For at kraften på vingerne kan bære flyet skal der skubbes lige mange molekyler til side pr tdsenhed uanset flyhøjden. Men jo tyndere luft man flyver i des hurtigere skal flyet bevæge sig gennem luften for at opnå det. Stor flyvehøjde giver defor størstfart og dermed kortest flyvetid,og dermed mindst brændstofforbrug.
På den norlige halvkugle og vore breddegrader er vinden overvejende fra vest, Derfor går det overvejende hurtigst at flyve i medvind mod øst. I gennemsnit også mindst brændstofforbrug mod øst. Men det gælder ikke hver gang.
vindretningen skyldes dybest set jordens omdrejningsretning og den forskellige solopvarmning på forskellige breddegrader. Det er en meget kompliceret sag, som man dybest set ikke har helt opklaret endnu, hvorfor systemet med vindretning og troper er netop som det er på jorden.
Der er ikke sådan at det direkte er jordens drejeretning som påvirker flyvningen, bortset fra coriolis kraften, som man naturligvis må korrigere for.
Man har da lov til at skrive brandstof i stedet for brændstof, Jeg holder mig til den gammeldags stavning.