/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udsættelse af bilsyn ?
Fra : EA_HS
Vist : 2376 gange
470 point
Dato : 01-11-12 12:15

Meget interessant tip / spørgsmål fra jensviggo.
http://www.kandu.dk/tip22159.aspx

Citat
Min bil skal til syn den 7 november, og ja, jeg har fået indkaldelse, men nu har jeg fået at vide af min lillebror, at man efter ca. 6 uger efter indkaldelsesdato for en påmindelse, her efter kan man trække den yderligere ca 4 uger, inden der sker noget, altså 2½ måned, og det er sandt.
Dokumentation haves, vil gerne høre fra jer om det har sin rigtighed?

iflg Trafikstyrelsen er det ikke umiddelbart muligt,

Citat
Kan jeg få udsat synsfristen?

Der er ikke i reglerne for periodisk syn mulighed for at udsætte den seneste frist for syn. Det betyder, at Trafikstyrelsen ikke kan ændre den frist, som er fastlagt i indkaldelsen, uanset baggrunden for ønsket om udsættelse.
Efter fristen for syn sendes der et erindringsbrev til bruger af bilen. Herefter overgår sagen til politiet, som har mulighed for at inddrage bilens nummerplader og udstede bødeforlæg.

jeg skal selv til syn på et meget uheldig tidspunkt, og ville gerne udsætte det et stykke tid,
uden ligefrem at blive overfuset af Politiet,.. eller få pladerne klippet,

nogen der har brugbare erfaringer,.. gode som dårlige,.. ?

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 01-11-12 13:41
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-11-12 13:57

er det ikke lidt utydelig forklaret,. ?
min bil har været synet én gang, (alm. periodesyn, første gang) så hvad gør jeg nu, ?

Citat
Min bil har månedsdato i juli måned, hvilket gør at jeg får en indkaldelse til syn i juni - juli. Dette harmonerer ikke særligt godt med min ferie. Er det muligt at ændre denne dato?
Tidspunktet på året, hvor bilen indkaldes til periodisk syn, kan være uhensigtsmæssigt, hvorfor der kan være behov for flytte tidspunktet. Det kan ske ved at ændre bilens månedsdato.
Månedsdatoen kan jf. registreringsbekendtgørelsens § 101 ændres ved at bilen fremstilles til et frivilligt registreringssyn. Månedsdatoen kan dog ikke ændres, hvis bilen allerede er indkaldt til periodisk syn.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-11-12 14:25

Ja selvfølgelig kan du ændre datoen.
Kør til syn med den i maj måned, det er ikke noget problem.
Hvad er problemet?

vic200

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-11-12 14:36

Citat
Hvad er problemet?

som det står skrevet,..

Citat
jeg skal selv til syn på et meget uheldig tidspunkt, og ville gerne udsætte det et stykke tid,
uden ligefrem at blive overfuset af Politiet,.. eller få pladerne klippet,

nogen der har brugbare erfaringer,.. gode som dårlige,.. ?

gentager også lige Trafikstyrelsens oplysning :

Citat
Kan jeg få udsat synsfristen?

Der er ikke i reglerne for periodisk syn mulighed for at udsætte den seneste frist for syn. Det betyder, at Trafikstyrelsen ikke kan ændre den frist, som er fastlagt i indkaldelsen, uanset baggrunden for ønsket om udsættelse.
Efter fristen for syn sendes der et erindringsbrev til bruger af bilen. Herefter overgår sagen til politiet, som har mulighed for at inddrage bilens nummerplader og udstede bødeforlæg.

fremhæver lige det vigtigste :

Der er ikke i reglerne for periodisk syn mulighed for at udsætte den seneste frist for syn. Det betyder, at Trafikstyrelsen ikke kan ændre den frist, som er fastlagt i indkaldelsen, uanset baggrunden for ønsket om udsættelse.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-11-12 14:39

men et er som bekendt teori og papirnusseri,... noget andet er hvad der sker i praksis,..

nogle erfaringer fra det praktiske,.. ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-11-12 15:33

Jeg har flere gange synet bilen 2 mnd. for sent.Har aldrig sket noget med det. Har måske fået en rykker og trusel om at de vil lade politiet tage pladerne hvis ikke jeg syner bilen.
alimak

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 01-11-12 15:36

Ditto her alimak

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 01-11-12 16:27

Check lige det her, har personligt været i kontakt med Skagen bilsyn og her bekræftiger man, at det er rigtigt med de 10 uger, og er landsdækkende. Jeg indsætter link, og yderligere kommentarer fra syningsstedet.

http://www.skagenbilsyn.dk/Default.aspx

Hej Jens!
Ja det er landsdækkende og det er reglerne, så du kan være ganske rolig.
Iøvrigt er reglerne ikke ændret meget - blot er bøden nu hævet for dem der bare kører videre og ikke er interesseret i at møde til syn, så ner har man strammet op med større bøder.
Så bestil bare tid til syn selv om fristen for syn er lidt overskredet.
mvh.

Ja det er ok - du får en erindringsskrivelse ca. 6 uger efter den 7nov. og herefetr en frist på ca.4uger.

mvh.

Skagen Bilsyn

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 01-11-12 16:30

Kig lige rulleteksten i bunden på linket

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-12 16:31

Er tidspunktet utidigt, er der ikke noget i vejen for at syne den forinden.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-11-12 16:37

der er startet en ny praksis her fra den 1
for eftertiden vil du ikke få en rykker , men i stedet vil der falde en bøde på 2000,00 kr med det samme at fristen er overskredet
efter 1 måneds overskridelse , vil pladerne blive hentet af politiet , og der vil falde yderligere en bøde på 2000,00 kr

dette er ny praksis her fra den 1/11 , så der er ikke meget at gøre

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-11-12 16:50

den dato der står på indkaldelsen, er den dato bilen skal være synet.
og den med at man bare møder op med den og får en omstilling, giver ikke 4 ugers udsættelse, med mindre første fremstilling er 4 uger før den angivne dato.
for man kommer jo ikke til syn med en bil der ikke kan synes, siger min synsmand.
så hvis ikke bilen er synet til tiden, klipper politiet pladerne hvis du bliver standset.
der liger nogle fortolkningskommentarer til reglerne om bilsyn, og trafikstyrelsens fortolkning er som jeg har beskrevet.
og hvis du ikke tror på det, kan du jo ringe til synshallen og spørge.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-11-12 17:23

Kør dog til syn med bilen i maj måned, så er problemet løst.

vic200

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 01-11-12 18:54

Til EH_HS

For at få flyttet din synsdato, skal du kører til syn inden du får synsindkaldelsen, du får den 45 dage før bilen falder for syn.
Når du køre til syn skal du have lavet et registrerings syn istedet for periodesyn, selve udførelsen af synet er der ikke foreskel på, kun papir arbejdet.
Når du får lavet et registrering syn skal du udfylde en anmeldes blanket, på blanketten er der en rubrik, hvor der gives mulighed for at fremtidige syn skal følge godkendelsedatoen. Altså den dato hvor du for godkendt bilen.
Du kan ikke ændre synsdatoen når først bilen er indkaldt, derfor skal du være opmærksom på at dette kun kan lade sig gøre når bilen ikke er indkaldt endnu.

PS. det koster ikke ekstra at få ændret din registeringsattest, hvis det er samme ejer du registeret bilen til..

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-11-12 18:57

Bredker: Har du nogen form for dokumentation på det der ?

Det er vist allerede slået fast, at det er sidste frist for GODKENDELSE som fremgår af indkaldelsen, der i praksis tæller. Om du så vil stille en måned før og nå et evt. omsyn inden fristen udløber, er vel op til dig selv ? Det ville jeg nok foretrække frem for en "bon" på 2000 kr, hvis det har sin rigtighed.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-11-12 20:18

det er selve synet der skal være klaret inden fristens udløb , evt omsyn skal være klaret inden 30 dage fra den dato du har været til syn , uanset hvad tid du har kørt den til synet
skal den til omsyn , må du kun køre til værkstedet , og derfra må du slet ikke køre i bilen før manglerne er udbedret

med hensyn til bøderne , er de begyndt at sende skrivelse med ud om det , og ved et par stykker der også har fået den første bøde

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-11-12 21:05

Citat
for man kommer jo ikke til syn med en bil der ikke kan synes, siger min synsmand.

det lyder ikke som om synsfolkene har ændret holdning, siden dengang det var monopol - statsejet,
da troede synsfolk også de var små konger,
der kunne tiltale laverestående individer, lige som det passede dem.
nå,... men hvis det kan gøre det ud for en lønforhøjelse,.. er alle vel glade,..

Citat
Kør dog til syn med bilen i maj måned, så er problemet løst.

vic200

jo tak,.. det ville være meget passende,

men bilen skal synes den 14 Marts 2013
altså dagen FØR jeg kommer hjem fra vinterferie,. !

Citat
der er startet en ny praksis her fra den 1
for eftertiden vil du ikke få en rykker , men i stedet vil der falde en bøde på 2000,00 kr med det samme at fristen er overskredet
efter 1 måneds overskridelse , vil pladerne blive hentet af politiet , og der vil falde yderligere en bøde på 2000,00 kr

det kunne jeg godt tænke mig at få bekræftet,
er det noget du kan linke til,. ?

jeg har prøvet at google lidt rundt,
men det er ikke let at finde nogle præcise oplysninger,
også lidt derfor spørgsmålet her på kandu.dk

det er snart ved at være nogle år siden jeg selv kørte meget til syn med biler,
dengang kom det sig ikke så nøje,... har aldrig fået en bøde eller rykkere fra Politiet,

på siden her :
http://www.quickbilsyn.dk/faq/hvornar-skal-bilen-synes/

får man ikke indtryk af at bøderne ligefrem 'svæver' over hovedet
nærmere at tingene forholder sig som,... jensviggo,... beskriver,
men websitet kan jo være forældet, . ?

Citat
evt omsyn skal være klaret inden 30 dage fra den dato du har været til syn , uanset hvad tid du har kørt den til synet

der står der 33 dage på de sider jeg har besøgt,... hvad er rigtigt,.. ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-11-12 21:20

nu sender jeg selv biler til syn et par gange hver måned , derved jeg har erfaret det meste , samt hvad der er oplyst i synshallen
de 30 dage kan du læse på synsrapporten , der står der altid inden 30 dage

men hvorfor gøre så meget ud af det , få den da synet inden du tager på ferie , er bilen holdt iorden som den skal , kan der jo kun være småting der skal laves for at den kan komme til syn
er der større ting du skal have lavet , må du jo alligevel ikke køre i bilen , det er jo din pligt at sørge for at den altid er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand

Kommentar
Fra : pims

Dato : 01-11-12 21:25

Vores firmabil er lige blevet kaldt til syn. Sammen med indkaldelsen var der et brev, hvori der stod, at man fik en bøde på 2000kr for udeblivelse til syn og yderligere 2000kr i bøde hvis man bliver stoppet og bilen ikke er godkendt samt klippet pladerne. De nye regler trådte i kraft d. 1. juli 2012

Pims

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-11-12 21:28

pims>>>
det er netop de regler der bliver praktiseret her fra den 1/11 , hidtil har de ikke håndhævet det andet end i få tilfælde , men der er blevet oplyst at nu vil bøderne falde med det samme , og det er for alle

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-11-12 21:32

Citat
men hvorfor gøre så meget ud af det , få den da synet inden du tager på ferie , er bilen holdt iorden som den skal , kan der jo kun være småting der skal laves for at den kan komme til syn

jo,.. den er skam holdt i orden,.. så vidt mulig,
fik det ene topleje skiftet under garantien,

jeg tager snart på ferie (vinteren over)
og det andet topleje / tårnleje skal måskel skiftes, (2 tårnlejer inden for 25.000 km)
hvis jeg kører den til syn en af dagene,.. kan jeg ikke nå at komme til evt. omsyn,
og skal så alligevel 'på den igen' til foråret,..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-11-12 21:34

Åhh,.. nå så det er oplysninger der kommer med indkaldelsen til syn (2000 bøde) ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-11-12 21:41

det er ingen undskyldning at du tager på ferie , så må du få en anden til at køre den til syn , vil du have bil , må du også regne med at overholde de regler der er

alternativt kan du pille pladerne af , og få det klaret når du kommer hjem
så sparre du også afgift og forsikring så længe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-12 22:01

Citat
Sådan bliver bøden
Uge 1: Du modtager en indkaldelse til syn.

- Uge 5: Skat kontrollerer, om bilen er blevet synet. Er den ikke det, får du besked ugen efter om at gøre det straks, da du ellers vil få en bøde på 2.000 kr.

- Uge 10: Er din bil endnu ikke synet, får du en bøde på 2.000 kr. Samtidig skal du aflevere nummerpladerne til Skat.

- Uge 14: Hvis nummerpladerne ikke er afleveret, får du en bøde mere på 2.000 kr. Sagen overgives til politiet, der inddrager pladerne.

- Uge 15: Er din bøde ikke betalt, overtager retten og Skat sagen.

http://sydkysten.dk/Dyrt-at-misse-syn/Sydkystenbiler/artikel/129731

Citat
Dobbelt bøde
Du modtager en indkaldelse til syn otte uger før, bilen skal være synet. Vær opmærksom på at indkaldelsen eventuelt kan ligge i e-boks på internettet, hvis du har tilmeldt dig den. Udebliver du fra synet, vil der ti uger efter den oprindelige synsdato automatisk blive udstedt en bøde på 2.000 kr.
Du vil samtidig få et påbud om at aflevere nummerpladerne til en nummerpladeoperatør som for eksempel Skat eller FDM. Hvis du ikke har aflevereret nummerpladerne inden fire uger, vil du modtage endnu en bøde på 2.000 kr., og sagen sendes til politiet, der vil inddrage dine nummerplader.

http://www.fdm.dk/nyheder/udeblivelse-fra-syn-kan-blive-dyrt

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-11-12 11:22

Hej Præstbro!
For at lukke sagen kan jeg kun fastholde det jeg tidligere har skrevet på min hjemmeside.
Har undersøgt sagen endnu engang ifølge Trafikstyrelsens forum - og afslutter hermed dialogen.
Kandu.dk kan mene hvad de vil - et bedrevidende forum som ikke er op to date med de faktiske bestemmelser.
mvh.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 02-11-12 15:30

Hej igen

Prøv https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=136965 der kan du se tidsfristen.
Du kan også kontakte Trafikstyrelsen (72218800), de har formentlig noget materiale.

God weekend
Michael

Accepteret svar
Fra : jensviggo

Modtaget 470 point
Dato : 02-11-12 15:40
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-11-12 16:40

Mange tak,.. jensviggo,.
tak for en yderst informativt oplysning,.. især linket,...

jeg har prøvet at google lidt på :

>Hvis et køretøj ikke er godkendt senest 10 uger efter den frist, der er angivet i indkaldelsen til syn,
kan Trafikstyrelsen udstede påbud om, at køretøjets nummerplader omgående skal afleveres til SKAT<

.. det ser rigtig fint ud,.. omtrent som jeg havde håbet på,

naturligvis kan man 'bare' syne bilen 'rettidig'..
men når omstændighederne nu ikke lige er gunstige, er det rart med lidt ekstra tid at løbe på,

men stor tak til alle som har biddraget med info,

@Kentvester,.... den vil jeg tage til efterretning,..
og få lavet et registreringssyn, og ændre synsdatoen til et mere belejligt tidspunkt.

lader lige spørgsmålet stå et par timer,.. hvis nogen skulle have bedre info, !

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 02-11-12 21:05

Tak for svaret jensviggo....

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 03-11-12 06:27

selv tak ,jeg kan fortælle dig og andre, at jeg nu har taget skriftlig kontakt til politiet, tidligere kunne man spørge dem til råds på facebook, det er flyttet til politi@politi.dk så

mvh

jensviggo