/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ozempic
Fra : Leif7
Vist : 315 gange
100 point
Dato : 31-01-24 11:46

En bombe under regionernes medicintilskud som gør at der skal spares andre steder.

Den åbenlyse årsag er fedtpandemien blandt unge som bliver blævrende smækfede da de insisterer på at æææææde og drikke junkfood i store mængder, så får en del af dem sukkersyge og skal have medicin for at bringe vægten ned, hvilket for Ozempic betyder et tilskud på 20.000 kr årligt.

Og lægerne føler sig presset til at udskrive det dyreste, garanteret også til personer som ikke har diabetes, men blot vil tabe sig.

Regionerne har politianmeldt folk som har tilraget sig op til 3 års forbrug. Jeg fatter egentlig ikke hvordan det kan lade sig gøre da jeg formoder at apotekerne har et centralt system som holder øje med hvor meget receptpligtig medicin der bliver uddelt til hver borger.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-24 13:59

Muligvis er lægerne ikke deres plads voksen. Ozempic eller Wegovy burde kun udskrives til diabetes-patienter.

Hvis omtalte medicin skal udskrives til andre end diabetikere, burde der ikke være tilskud til medicinen, da fedme, i mine øjne, er en privat sag.

Fedtbollerne må lægge deres usunde vaner om og bevæge deres slaskefede røvballer hen i fitnesscentret.

Yes, det var min mening om den sag.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 31-01-24 20:46

Ozempic er alene til diabetiker der har type 2 diabetes og hertil er der tilskud efter de almindelige regler, men er desværre tilsyneladende blevet misbrugt fordi det aktive stof er det samme som i Wegovy, som kan læses i aviserne.

Wegovy er et fedmemedicin hvortil der ikke er tilskud. Heller ikke sygeforsikring Danmark udbetaler tilskud til det produkt.

Citat
Den åbenlyse årsag er fedtpandemien blandt unge som bliver blævrende smækfede da de insisterer på at æææææde og drikke junkfood i store mængder, så får en del af dem sukkersyge og skal have medicin for at bringe vægten ned, hvilket for Ozempic betyder et tilskud på 20.000 kr årligt.

Leif >Jeg ved godt at du er så klog og ved alt - det læses jo her hver dag på Kandu, men jeg syntes at du skal holde dig fra at pege fingre og være fordømmende overfor andre og vær glad for at du er sluppet for sukkersygen, hvor andre flotte fyre som dig er blevet belemret med sukkersygen selvom de er slanke. I øvrigt kan den nedarves

Diabetikerne bruger alene Ozempic til at holde deres blodsukker på et normalt niveau, så følgesygdomme undgås.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 31-01-24 23:45

Citat
hvor andre flotte fyre som dig er blevet belemret med sukkersygen selvom de er slanke. I øvrigt kan den nedarves

Det er jeg klar over, og der er sikkert også andre sygdomme som kan give overvægt eller diabetes.

Men kampagner for en sundere kost gennem mange år ser ud til at have prellet af.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-02-24 14:12

Ja, det er åbenbart et følsomt emne.
Men, det er vanskeligt for et sønderbombet såkaldt velfærd-system at klare disse udfordringer, til trods for, at danskerne tror, at de har et af verdens bedste sygehusvæsen/sundhedsvæsen. Lad mig kaste bomben, Det har danskerne absolut ikke. Tvivler på, om de evner en 5-6 plads, desværre.

Men en første plads har vi dog. Vi har verdens dyreste.......

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-02-24 11:24

Citat
Men, det er vanskeligt for et sønderbombet såkaldt velfærd-system at klare disse udfordringer,

En anden udfordring er de mange stoffer ungdommen indtager for at være med i overhalingsbanen, stærkt påvirket af de sociale medier hvor skuespillere og andre kendte storpraler af deres misbrug.
Hash, kokain, designerdrugs og nu også røgfri nikotin i form af puder som har et langt højere indhold af nikotin end cigaretter.

De futter simpelthen hjernen af og kræver gratis behandling i et nedsparet psykriatisk system.

Og så har der lige været skolevalg, med et flertal til liberale, det er unge som har (gudskelov) et godt liv ............ når de skal klare sig selv finder de ud af at sætte krydset et andet sted.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-24 15:38

Citat
Og så har der lige været skolevalg, med et flertal til liberale, det er unge som har (gudskelov) et godt liv ............ når de skal klare sig selv finder de ud af at sætte krydset et andet sted.
Altså......., når man ser hele den nuværende socialdemokratiske samfundsmodel har krakkeleret alt det, den tidligere generation - i deres ansigts sved, har bygget op er det vel logisk nok, at de vil prøve noget nyt.

Tag bare en enkelt ting fra mest uduelige statsminister Danmark nogensinde har haft - Mette Frederiksen. Henses mink dræber-regning er foreløbig på 30 milliarder skatteyder betalte kr.
Omregnet kunne vi havde opført/bygget 4 nye supersygehuset, hvis vi havde haft personalet til at bemande dem. Men desværre, personalet på div. sygehuse har kællingen også fået jaget væk.

Sååååååå..........Leif7, er der noget at sige til, at ungdommen vil prøve noget nyt....NÆPPE.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-02-24 08:25

Selv Tucker Carlson tager emnet op!

Big Pharma Is Fooling You Again, and You Don't Even Know It.

Is this drug too good to be true? Tucker Carlson and Calley Means discuss.

https://youtu.be/vzRjkNYT-U8?feature=shared

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-02-24 19:16

Tucker Carlson er altid værd at lytte til, som regel rammer han sømhovedet klokkeklart med BOiiiiiiiiiiNG.

Den avis i Danmark, der kommer sandheden nærmest er "Den Korte Avis"
Men den er ikke særlig velset blandt den danske kultur elite.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-02-24 10:33

Der er en stigende tendens med at folk uden at blinke selv betaler den fulde pris for Wegovy på 2400 kr pr. måned for en fuld dosis.
Denne oplysning har Novo selv fra USA ........... wtf, mange kvinder overthere er hysteriske hvis de ikke ser ud som deres skønhedsidealer og bruger store summer på tøj, krigsmaling og utallige fysiske beskæringer.

Iøvrigt vil man i Danmark starte en kampagne for at forældre skal tale med deres børn om de uvirkelige skønhedsidealer ........... men de ignorerer det vel lige som i skolen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-02-24 13:02

Kors ........

DR Text side129.
En mor opdagede i august et lille hul i sin 6-årige søns kindtand, nu er den blevet hevet ud, og sønnen har fået tandlægeskræk og "traumer".

Det bliver værre.
En direktør i Faxe Kommune har erkendt at den kommunale tandpleje ikke har fungeret optimalt "i en periode".
Så skulle da faen ............ hvorfor i helvede kontakter moderen ikke SELV en tandlæge for at få lavet det hul inden tanden begyndte at rådne, det kunne tandlægen have klaret indenfor 1-2 uger og havde været den absolut billigste og bedste løsning.
Nu skal knægten have en kostbar stifftand, men den udgift vil hun vel også prøve at få kommunen til at dække helt.

Jeg kender ikke tilskudsordninger for børn, men det er altså ikke blevet forbudt for forældre at tage ansvar selv !!!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-02-24 15:32

Håber de gennemgår alle der har fået mistænkelig mange recepter udskrevet!
Og der gælder både brugerne, og de der har udskrevet alle disse recepter, hvad enten det er læger eller hospitaler/klinikker!

Det lugter af systemetisk snyd!

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/region-syddanmark-anmelder-borgere-efter-mistanke-om-ozempic-svindel/10119568

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-02-24 16:30

Leif7, prøv lige at læse artiklen vedr. den lille dreng og moderen.

Seksårige Wilson plejer at få børstet tænder af sin mor på badeværelset. Og i august sidste år ser Sabrina Aller noget, der ligner et hul i Wilsons ene kindtand.

- Der kunne jeg bare se, at Wilson ligesom havde en sort prik i tanden, fortæller hun og tilføjer, at det ville hun gerne have undersøgt.

Sabrina Aller bestiller tid, og to uger senere konstaterer den kommunale tandpleje, at Wilson ganske rigtigt har et hul i tanden, men der er ikke tid til at lave det. I stedet får Wilson en tid i september. Og så begynder aflysningerne.
Dagen før aftalen i september: aflysning. Ny tid i oktober.

Oktobers aftale: Rykkes til november.

I november kan Wilson ikke drikke noget koldt og har tandpine, så Sabrina Aller ringer og beder om en akuttid.

- Jeg får at vide, at jeg ikke bare kan få en akuttid, fordi de er megapressede i Faxe Kommunes tandpleje. Og jeg siger, at vi er nødt til at gøre noget, fordi jeg risikerer at få et barn, der får andre komplikationer, fortæller hun.

Men den kommunale tandpleje rykker i stedet Wilsons tid til december.

Risikerer karantæne
For at få hjælp til Wilson vil Sabrina Aller gerne kontakte en anden tandklinik, men hun får at vide fra Faxe Kommunes tandpleje, at i så fald vil Wilson komme i karantæne og være ude af den kommunale tandpleje i et år.

Sabrina Aller spørger receptionisten til de fritvalgsordninger, som hun kan læse om på nettet, men får at vide, at det er Faxe Kommune ikke en del af.

- De har deres egne lokalplaner i forhold til de her fritvalgsordninger, så jeg kan ikke bare benytte mig af en anden skoletandpleje. Jeg kan godt benytte mig af en privat tandlæge, men så er jeg ligesom ude af Faxe Kommunes regi, det vil sige jeg har karantæne i et år, fortæller hun.

Jeg er jo mor til Wilson, så kunne jeg have valgt noget andet, så havde jeg gjort det.
SABRINA ALLER, MOR TIL WILSON
- Selvfølgelig har jeg fuld forståelse for, at de kan være stressede eller pressede, ligesom man kan i andre erhverv, men her er det børnene, det går ud over, og jeg er jo mor til Wilson, så kunne jeg have valgt noget andet, så havde jeg gjort det, siger Sabrina Aller, der arbejder som sosu-assistent.

Hun føler ikke, at familien kunne gøre andet end at vente på, at den kommunale tandpleje fik tid til at se på Wilsons tand.

- Vi har drøftet mange gange, om vi ikke bare skulle finde en privat tandlæge, men vores frygt er hele tiden, at han skulle ryge ud af det kommunale tandpleje-regi, siger hun.

Rodbehandling eller ud med tanden
Endelig i december ser en tandlæge i den kommunale tandpleje på Wilsons tand.

- Der bliver vi mødt af en tandlæge, der er vanvittigt stresset. Hun siger hele tiden, at hun har virkelig dårlig tid. Jeg hører også, at hun siger, at der ikke er tid til at få renset hullet op til akuttiden, fortæller Sabrina Aller.

Wilson får her lavet en plastfyldning og altså ifølge moren uden dybere rensning.

Nogle dage senere vågner Wilson om natten med smerter og græder. Familien ringer straks for at få en akuttid næste morgen.

Det får de, og et røntgenbillede viser, at hullet nu har vokset sig så stort og ned i nervebanerne og rødderne, at Wilsons mor får to muligheder: Rodbehandling eller få trukket tanden ud hurtigst mulig.

- Jeg er da selvfølgelig dybt frustreret. Jeg står med en lille dreng, som jeg ikke kan hjælpe, og som har store smerter og skal igennem det smertehelvede, som det jo var for ham, siger Sabrina Aller.

Wilson føler sig ifølge sin mor traumatiseret af oplevelsen, og familien er ulykkelig over situationen, men de ser ikke noget andet valg end at få tanden ud.

Man står som forældre og er magtesløs.
SABRINA ALLER, MOR TIL WILSON
- Man står med et barn, der kan erobre hele verden de første gange, han er til tandlæge, men i dag har han mega tandlægeskræk, og man står som forældre og er magtesløs, siger Sabrina Aller.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-02-24 18:49

@Tommy

Så uddybende er teksten på DR Text ikke, men jeg kunne vel blot have fundet en artikel.

Jeg har fået rodbehandlinger i et par visdomstænder som tandlægen mente ikke ville genere hvad det gør hos mange når de dukker op.
Men i det hele taget har jeg ikke passet på bisserne, som f.eks at få repareret med det samme når en plombe røg af, det har kostet i sidste ende.

@dogvillestar.
Hvis apotekerne ikke har et centralt system hvor alle recepter tjekkes kan det ikke gå hurtigt nok med at få det gjort.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-02-24 19:38

Jeg fik ordnet alle mine......gratis

Cirkus Milli vil ikke ha' vi fik tandpine på eventuelle slagmarker.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-02-24 23:52

Mine var fine nok med et par gode plomber da jeg var soldat. det var først få år efter at jeg begyndte at sløse.
Skudhuller i tænderne er ikke særlig smart

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-02-24 10:22

Nå, så kom det frem at flere kommuner har problemer med børnenes tandpleje.

Det sædvanlige problem, mangel på penge og/eller personale, specielt "tandplejere" som jo kan lave noget af tandlægens arbejde, f.eks. fjernelse af tandsten.

Dengang jeg gik i skole ...........
Vi havde dog en skolelæge i de mindste klasser, vi blev blot målt og vejet og skulle trække bukserne ned og hoste, men skolelægen har nok også taget affære hvis der var elever som viste tegn på andre ting.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-02-24 16:26

Citat
Skudhuller i tænderne er ikke særlig smart
Som sagt, jeg har været i militæret stort set hele livet og tandplejen var en del af lønnen.

Citat
Det sædvanlige problem, mangel på penge og/eller personale, specielt "tandplejere" som jo kan lave noget af tandlægens arbejde, f.eks. fjernelse af tandsten.

Dengang jeg gik i skole ...........
Vi havde dog en skolelæge i de mindste klasser, vi blev blot målt og vejet og skulle trække bukserne ned og hoste, men skolelægen har nok også taget affære hvis der var elever som viste tegn på andre ting.
Vi har ikke så stor velfærd, som vi går og bilder os ind.
I det kommunale er masser af ansatte.....desværre ubrugelige DJØF'FERE

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-02-24 13:07

Citat
Vi har ikke så stor velfærd, som vi går og bilder os ind.

Jeg synes at det er ved at blive til "velgørenhed", i form af at regeringen giver store penge til eet område hvor andre så går skridt tilbage.
Regeringen lovede forhøjelser til folkepensionister men det er droppet, kun grundbeløbet er forhøjet i år ......... i fremtiden kommer forhøjelser nok til at bestå af checks til de svagest stillede når der er krise.

Nu har man påvist at noget af problemet i den kommunale tandplejeordning er at man for et par år siden forhøjede aldersgrænsen til 22 år hvad der gav merarbejde til de tandlæger som har aftaler med kommunerne ........ men jeg bliver vel betragtet som komplet idiot når jeg nævner at mange i den årgang har brugt mange tusinder på de nyeste mobiltelefoner og anden livsstil for at ligge i overhalingsbanen, for ikke at tale abnorm indtagelse af kulsyreholdige drikke hvor kulsyren jo ødelægger tandemaljen

Jeg kan huske at der var en ordning hvor personer op til 30 år fik tilbud om billig halvårligt tjek, men var der huller skulle folk selv betale

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 16-02-24 10:37

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-24 16:06

Takker!