/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan kan det lade sig gøre?
Fra : PeterTheisen
Vist : 435 gange
10 point
Dato : 01-01-13 17:14

Hvordan kan det lade sig gøre, at Cutter Mehri endnu går rundt på fri fod, når han åbenlyst gør noget ulovligt, og hvordan kan han sælge hash til 120 kr. pr. gram, når han får sine stoffer fra Christiania til 60 kr., hvor alle kan gå ind og købe det til samme pris?

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article1737642.ece

http://www.youtube.com/watch?v=HqnWGGn-z50

http://www.youtube.com/watch?v=2NUuETr9GnM

http://www.youtube.com/watch?v=vQxwFQ-YzZc

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-01-13 17:24

Citat
hvordan kan han sælge hash til 120 kr. pr. gram, når han får sine stoffer fra Christiania til 60 kr., hvor alle kan gå ind og købe det til samme pris?

Han må være en dygtig handelsmand.

M.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 01-01-13 17:40

Udbud og efterspørgsel!

Jeg vil gætte på, at han ikke har mange postordrekunder på Christianshavn og nærmeste omegn, men snarere har kunder der bor langt fra større byer.

Kunderne kan også være folk, der ikke selv vil risikere at blive taget med narko.

Han har nogle omkostninger til forsendelse, det koster gerne 40-60 kr hos postordrefirmaer.

Han skal nok også hente hashen op Christiania i mindre portioner (så han slipper med en bøde for hash til eget forbrug) og ikke risikerer at blive fængslet.

Endelig er en avance (inkl omkostninger) på 100% ikke usædvanlig i visse brancher.

Man kunne selvf også vende spørgsmålet om, hvorfor er det lige hash er dyrt?

Fordi det er forbudt (næsten?) alle vegne, så alle led, fra dyrker over transportør til grossist og detailforhandler, lægger en risikopræmie på

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-01-13 17:49

Jeg kan ikke se nogle ulovligheder,

ingen af dem du fremviser kan bruges i retten,
sikkert ikke engang til at anklage ham,

'amøben' kan jo bare sige det hele var en joke,...
hvad det måske også er,.. .. ..

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-01-13 17:52

Men han tjener jo ikke noget, hvis han sælger det til 120 kr., da det koster 60 kr. at købe hashen og 60 kr. at sende den. Indtægter og udgifter går lige op. Han kalder det også selv for en event og ikke en pengemaskine, så jeg ved ikke, hvor du får avancen på 100 % fra.

vagnr, hvem tror du, der løber den største risiko i den branche? Er det transportøren, grossisten, importøren, detailforhandleren, producenten, dealeren eller en tredje? Hvem tjener flest penge af de nævnte grupper?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-01-13 18:16

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-01-13 18:32

Citat
hvem tror du, der løber den største risiko i den branche? Er det transportøren, grossisten, importøren, detailforhandleren, producenten, dealeren eller en tredje? Hvem tjener flest penge af de nævnte grupper?

det gør dem der importerer det fra produktionslandet,
det foregår gennem mange led,
dem der har pengene, rører ikke selv 'varen'
men får billige stråmænd til den del af arbejdet,

en Asiat risikerer gerne livet for det, en Vesterlænding betegner som 'håndører'

en Thailænder, (farmer) tjener 5 - 6000 DKK .... om ÅRET,...
og en Thailænder er forholdsvis 'velstillet',..
sammenlignet med nabolandene Burma, Cambodia, Laos, Vietnam
incl. 'den gyldne trekant'.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-01-13 18:40

Citat
Endelig er en avance (inkl omkostninger) på 100% ikke usædvanlig i visse brancher.

1000 - 10,000 % er nok mere realistisk,
afh. af hvor 'avancen' beregnes.

det er bla. årsagen til at det er umuligt at få bønderne til at dyrke ris,
i stedet for narko,

'bønderne' / narko-avlerne,.... får en anelse mere for narko, end for ris,
så kan du selv forestille dig 'producenten's / bondemandens pris / fortjeneste,,

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-01-13 18:54

Men han tjener jo ikke noget, hvis han sælger det til 120 kr., da det koster 60 kr. at købe hashen og 60 kr. at sende den. Indtægter og udgifter går lige op. Han kalder det også selv for en event og ikke en pengemaskine, så jeg ved ikke, hvor du får avancen på 100 % fra.