|
| Ædt knast Fra : mig-selv | Vist : 734 gange 100 point Dato : 13-09-12 19:30 |
|
Hvordan kan det lade sig gøre.
Knasten er blevet ædt af vippe armen, og den har ikke kørt over 500 km,
det drejer sig om ca 1mm der er slidt af, der er grater på den ene side (højre),
og kant på den anden side, hvilket gjorde en justering af ventil/ erne umuligt
da den åbenbart hoppede mellem laveste og højeste punkt på akslen.
Hvad der ser ud til at være spor på selve knastens leje (et eller andet/ til vestre) er bare olie.
http://www.gratisimage.dk/image-5520_50521624.jpg
| |
|
Knaster ædes ved manglende smøring. Så du har formentlig en smørekanal der er stoppe.
Mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 13-09-12 19:44 |
|
Eller fabrikant-idioten som laver det af materiale som er for tæt på hinanden i type.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-09-12 19:45 |
|
Det har jeg så ikke, da det blev kontrolleret med åbent topdæksel, masser af olie - tryk.
Samt, var der manglende smøring gennem kanaler = så var det 3 knaster, der burde se sådan ud.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-09-12 19:46 |
| | |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-09-12 19:47 |
|
Citat Knasten er original. |
Bare flyttet fra en motor til en anden = samme motor type
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 13-09-12 19:51 |
|
Der kan da godt mangle smøring til een knast........eks. første eller sidste.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 13-09-12 19:52 |
|
Eller er syntetisk "vand" du hælder på som olie.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-09-12 20:09 |
|
Ventil huset er totalt oversprøjtet af olie som jeg skrev,
så hvordan kan en knast mangle olie, så skulle alle de andre jo også mangle olie.
Og nej: den får kun gammeldaws olie, som er beregnet til motoren
og den bruger ikke olie, men skal efterfyldes med max ca: 1:10L pr 1000km
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-09-12 20:16 |
| | |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-09-12 20:18 |
| | |
| Accepteret svar Fra : EA_HS | Modtaget 100 point Dato : 13-09-12 22:09 |
|
mange fanatikere mener at montering af ny knastaksel skal gøres meget omhyggeligt,
indsmøres i molykote fedt, og kun gå i tomgang til motoren er gennemvarm ... !
personlig har jeg nu ikke haft problemer,.. bare smurt godt i motorolie,
og ikke speede op.
| |
| Kommentar Fra : BilstrupV |
Dato : 14-09-12 19:57 |
|
Knasten er sikkert overflade-hærdet, og den hærdning er så mislykket, hvorfor metallet er blødt og ikke slidstærkt - meeen godt nok hurtig slitage. Manglende hærdning eller manglende smøring er vel begge en produktionsfejl. En knast smøres vel i olietågen i rummet, så det ville gå ud over alle dele der; der er jo ikke oliekanal boret direkte til en knast, som der er til et leje.
Overflade-hærdning går kun my ind i metallet, hvorfor der også skal hærdes efter slibning.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 16-09-12 20:45 |
|
Citat mange fanatikere mener at montering af ny knastaksel skal gøres meget omhyggeligt,
indsmøres i molykote fedt, og kun gå i tomgang til motoren er gennemvarm ... !
personlig har jeg nu ikke haft problemer,.. bare smurt godt i motorolie,
og ikke speede op. |
Har læst på diverse sider med US Car´s, og de kommer frem til samme resultat.
Tror det hedder noget mad Cam-shield de bruger, til at indkøre? en gammel/ brugt knast med.
Jeg tror nærmere, at det er ventilfjedrene der ikke kan følge med og nærmest står stille på toppen
og bare banker på toppen, derfor det store slid, men det er første gang, jeg selv har oplevet det,
og når det kommer, så går det altså meget hurtigt.
Citat Knasten er sikkert overflade-hærdet, og den hærdning er så mislykket |
Også min mening, men en dyr fornøjelse.
Takr for svar.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 16-09-12 20:51 |
|
Tak for svaret EA_HS.
Har også læst, at mange lægger den i ´blød´i olie en uges tid.
Men noget om det kan vel være rigtigt, altså med at motoren mangler Zink/ nikkel eller
adaptiver, der beskytter den legering, som sidder på knaster og vippearme,
da det ikke findes i store mængder i moderne olie, da det år ud over partikel filteret.
Nå men så blev jeg da lidt klogere, endnu engang.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|