selv at det er mystisk at det først er efter 2 mdr. hun bemærker det. og hun så ikke giver besked.
Knuzz

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 07-06-05 14:45

PS jeg lider af refluks syndrom... Dette forsager mit mavesår

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-05 14:48

Citat
problemet er at min læge ikke har registreret at jeg ringede og bad om at få den forlænget,

Hvorfor skulle du så have den forlænget, hvis ingen har bedt dig om det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-05 14:50

Så må du troppe op og få din sagsbehandler i tale så trådene hurtigst muligt kan blive redt ud.
Telefonsamtaler er ikke nok - dem kan de jo altid løbe fra, hvis det passer ind i billedet.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 07-06-05 15:18

Hvis lægen ikke har en ledig tid før den 27.... så har alle læger altså det der kaldes akut tid og jeg tror også alle har et par timer hver uge hvor man kan komme uden tidsbestilling. B.la. for dem som ikke kan få fri fra arbejde.
Du kunne jo møde op i en af de tidsrum ved lægen. Godt nok hedder det akut tid, men de afviser ingen og dit er vel efterhånden også akut.......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-05 15:39

Man hører da hele tiden : "Her i landetber der ingen der får lov at sulte" Gør man så det alligevel? Jeg har også engang været syg i længere tid, ganskevist for 40 år siden, og under Eva Gredal som socialminister. Dengang talte lægen og socialforvaltningen sammen og aftalte hvad der var bedst, Jeg har så været ude for at lægen ringede og safde noget om at jeg skulle komme ind, der var gået en måned, og socialforvaltningen ville vide hvordan det gik (De ville måske nok have en attest) jeg så aldrig selv nogen attest. men jeg fik brød på bordet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-06-05 15:47

Det var dengang hvor folk syntes at Eva Gredal var en strid hejre med hendes bistands-rammelov, men tingene er virkeligt slemme idag.
Eneste måde ikke at komme i klemme er, at være aktiv og er der det mindste vrøvl så får man en bisidder med ved møder på kommunen og det skal helst være en man ikke kender fra en forening der hjælper med den slags.
Jeg talte engang med lederen af sådan en hjælpeforening og han sagde rent ud, at det morede ham lidt når nogen af de velbjærgede selv kom galt afsted på grund af ulykke og sygdom og så troede, at nu var det deres tur at gafle lidt fra velfærdssystemet, men velfærdssystemet havde altså bare lukket - er gået neden om og hjem og findes kun i politikernes valgflæsk. Jeg syntes ikke, at det er morsomt, men er ret så tragisk at man skal have mennesker helt ned i skidtet før de kan få hjælp.
Du skal ikke finde dig i noget med husk endelig at der også er noget der hedder pligter!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-05 15:57

Der skal altså et godt helbred til at være syg i dag - både fysisk og psykisk!
Landet er ellers blevet meget rigere de sidste 40 år. Al den kontrold og holden folk i ørerne må da også koste?

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 08-06-05 08:03

Hejsa.
Jeg har prøvet at møde op i lægens akutte tid... Men har der fået den besked at mit ikke er akkut...
Og jeg har også fået en tid hos sagsbehandleren, men først efter at jeg har en tid hos lægen... Inden vil hun ikke gøre noget, men igår da jeg talte i telefon med hende, indrømmede hun at hun burde have skrevet til mig at de manglede en erklæring... Specielt eftersom de åbenbart har manglet den i 2 måneder...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 10:29

Hvis hun erkender det bør hun også erkende, at de ikke kan trække dig og husk endelig at alle afslag skal gives skriftligt med begrundelse og henvisning til hvad der giver ret til at træffe beslutningen. Når du har fået et sådant afslag skal du skirve en klage hvor du skriver hvorfor du mener, at det er forkert og det skulle gerne være noget hvor du kan pille deres begrundelse i stykker. En sådan klage skal socialforvaltningen gennemlæse med henblik på en revurdering og hvis man ikke tilbagekalder afslaget skal klagen videresendes til Ankenævnet i statsamtet.
Umiddelbart skulle man mene, at socialforvaltningen har glemt, at anmode om ny lægeerklæring og derfor ikke har ret til at tilbageholde dine penge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 10:40

Citat
problemet er at min læge ikke har registreret at jeg ringede og bad om at få den forlænget

Hvorfor skulle lægeerklæringen forlænges?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 10:47

Der er noget galt med den sygemelding fordi det jo er socialforvaltningen der skal rekvirere hos lægen på den ene eller anden måde da de skal betale.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-06-05 11:13

Jeg har engang været vidne til en ligende sag hvor kommunene ikke bad om lægeerklæring men alligevel stoppede udbetalingen. Den stakkel pige fik ikke sine penge, selvom det var kommunen der havde fejlet Jeg tror virkelig man skal kende loven til bunds, kunne "råbe højt" og samtidig have en god portion selvtillid for, at få kommunen til at ændre deres beslut.

Nogen sagsbehandlere er guld værd mens andre ikke tager det store hensyn til klienten og skider højt og flot på om de har fejlet.......men en god ide er måske at optage samtaler på bånd -dog skal sagsbehandleren informeres om, at man gør det.

Kanusi, hvis jeg var dig ville jeg fluks få en tid hos den sagsbehandler - hun kan jo ikke vente med at tage dig ind til efter du har været til lægen - situationen er jo en anden nu, hvor hun har stoppet din kontanthjælp. Du kan da ikke gå uden penge i al den tid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-06-05 11:33

Husk det med skriftlige afslag - det er besværligt for sagsbehandleren - og gør det mere besværligt at sige nej.

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 08-06-05 12:59

Det med den skriftlige afslag vil jeg bede om... Tak
Det med at jeg ringede for at få forlænget, var fordi jeg selv mente at den skulle forlænges... Derfor vil han ikke gøre det... Jeg skal jo ikke selv betale for at være syg...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 13:57

kanusti

Før du blev syg ,havde du da en arbejdsindtægt?

Der er forskel på kontanthjælpen. Den hjælp du har fået i forbindelse med sygemelding, skal du formentlig ikke tilbagebetale.

Hvis du igen kommer på kontanthjælp uden lægeerklæring, vil du blive sendt i aktivering. Samtidig kan du regne med, hvis du får fast arbejde, at kommunen vil kræve tilbagebetaling af kontanthjælpen.

Med det du har skrevet synes jeg, der er noget, der tyder på, at din læge ikke mener du er så syg.

Har du ikke tænkt på at skifte læge.

Har din kæreste indtægt, så i kan klare jer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-05 17:29

Kommunen må godt stoppe helt med hjælpen, såfremt de gør det, jeg tror det er 3 måneder, fra en dato hvor de af en eller anden årsag har sat en frist, enten i form af samtykke-erklæringer man ikke sender tilbage, hvis man udebliver fra aktivering,samtaler eller hvis en læges sygemelding udløber og man ikke får en ny lægeerklæring. o.s.v.
Og hvis man gør indsigelser, skal de vejlede om klagemulighederne.

Det med lægeerklæringer fungerer på den måde, at hvis man får kontanthjælp og melder sig syg, enten fordi man er syg eller for at undgå aktivering, så sender kommunen en lægeerklæring man skal udfylde, og der skriver lægen enten en bestemt raskmeldelsesdato, eller sygdom i kortere eller længere tid.
Hvis der er skrevet en bestemt dato, går kommunen i første omgang ud fra, at man er raskmeldt, og der har man så pligt til at henvende sig og sige, at nu er man raskmeldt, og så skal kommunen foranstalte aktiveringstilbud.
Hvis lægen skriver sygdommen er af kortere eller længere varighed, sker der typisk det, at når kommunen skønner at den periode er gået, sender de en ny lægeerklæring som så skal udfyldes, hvis man fortsat skal være sygemeldt.

Så et eller andet tyder på, at der er noget du har misset, enten en lægeerklæring, eller at du ikke har været opmærksom på hvor længe lægen sygemeldte dig eller noget andet der har gjort at kommunen har stoppet hjælpen.

Nu forstår jeg så heller ikke helt, at Reflux skulle berettige til sygemelding i flere måneder.
Det er et ganske banalt problem, der indebærer at der en gang imellem kommer lidt mavesyre op i spiserøret, noget som tusindvis af mennesker døjer med, og som normalt holdes nede med almindeligt håndløbsmedicin .
Normalt forbinder man det ikke med mavesår, men det kan i sjældne grovere tilfælde ætse lidt i slimhinden i det nederste af spiserøret.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 18:21

kanusti

Du kan læse lidt mere her om reflux

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/spiseroerskatar.htm

måske er der noget, du selv kan gøre for at få det bedre.

Jeg synes også, at du modsiger dig selv i dine indlæg.

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 10-06-05 08:01

Min sagsbehandler har overgivet sig... Jeg har fået min kontanthjælp da hun ikke har sendt bud efter en lægeerklæring.
Jeg går og har konstant ondt i solar plexus, pga min Reflux, dette er ihvertfald hvad lægen giver skylden, det der er hans største problem i min sag er at han må ikke gå 2 mdr. tilbage og skrive en erklæring.
Min kæreste har fast indtægt, så der er blevet betalt husleje regningerosv... Da hele hans løn går ind på bugeten....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-05 08:30

Det var da godt, at du fik din kontanthjælp.

Spørgsmålet er så om din læge vil gi' dig en ny sygemelding, men det tager han jo stilling til den 27.06.

Hilsen ans og god weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 11:41

Jamen, det var da godt at du fik dine penge.
Og heldigt, at sagsbehandleren indrømmede at det var hendes egen fejl, for ellers havde du ikke fået dem.
Når nu du kommer til lægen, vil det være en god ide, at spørge om han nu også vil skrive en sygemelding, hvis/når kommunen skulle finde på at sende en til dig.
Rigtig mange kommer i klemme med de lægeerklæringer, og får trukket i kontanthjælpen, hvis de bare har været syge nogen få dage.
Fordi de fleste tænker ikke over, at hvis de f.eks får influenza, og evt. melder sig syg fra aktivering,så sender kommunen besked efter en lægeerklæring efter 4-5 dage, og når folk så efterfølgende går ned til lægen, så vil/må han ikke skrive en erklæring fordi så er folk som regel blevet rask igen, og så kan lægen ikke se "om folk nu også har været syge". Så i realiteten, skal man faktisk henvende sig med det samme til lægen, og høre om man kan få en lægeerklæring hvis man skulle ske at være syg de næste 4 dage, for hvis ikke man kan det, får man ingen penge for de dage.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-05 11:53

I tilfældet her tror jeg ikke at kanusti bliver trukket i den kontanthjælp hun har fået.

Spørgsmålet er om lægen mener at hun er syg nok til at få en helt ny lægeerklæring.

En ny lægeerklæring har jo betydning for om kanusti fremover vil være berettiget til at modtage kontanthjælp uden at blive sendt i aktivering.

Hvis kanusti ikke får en lægeerklæring vil hun fortsat være berettiget til kontanthjælp, men vil blive sendt i aktivering.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-06-05 12:04

Dova hvor i al verden har du det fra?
Man kan ikke kræve at patienter skal forudsige deres eget sygdomsforløb og ej heller at læger skal smide alt andet til side for at lave en erklæring på en sygdom som måske nok gør patienten uarbejdsdygtig, men ikke kræver andet end håndkøbsmedicin.
Det er for øvrigt en af årsagerne til at lægerne er nødt til at skrive erklæringer ud fra patientens egne oplysninger, til visses store fortrydelse da de er overbevist om at alle andre end de selv snyder.

Sagsbehandleren kan kun slippe godt fra at påstå, at hun har ønsket fornyelse af lægeerklæring hvis hun har noteret det i journalen og da sagsbehandlerne har notatpligt omkring alt hvad der har med afgørelser og sagsbehandling at gøre så kan man ikke bare gøre som man vil.

Det største problem i sagsbehandlingen er sagsbehandlernes ekstremt store arbejdsbyrde, hvor de ikke har en jordisk chance for at overholde de krav der er om opfølgning og notater, og derfor tilsidesætter de mange regler for over hovedet at kunne passe deres arbejde, men det er så i forbindelse med anker, at bordet fanger og derfor "glemmer" man også, at man i forbindelse med afslag har pligt til at oplyse hvorfor og hvordan man kan klage.
Det uheldige ved klagesagerne er at folk sjældent får alt det de har mistet, men alene en kendelse der lyder på at kommunen skal ændre deres afgørelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-05 18:08

BjarneD
det har jeg fra hvad jeg jævnligt ser her i kommunen. (Jeg arbejdede i en periode som holdleder for unge i aktivering)
For der skriver lægerne ikke erklæringer ud fra folks oplysninger, såfremt lægen ikke kan se de er syge.

Og så sker der typisk det, at "Karina" der er i aktivering bliver syg, og tænker måske ikke lige på, at hun er syg i 4 dage, og så sender kommunen en lægeerklæring.
Karina får en tid nogen dage efter hos lægen, men han vil/må ikke skrive erklæringen, for han kan "jo ikke se", om det er rigtigt at Karina var syg.
Så siger kommunen, jamen så får du ikke for de dage Karina, for når lægen ikke vil skrive erklæringen, anser vi det for pjæk,og så vil vi for fremtiden have, at du møder med en lægeerklæring fra 1. sygedag.

Sådan sparer kommunen bunkevis af penge i udbetalt kontanthjælp her i kommunen, på unge der i forvejen bliver aktiveret i 37 timer/uge til omkring 2200/md (det der svarer til den lave SU).

Som en lille sidebemærkning, til en måde at spare sygedagpenge på, er at folk der går på fagforening eller ikke har været i et firma længe nok til at firmaet skal betale, så bliver syge, de skal efter en tid have sygedagpenge via kommunen, men hvis så lægen ikke skriver, at de er 100 % uarbejdsdygtige, så nægter kommunen at udbetale sygedagpenge, medmindre de aktiveres. Det kender jeg et par eksempler på, bl.a. en mand der kun kunne bruge den ene hånd, da han havde savet sig ret alvorligt i den anden, med en motorsav (og det er da paradoksalt, når samme mand ikke kunne passe sit normale arbejde).

Nogen er endda gået så langt som til at tale om, om lægerne ligefrem er i "lommen" på kommunen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-06-05 18:47

BjarneD, jeg kan så lige understøtte Dovas kommentar. Jeg var leder for et kommunalt aktiveringsprojekt i 3 år, og kan fortælle at Dova desværre har ret. At der så står(stod) i loven, at kommunen skal betale under sygdom ved kortere sygefraværd, er en helt anden side af sagen. Den kommune jeg arbejdede for, udbetalte ikke kontanthjælp under kortere sygdom.....altså ikke før en af de gæve kontanthjælpsmodtagere fandt paragraffen og smed den i hoved på Sekretariatslederen.

Den historie jeg har kendskab til der ligner Kanustis, var en mor med 2 børn. Kommunen forlangte ingen lægeerklæring, men stoppede hendes kontanthjælp fordi hun ikke selv havde fået lavet én. De mente det var hendes eget ansvar og at det burde hun da vide! Jeg var vidne til, at en sagsbehandler og en af mine kollegaer (fra en anden kommune men samme projekt) hyggede sig over, at de nu virkelig skulle få hende til at bryde sammen til et møde. De var sikre på at hun pjækkede. Det lykkedes dem at få hende til at bryde sammen, men ikke fordi hun pjækkede!! Det viste sig så senere, at hun havde kræft .....det fik hun dog ikke hverken en undskyldning af eller de penge kommunen havde tilbageholdt.

Det er ikke alle sagsbehandlere der er lige gode ....så Kanusti, du skal kun være glad for, at din sagsbehandler indrømmede sin fejl og udbetalte dig pengene.

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-06-05 19:40

Jamen som jeg allerede har skrevet så bryder kommunen forvaltningsloven fordi man ikke bare kan gøre sådan noget uden at følge proceduren og det er derfor at man kan få medhold ved klager. Vi havde for nogle få år siden en Socialminister der sagde, at loven ikke fejler noget, men det er den måde den bliver forvaltet.
Det er hamrende ulovligt det der foregår, men ingen i systemet vil stoppe det fordi det handler om budgetter.
Hvis man skulle bruge det man ser ske så vil det svare til at jeg erklærer at det er lovligt at cykle over for rødt lys - fordi det sker hele tiden.
Sagsbehandlerne er delvist undskyldt på grund af arbejdsbyrden, men nogen af dem er ret så stride hvilket mange har oplevet.
Jeg kunne skrive bøger om de overgreb der foregår og derfor bliver jeg harm når jeg ser, at nogen forsvare systemet med, at sådan gør man.

Jeg tror ikke at Kanusti har taklet sin egen situation særligt godt, men man hjælper jo heller ikke ved at påpege de fejl der er begået af personen selv når forvaltningen rent faktisk er forpligtiget til at hjælpe med vejledning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-05 19:41

Ja kanusti, du skal være glad for at du har fået din kontanthjælp.

Når du skal til lægen, må du bede om at blive henvist til en specialist.

Din egen læge kan ikke pr. telefonisk opkald vide om det er den rigtige medicin du får.
Det skal undersøges og det kan en specialist give dig svar på.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-06-05 23:55

BjarneD vi kan kun være enige i det du skriver 19:40

Jeg tror, at når nogen forsvarer systemet med "at sådan gør man" så er det mere et udtryk for frustrationen over, at man ikke kan gøre så meget ved det. Min erfaring er at sagsbehandlerne (og mange andre) dækker over hinanden, så det vil altid blive "påstand mod påstand" også selvom der står notater i sagsmappen. Jeg kender pt til en sag hvor en sindslidende kontanthjælpsmodtager er blevet sjoflet af sagsbehandleren i 1½ år - selvom både psykiater, sagsbehandler i psykiatrien, min chef og jeg selv incl. har gjort alt hvad der stod i vores magt for at div. regler og sagsbehandlingstider blev overholdt - henvist til div. rapporter, notater, aftaler mv.....men uden at det har hjulpet Selv klager til kommunen over dårlig sagsbehandling har ikke hjulpet synderligt. Resultatet af det var, at klienten blev indkaldt til et møde hvor også sagsbehandlerens chef var med......og da klienten møder op, har de sørme glemt at fortælle ham at mødet var aflyst pga. sygdom. Efter en ca. 3 uger bliver klienten ringet op af sagsbehandleren >> hvor han dog blev af<< ...nåhh ja, så havde de da lige glemt at indkalde klienten til mødet, så derfor var han ikke mødt op!!! ....tredie møde lykkedes og de aftaler der kom i stand der, var nøjagtig de samme ting der blev aftalt et år tidligere men som stadig ikke var blevet behandlet! .......så sådan er det og sådan gør man

// Toupie