/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Genbrugstekstiler
Fra : Leif7
Vist : 239 gange
100 point
Dato : 02-07-23 09:49

Nu skal kommunerne indsamle tekstiler. .......... i min kommune er de på forkant idet vi har fået anvisning på i hvilket rum det skal anbringes.

Det har de vel gjort i mindre omfang hidtil idet vi altid har smidt det mest ubrugelige i dagrenovationen eller i "småt brændbart" i containerne.
Men de organisationer der modtager tøj har også centrale faciliteter hvor tekstilerne bliver sorteret i 3 dele. En del til direkte salg i butikkerne, en anden der skal gennemgå reparationer og evt bruges til nødhjælp.
Og den sidste del direkte til affald, men i flere år har der været en stigende tendens til at folk afleverer beskidt eller ubrugeligt tøj (og halve par sko) i containerne eller stillet det i plastsække udenfor butikkerne ......... før i tiden kunne kvinder ikke få sig selv til at aflevere tøj uden at det var vasket først.

Men Danmark mangler også faciliteter til genbrug af tekstiler der "ikke" kan genbruges, dog har en virksomhed fremstillet isoleringsmåtter som forsøg, men disse skal jo testes og godkendes fra den ene ende til den anden. Først og fremmest må de ikke give fugtproblemer, men de skal vel også bruges på samme måde som Flamingo, altså steder hvor de ikke udgør en brandfare.

Fleece ? For 13 år siden fik jeg en lettere vinterfrakke med reklametryk på mit job som var foret med fleece. I løbet af et års tid begyndte foret at lugte af grisestald, det hjalp ikke en skid at jeg lagde jakken i Rodalon.

Textiler udgør 10 % af miljøbelastningen, første skridt for at regulere skal være at uddele rationeringskort til kvinderne som har et ekstremt forbrug.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 02-07-23 13:29

Der er et godt gammelt ordsprog der siger
en dåre kan spørge om mere, end ti vise kan svare på

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-07-23 13:48

@netop

Det er ikke et spørgsmål men et debatoplæg, måske har andre forslag fremfor kritik af teksten.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-07-23 16:03

https://ekstrabladet.dk/penge/charmetur-hos-kinesisk-gigant/9836230

2000 nye tøjdesigns ............ om dagen.
Hvad kan man sige andet end at moden skifter hurtigt

Iøvrigt er bomuldsdyrkning i sig selv klimabelastende, hvad siger de fanatiske veganske kvinder til det når de køber nyt tøj hver 14. dag ?

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-23 08:30

Tja, BESTSELLER har lige indviet en ny 600 m lang lagerhal i 3 etagers højde.
Tænk jer dette rum fyldt med smid ud kluns, med skiftende mode 4 gange om året.
Jeg fatter det ikke. Mit klædeskab rummer også meget tøj, men noget er måske 50 år gammelt. Meget hjemmefabrikeret, omsyet, arvet.

Jeg går ind for rationering. I dsg er det billigere at kæbe en ny T- Shirt end at få den vasket ude i byen.
Når jeg ser på mine oldebørn og hvordan de rager rundt i deres bunker af tøj før de finder det, der passer frøknerne at have på den dag, kommer jeg til at tænke på at jeg som barn ofte måtte tilbringe søndagen i sengen, fordi mit eneste tøj var til vask og ikke tørt ... eller strømperne til stopning.

JEG har ikke taget skade af det, men ..... hvordan med mine oldebørn?
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-07-23 10:56

Vi manglede ikke tøj som børn, men meget af det var arvet, omsyet og repareret, og når vi kom hjem fra skole skiftede vi tøj.
En 600 meter lang lagerhal ............ lyder interessant, men det er blot fordi at jeg i mange år selv har arbejdet indenfor logistik og interesserer mig for automatiseringsprocesser.

Okay, man lever kun een gang, så fornyligt købte jeg en sommerskjorte til 1700 kroner, men det er sgu ikke noget jeg vil gentage resten af sæsonen eller næste år.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-07-23 11:52
Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-07-23 14:37

Fint med solceller på de flade tage, så bliver de nærmeste frugtbare marker ikke dækket.
Det kan man desværre ikke lave på alle ældre flade virksomhedstage da det kræver forstærkninger som kan være dyre.

Jeg tænker mere på den indre logistik, der er ikke som før i tiden en masse lagerpersonale som går rundt i gangene og finder varer frem eller lægger indkomne på plads, det hele foregår med førerløse trucks der bliver styret af IT

Wtf, nu er jeg blot pangsjonist

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 29-12-23 14:43

Tak for svaret ingelein.