/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dum, dummere, AI
Fra : Leif7
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 30-11-23 10:31

Nu har en skole droppet de skriftlige prøver grundet at de kan skrives og copy/pastes på to minutter ved hjælp af internettet.

HVOR en min tids prøver blevet af, altså dem hvor vi blev indespærret ved spredte borde i et par timer og skulle skrive ved hjælp af PARATVIDEN, altså for os som havde fulgt med i timerne.
Toiletbesøg var tilladte under prøverne, men kun en ad gangen

Lærerne på denne skole samt politikerne er jo totalt hjernelammede når de tillader den slags idet en masse elever bliver dybt afhængige af skærme og ikke kan klare sig i det virkelige liv.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-11-23 11:17

Du har ret.
Jeg frygter, engang i fremtiden at alle mennesker render rundt og siger, BIP BIP BIP rrrrrrrrrrrrrrarrrrp guggi guggi bip bip.

Med venlig hilsen en, der er vokset op med den grå Ferguson 28 traktor.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-12-23 12:48

Miljøpartiet i Sverige foreslår en "basisindkomst" uden forpligtelser så alle de der bliver arbejdsløse i fremtiden grundet AI ikke lider nød.
Og samtidig spørger de om hvor fortjenesterne lander.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-23 12:59

Ja, man kan godt fornemme aldersforskellen.
Citat
Med venlig hilsen en, der er vokset op med den grå Ferguson 28 traktor.

Jeg har pløjet og harvet, med heste. Og min far kørte mælkevogn med heste. Har tit været med på ruten.

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-12-23 19:14

Citat
Jeg har pløjet og harvet, med heste. Og min far kørte mælkevogn med heste. Har tit været med på ruten.

Krigs- og efterkrigsårene hvor der stadig var rationering ........... så hvorfor bruge traktoren 5 km til nærmeste andelsmejeri med 10 junger mælk hvis man stadig havde 1-2 stærke "bryggerheste".

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-23 09:12

Dengang stjal man sgu ikke daglønnen. Først rundt ved bønderne at læsse 60-80 kg mælkejunger.
Så aflæsning på mejeriet. Læsse dem igen, med mælk til dyr. Samme tur igen, modsat, for aflæsning.

Om eftermiddag murer oppasser. Ved gavle blev mørtel og mursten båret op ad stige, med en bakke på skulderen. 10-12 mursten ad gangen.

Min far var så heldig med at være stærk bygget. Og de muskler han måske ikke havde som helt ung, blev hurtig udviklet senere. Men okay, han var ikke den eneste, sådan var tiderne dengang.
Glemte jeg li`e, at der var dyr og marker, der skulle passes efter fyraften.

Nu om dage, skal man gå, cykle, eller drive sport, for at få lidt motion.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-12-23 15:19

Pyha Mosebaek, jeg bliver helt svedt ved tanken

Jeg brugte tiden på, at rende rundt på en pløjemark efter en imaginær fjende, som vi døbte "usynlige Ivan" Derefter kunne ma bruge hele fritiden på at ordne alt udstyr så det var klar til næste omgang pladder og mudder.
Ren afslapning når vi var i skoven, så drak vi bajere så sprøjtede ud ad knaphullerne.

"Står på en alpetop kigger på det sne'r
Nu er jeg endelig kommet helt herop
Hva' fa'en sku' jeg egentlig her"

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-23 18:31

Citat
Jeg brugte tiden på, at rende rundt på en pløjemark efter en imaginær fjende, som vi døbte "usynlige Ivan"

Det minder mig lidt om Randers. Jeg kørte rundt med en "sprængammunitionsvogn". Bl.A. miner.......af beton. Men stor ballade, hvis der bare manglede een, ude på bondens mark, efter øvelsen. Det var så "pigtrådsindianernes" job at finde den igen.

Bajere....når vi var i Hevring skydeterræn, gik det lystig til. Det er i alt beskedenhed, undertegnede der viser sine kunstneriske evner. Flere andre gjorde det også. Man kan sagtens gå på tomme ølflasker. (Kan godt vare lidt, inden billede åbnes).
https://ibb.co/vPN7qKj

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-12-23 19:17

Øv, desværre kan jeg ikke åbne billedet.

Jeg får denne besked: ibb.co nægtede at oprette forbindelse.

Om det er fordi jeg sidder i andet land.....???

Hvad siger I andre, kan I åbne ??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-23 22:24

Jeg har lige åbnet den med første klik. Måske fordi det er mig selv der har kopieret den.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-12-23 18:48

Citat
Jeg har lige åbnet den med første klik. Måske fordi det er mig selv der har kopieret den.
Jeg har lige prøvet igen.....desværre.

Noget andet....
Jeg hørte på NEWS - her i Schweiz, at Danmark så småt begynder at udfase kontanter.
DK begynder med at udfase 1000 kr. sedlen, og samtidigt nedsætter kontantbetalinger til højest 15000 kr. pr gang....Derefter vil det gå slag i slag indtil der ikke er flere kontanter.

Sjovt nok, i Tyskland og i Schweiz kan du feks købe en sprit ny bil kontant og ingen øffer over det, da det er den naturligste ting i verden.

Det store spørgsmål er så: Er det udvikling - eller afvikling af borgernes rettigheder..?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-12-23 01:00

Danmark står ikke alene, i april 2020 stoppede man udstedelsen af 500 Euro sedlen grundet hvidvask, sort arbejde og terrorbekæmpelse.
Wtf, seddelbundterne bliver blot lidt tykkere hos kriminelle som har hundreder af måder at skjule dem på, udover det er 1/6 af verdensøkomomien sort.
Hvilke borgerrettigheder taler du om ......... det er jo kun venstrefløjen der vil give forbrydere frit spil.

Danmark har slet ikke planer om at afskaffe kontanter. man er udmærket klar over at en del af befolkningen ikke er i stand til at bruge kort eller mobiltelefonen.

Noget helt andet er det stigende antal af opringninger for at få folk til at ryste op med Mit ID oplysninger.
Den vil jeg sgu aldrig hoppe på, i 40 år har min bank kun ringet 2 gange, den ene grundet overtræk og den anden grundet investeringsforslag.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-12-23 10:45

Citat
Hvilke borgerrettigheder taler du om ........
Om ganske alm. borgerrettigheder, bla. om det, vi taler om. Banker, myndigheder har taget sig selv ret til at mistænke alle for hvidvask og sort arbejde. Det medfører bla. at du, som borger er under mistanke og bevisbyrden for, at du ikke gør noget ulovligt påhviler dig.

Og det til trods for, at der ikke er nogen der hvidvasker mere end banker.

Lenin, som vi alle kender, havde et motto........"Tillid er godt kontrol er bedre......"

På torsdag bliver en ny rettighed frataget danskerne, = indskrænkelser af ytringsfriheden.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-12-23 12:03

Bankerne skal ifølge loven stille spørgsmål når der bliver indsat større pengebeløb.
Også overførsler ........ du husker vel at Danske Bank advarede myndighederne da Britta Nielsen overførte mange millioner til egen konto fra en offentlig kasse, men desværre reagerede myndighederne ikke.

Hvem gemmer iøvrigt mange tusinde kroner hjemme selv om de er rene, ved indbrud eller brand dækker forsikringen kun 20-30.000

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-12-23 16:59

Citat
Bankerne skal ifølge loven stille spørgsmål når der bliver indsat større pengebeløb.
Også overførsler ........
Ja, det er også det, jeg siger
Citat
Det medfører bla. at du, som borger er under mistanke og bevisbyrden for, at du ikke gør noget ulovligt påhviler dig.

Citat
du husker vel at Danske Bank advarede myndighederne da Britta Nielsen overførte mange millioner til egen konto fra en offentlig kasse, men desværre reagerede myndighederne ikke.
Jo jo, det husker jeg ganske udmærket. Jeg husker også at samme banke - Danske Bank, fik en milliard bøde for hvidvaskning.
Såååååå, alt ialt er bankens moral aldeles flosset.

Citat
Hvem gemmer iøvrigt mange tusinde kroner hjemme selv om de er rene, ved indbrud eller brand dækker forsikringen kun 20-30.000
Det ved jeg ikke, men det må folk vel selvom. Hvis folk er kommet ærligt til dem, hvad rager det så staten?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-12-23 19:21

Som tillæg til ovenstående fristes man næsten til skrive, at det går den rigtige vej for div. regeringer - de unge bliver dummere og dummere Her tænker jeg på den nye Pisa-test.

På sessionerne har tendensen været endnu klarere. Mange af de unge aspiranter har knapt nok kunne stave til IB eller BO - og matematikken......Herre Jemini, en gang makværk.
Mange - eller en del ihvertfald, er blevet - og bliver kasseret som soldat på grund af dumhed.

Men så staten dem i "deres hule hånd." Staten kan bilde dem alt ind - og den gør det !!
Her undlader jeg detaljerne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-12-23 19:23

Citat
Men så staten
Der skal stå; Men så har ...............

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-12-23 12:51

Ak ja. skolen.

Jeg fik højeste karakter i dansk retskrivning ved sidste eksamen i 1970. hvad der i arbejdslivet senere betød at jeg af diverse chefer fik ros for at være velformuleret.
Undersøgelser har vist at folk bliver bedre til at skrive når de skal gøre det i hånden, de koncentrerer sig simpelthen mere da de ikke vil udsættes for kritik for fejl og kragetæer.
Når jeg skriver her på nettet tjekker jeg også for fejl inden afsendelse ........ og stavekontrollen er altid slået fra.
Matematik er noget andet, det var et særskilt fag frivilligt fag fra sjette klasse som jeg ikke forstod meget af og derfor sagde fra efter lidt tid, men vi havde stadig faget regning hvor jeg ikke havde problemer, og jeg kradser stadig regnestykker ned på papir flere gange end brug af lommeregnere.
Matematik i praksis hvor tal bliver omskrevet til bogstaver og lukkes ind i klammer og ligninger har jeg slet ikke haft brug for i mit arbejdslev som jo var i handel.

Skolerne i dag indeholder for meget, børnene svælger alt for meget på nettet og de sociale medier hvorved de prøver at blive voksne 5-10 år før tid, og så er der udstrakt mobning på mobiltelefonerne og i selve klassetimerne hvor indvandrerdrenge flere steder sætter dagsordenen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-12-23 16:02

Min gamle far på Sjælland siger, at han har skovlet 40 cm. global opvarmning væk fra fortovet

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-12-23 21:53

Citat
Min gamle far på Sjælland siger, at han har skovlet 40 cm. global opvarmning væk fra fortovet

I bredden eller dybden ?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-12-23 14:09

40 cm dyb x 25 meter langt x 2,5 meter bredt.
Nu kan du så selv regne ud, hvor mange kubikmeter global opvarmning han har ryddet.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-12-23 19:17

Hans barndoms jul var jo heller ikke altid hvid.

Hvordan vil man lave asfalt når der ikke mere hentes olie op, restproduktet efter raffinering er jo bitumin.
Jeg har fået den ide at man kunne bruge smeltet plastaffald i stedet for bitumen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-12-23 19:40

Tillykke med jeres nye koranlov.

Hvor må I danskere være stolt over Jeres muslim-apologeter.
Jeg ser for mig, Nevil Chamberlain, hvor han vinker med det papir hvor Hitlers havde sat sin underskrift og råber smilende "'Peace for our time"

Nå, den forræderiske lov blev vedtaget og det bestyrker mig i, at jeg gjorde det rigtige ved at flytte til Schweiz.

Danmark, jeg brækker mig over dig!

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-12-23 20:17

"Af respekt for et godkendt trossamfund!"

Islam anerkender jo kun deres eget grusomme undertrykkende trossamfund, men det er der ikke mange som vil sige åbent, og slet ikke vores politikere.

Og den lov er egentlig ligegyldig, der vil alligevel blive brændt noget af når der opstår ballade.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-12-23 20:26

En lov er jo ikke ligegyldig.

Der er mange andre ting der er forbudt end afbrænding af koranen.
Masser af ord må heller ikke ytres. Ergo, ytringsfriheden er indskrænket

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-12-23 07:26

De "politisk korrekte" og woke-bevægelsen har nøjagtig samme mål som kommunister, nazister og islam, og det består i at fornægte og fjerne dokumenteret historie så det passer ind i deres verdensbillede.
USA vil give flere fuglearter nyt navn grundet at de er navngivet efter berømte amerikanere som man har fundet smuds om.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-23 19:14

Det har du 100% ret i.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-12-23 13:22

De amerikanere går da også fuldstændig i selvsving. Vist over et år siden, han blev fjernet.
https://jyllands-posten.dk/international/usa/ECE13264774/amerikansk-stat-har-fjernet-beroemt-statue-af-sydstatsgeneral/

Noget der skete for 150 år siden???

Hold kæft noget narværk.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-12-23 19:41

Det, som folk mange gange glemmer er, at hvis ikke havde haft vores historie var vi slet ikke der, hvor vi er nu.
- Og så vil de ha' vi skal undskylde historien. Nej, vi skal lære af historien.

Men det vil "man" ikke, derfor gentager historien sig.

Jeg læser, at den nye indskrænkelse af ytringsfriheden ikke gælder Grønland og Færøerne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-23 09:52

Citat
Jeg læser, at den nye indskrænkelse af ytringsfriheden ikke gælder Grønland og Færøerne.
Undrer mig ikke. Men de skal nok komme til truget, når der skal uddeles mia.

Iøvrigt:
Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden. (Simone Weil)

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-12-23 20:09

Citat
Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden. (Simone Weil)
100% korrekt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-12-23 20:31

Skøre amerikanere igen.

I en abortfri delstat har en dommer givet tilladelse til at en kvinde kan få fjernet et barn der under ingen omstændigheder kan overleve udenfor livmoderen.
Men guvernøren har udtalt at det personale som udfører aborten vil blive retsforfulgt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-12-23 20:48

Citat
I en abortfri delstat har en dommer givet tilladelse til at en kvinde kan få fjernet et barn der under ingen omstændigheder kan overleve udenfor livmoderen.
Men guvernøren har udtalt at det personale som udfører aborten vil blive retsforfulgt.
Ja, man ryster på hovedet en gang imellem.

Det er så USA, hvordan mon tilsvarende situation blev tacklet hos vores nye herrefolk i Mellemøsten?

PS. Husk den go'e tone når du/I svarer, ellers kommer du på ophold i hotel gitterly.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-12-23 08:34

Ugifte muslimske kvinder skal såmænd nok vare sig for at blive gravide da straffen kan blive hård. også hvis det er sket ved utroskab.
Men islam tillader abort hvis der fare for moderens liv ........ så må vi sgu bide i det sure æble og rose islam på det ene punkt da de er længere fremme end de fundementalistiske katolikker som står bag de skrappe love.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-12-23 11:00

Tilbage til emnet.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/2-2-5/10055210

Sverige bliver nævnt i artiklen, ikke som foregangsland, men med dårligere Pisa resultater end Danmark.
Surprise ....... det meste af den svenske folkeskole har været privatiseret gennem flere år, men ikke som privatskoler, det er sket gennem udlicitering til store koncerner.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-23 19:09

Her er du inde på noget, som jeg ikke kender noget som helst til. Svensk skolesystem har aldrig haft min interesse.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-12-23 10:55

Dansk inspireret PTSD har bredt sig til Schweitz.

I en lille by er beboerne blevet irreteret over ko-klokker og vil have denne gamle nødvendige traditition fjernet så de ikke bliver "forstyrret".
Altså ligesom danske byboere der flytter på landet og straks brokker sig over at hanerne galer om morgenen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-23 12:43

Ja, det er sørgeligt at måtte erkende, vi har aldrig haft det så godt som nu, alligevel har utilfredsheden, misundelsen, og egoismen, vel aldrig været større.

Der klages og kræves i et væld. Kriminaliteten har vel aldrig været mere udbredt. Der røves og plyndres i en uhørt grad. Kan man stjæle nogle håndører fra sin gamle bedstemor, er det helt iorden.

Jeg er glad for, jeg har oplevet tiden fra midt i 40 og op gennem 50`erne. Der var en helt anden stemning. Generelt var folk glade og tilfredse, med de små midler de nu havde. Selvfølgeligt iblandet en del eufori, over at være sluppet af med tyskerne.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-12-23 16:32

Citat
I en lille by er beboerne blevet irreteret over ko-klokker og vil have denne gamle nødvendige traditition fjernet så de ikke bliver "forstyrret".
Jeg har ikke hørt eller bemærket det, men det ville ikke undre mig at det er korrekt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 28-12-23 09:34

Ude af trit med virkeligheden.
https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknologi/verdenskendt-avis-sagsoeger-tech-gigant-slet-alt-indhold/10074141

Aviserne bruger såmænd selv AI for at spare penge på journalister, også til selve udformningen af teksterne.
Og næsten to århundreders moralkodeks blandt aviserne om ikke at stjæle tekster fra hinanden er under pres, med det også ophavsrettighederne.

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 03-04-24 19:29

Tak for svaret Mosebaek.