|
| Mazda 323, 1.5 ´89-Tab af kølervædske Fra : kurtmoeller | Vist : 1915 gange 120 point Dato : 09-01-05 17:10 |
|
Har konstateret, at kølervæsken i expansionsbeholder forsvinder - derefter begynder viserinstrumentet at stige (står normalt bomstille ca. halvt oppe i skalaen) Har udskiftet termostaten. Trods rimelig varm motor, var den gamle termostat absolut lukket! Ved udskiftningen manglede der næsten 2 liter væske i hhv. køler, ekspansion og øverst i motorblokken. Har betragtet motorrummet ved varm motor og motoren gående: Umiddelbart ingen utætheder ved køleren (ny) eller slanger. Elektrisk blæser starter, som den skal når der ikke køres. Fornemmer indimellem efter kort tids kørsel (inden motoren er helt varm) en karakteristisk lugt af kølevand i kabinen.......?
Nogle ideer til en indkredsning af fejlen??
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 09-01-05 17:19 |
|
Hej Kurt, det at du kan lugte kølevand i kabinen, kunne godt tyde på en lækage i dit varmelegeme. Men så burde der være væske på gulvet i bilen.
Det kunne også tyde på en defekt toppakning, hvor kølvandet går gennem forbrændingen.
Tjek, næste gang du er ude at køre, om der kommer hvid røg ud af udstødningen når motoren er varm. Gør der det, er højst sandsynligt der, problemet ligger.
Håber du får løst problemet, hilsen Pims.
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 130 point Dato : 09-01-05 17:24 |
|
Du har sikkert en defekt toppakning.
Prøv om ikke udstødningsrøgen lugter af frostvæske når motoren er kold.
Det er sådan set det eneste det kan være, hvis du er sikker på, at vandpumpen ikke er utæt.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : HunSen |
Dato : 09-01-05 17:32 |
|
hvor lang tid/hvor mange km er du ca om, at miste de to liter?
Har den været varm et par gange, eller er det efter en enkelt tur. Mit råd gælder kun, hvis de to liter mistes på omkring 5 gange driftsvarm eller derover, ellrs har pims og dova nok ret
| |
|
Temperaturen begynder at stige, når vognen har kørt 3-5 dage á ca 60 km´s motorvejskørsel omkring 120 km/t
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 09-01-05 18:10 |
|
Ja, det er så når den først begynder at mangle vand, den bliver varm.
Det lyder ikke helt typisk for en toppakning, for der vil der hurtigt danne sig et tryk i anlægget, så den hurtigt kommer til at blive meget for varm og spilde vandet. Efter få kilometers kørsel. Ellers er det en meget lille utæthed indtil videre.
Varmeapparatet er en mulighed, men der vil du typisk have problemer med, at dine vinduer dugger mere end før, og der vil sætte sig ligesom et fedtet lag på dem.
Så måske skal du få tjekket din vandpumpe. Eller om der alligevel skulle være en utæthed et eller andet sted evt. ved ekspantionsbeholderen, eller andre steder der umiddelbart er svære at se.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 09-01-05 19:21 |
|
Der er ingen tvivl om at det sandsynligvis er toppakningen der på grund af overophedning er blevet utæt, den fejl læner sig altid op af mangel på kølervæske.
For at skille de to ting fra hinanden, utæt toppakning eller utætheder ved køler slanger, vandpumpe m.m. vil jeg råde dig at købe en lille pumpe med manometer, de fås til en overkommelig pris og vil i fremtiden være rar at have hvis din bil begynder at
mangle vand. Pumpen sættes på ekspansionsbeholderen eller køleren og pumpes op til det tryk varmeudviklingen ellers giver, derefter kan du i ro og mag kigge efter om der pibler vand ud et eller andet sted. Systemet skal være fyldt helt op forinden prøven. Manometernålen må ikke falde indenfor rimelig tid, gør den det og kan der ikke ses utætheder, taber den sandsynligt trykket gennem toppakningen.
Man kan komme ud for at låget til kompessionsbeholderen lukker for tidligt op så vandet sprøjter ud, men det afsløres som regel af indtørrede pletter omkring beholderen. Held og lykke
Mogens
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 09-01-05 20:47 |
|
Jeg havde et tilsvarende problem på en RD 350 LC. der var fejlen så banal som en lille defekt i kølerdækslet. Dette skal sikre et vist tryk samt lukke overtryk ud, men det har også en ventil, der skal sikre, at væske, der er skudt ud i ekspansionsbeholderen, kan suges tilbage igen, når motoren bliver kold. På mit dæksel var denne ventil blevet slidt, så den lukkede tryk ud for tidligt, og mærkeligt nok også havde svært ved, at suge væske tilbage igen, når trykket faldt. (det er lidt lettere at følge på en mc) Resultatet var nøjagtig som det du beskriver, så jeg ville begynde med, at skifte kølerdækslet, og se om ikke det løste problemet.
Med venlig hilsen
H-J
| |
| Godkendelse af svar Fra : kurtmoeller |
Dato : 23-01-05 15:07 |
|
Tak for svaret dova.
Det viste sig - heldigvis - kun at være vandpumpen. Resten havde ikke nået at tage skade, fordi det blev opdaget i tide......
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|