/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Rod i geleddet
Fra : persens
Vist : 207 gange
100 point
Dato : 17-02-24 11:39

Denne er nok til Kaptajn-Tommy:

Jeg kender godt den millitære rangfølge i millitæret;
men når man er på generals-niveau, så går der ged i det!!

Hvorfor er en generalløjtnant overordnet en major ditto??

Nogen logisk forklaring?

Persens

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-02-24 13:37

Ja undskyld, men sådan har det altid været, så længe jeg husker. Det besvarer dog ikke spørgsmålet, det lader vi kaptajnen om.

Tar vi de tre underliggende grad, er systemet den samme. Med knap så store stjerner: Major, Oberstløjtnant, og Oberst.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-02-24 20:12

Rangorden.

1) general
2) generalløjtnant
3) generalmajor
4) brigadegeneral
5) oberst
6) oberstløjtnant

(Kaptajn-rangen kommer lige efter præmiereløjtnant men under Major.)
Hvis Kaptajnen skal højere op i graderne kræves det et 3 årigt "kursus" i alt muligt krigsteknik.

i Søværnet hedder de tilsvarende grader

1) admiral
2) viceadmiral

3) kontreadmiral
4) flotilleadmiral
5) kommandør
6) kommandørkaptajn

Graderne brigadegeneral og flotilleadmiral kan tillægges midlertidigt for oberster og kommandører, der gør tjeneste internationalt.

Dit spørgsmål;
Citat
Hvorfor er en generalløjtnant overordnet en major ditto??
Fordi general er den største rang. Generalløjtnant er en 3 stjernet "general" men mangler lige den sidste anciennitet/stjerne før udnævnelsen til 4 stjernet General, "hvis der mangler en"

Forklaringen er forenklet.

Håber på at forklaringen er forståelig nok.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-02-24 21:51

Ps kommer lige i tanker om, at du spurgte også vedr major.
Major har "kun" 2 stjerner.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 18-02-24 10:55

Tak for diverse input.
Som jeg startede med at skrive, så kender jeg udmærket den millitære rangfølge i milli
Jeg har dog ikke fået et et helt klart svar/en god begrundelse, så jeg lukker tråden her

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-02-24 10:58

Ak ja, meget har ændret sig, siden min tid i Randers 1965.
F. eks. er rangen brigadegeneral, noget nyt der har sneget sig ind.

Lille stjerne: Løjtnant*, Prim.løjtnant**, Kaptajn***.
Større stjerne: Major*, Oberstløjtnant**, Oberst***.

Allerhelvedes store spejlæg:
Generalmajor*, Generalløjtnant**, General***.

Jeg mener kongen havde ****.

I Randers var der også Fenrik. Det var reserve officerer, der gjorde tjeneste, med mellemrum.

M.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-24 21:20

Citat
Jeg har dog ikke fået et et helt klart svar/en god begrundelse, så jeg lukker tråden her
Beklager, men jeg kan ikke forklare det på anden måde.

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 19-02-24 06:04

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-02-24 18:38

Jeg takker,- og er ked af, at jeg ikke kunne svare mere fyldestgørende.