/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Antennekabel og -stik ?
Fra : Troldepige
Vist : 867 gange
200 point
Dato : 06-08-12 22:00

Jeg bor i en lejlighed og får TV-signal fra en antenneforening, ingen problemer dér.
Men udover, at jeg har et TV i stuen, så vil knægten gerne have et TV på sit værelse, et fladskærms-TV.

Så jeg skal have boret et hul og trukket noget kabel.
Så vidt jeg er orienteret er det vigtigt, at det er dobbeltskærmet antennekabel.
Men kan man få dobbeltskærmet antennekabel som "samlesæt", altså så man køber x antal meter ledning og så et stik til at sætte i hver ende?

Hvis dette er muligt, hvad er det så jeg skal bruge?
Jeg har kigget lidt her, men jeg synes blot jeg bliver mere forvirret.

Jeg skal vel også bruge et eller andet stik, så kablet fra mit eget TV og knægtens kan kobles sammen og gå i det samme stik, altså det i væggen.

Hvis det kan købes som "samlesæt" behøver hullet i væggen jo nok heller ikke, at være lige så stort, som ellers. Det er jo det næste problem.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 06-08-12 22:06

Interessant statistik:

#    Dato    Pnt        Spørgsmål    Gruppe
1    06-08-12    200       Antennekabel og -stik ? (0)    Andet multimedie
2    30-04-12    100       Forsørger eller ej (17)    Økonomi
3    20-04-12    100       Hunden fælder (13)    Hunde
4    25-12-11    200       Alternativt loppemiddel (29)    Hunde
5    21-11-11    200       Stegepande belægning (16)    Madlavning
6    31-08-11    300       Næsten død (13)    Mobil-Telefoni

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-08-12 22:45

Citat
Interessant statistik:

# Dato Pnt Spørgsmål Gruppe
1 06-08-12 200 Antennekabel og -stik ? (0) Andet multimedie
2 30-04-12 100 Forsørger eller ej (17) Økonomi
3 20-04-12 100 Hunden fælder (13) Hunde
4 25-12-11 200 Alternativt loppemiddel (29) Hunde
5 21-11-11 200 Stegepande belægning (16) Madlavning
6 31-08-11 300 Næsten død (13) Mobil-Telefoni

Jeg forstår så udmærket din pointe, men selv efter, at jeg nu har læst trådene igennem igen, så må jeg konstatere, at der er mange interessante indlæg i trådene, men mine spørgsmål blev ikke besvaret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-08-12 22:47

Besvarede spørgsmål:

Citat
#    Dato    Pnt        Spørgsmål    Gruppe
1    01-06-12    200    Dit spørgsmål    Fjerne tæpper (8)    Hus og have
2    19-04-12    200    Dit spørgsmål    Langsom pc (16)    Pc'er
3    11-04-12    100    Dit spørgsmål    Med eller uden batteri ? (12)    Pc'er
4    10-04-12    200    Dit spørgsmål    Batteri til HP (5)    Pc'er
5    01-04-12    200    Dit spørgsmål    indgående server, ingen forbindelse (19)    E-Mail
6    09-01-12    500    Dit spørgsmål    skærmbilledet fryser (32)    Andet internet
7    01-07-11    50    Dit spørgsmål    Danske kroner i Sverige, Malmø? (7)    Andet rejser
8    22-05-11    200    Dit spørgsmål    Eddike i rugbrød (8)    Ernæring
9    22-01-11    200    Dit spørgsmål    Security shield ? (42)    Sikkerhed
10    17-01-11    200    Dit spørgsmål    Ekset baghjul poå cykel (23)    Andet fritid
11    16-12-10    300    Dit spørgsmål    Microsoft mus (15)    Andet hardware
12    15-12-10    100    Dit spørgsmål    Nintendo DS (4)    Andet fritid
13    06-12-10    100    Dit spørgsmål    Overføre musik til mobil ? (15)    Mobil-Telefoni
14    13-11-10    200    Dit spørgsmål    Trådløs+sikkerhed? (75)    Andet internet
15    12-11-10    200    Dit spørgsmål    Firefox i fejlsikret tilstand ? (20)    Andet internetIndsæt dit citat her

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-08-12 22:48

Flere besvarede spørgsmål

Citat
#    Dato    Pnt        Spørgsmål    Gruppe
16    12-11-10    200    Dit spørgsmål    Firefox, bogmærkelinie og værktøjslinie (20)    Andet internet
17    12-11-10    100    Dit spørgsmål    Works (12)    Andet internet
18    10-11-10    100    Dit spørgsmål    Fjerne foxit ? (21)    MS Windows
19    07-02-10    100    Dit spørgsmål    Windows 7 ? (12)    Bogholderi
20    07-02-10    100    Dit spørgsmål    Windows7, åbne word filer (8)    MS Windows
21    21-12-09    100    Dit spørgsmål    PC, GHz (6)    Pc'er
22    02-05-09    300    Dit spørgsmål    Egetræ-polish (9)    Møbel-reparationer
23    12-08-08    100    Dit spørgsmål    Blæk til genopfyldning (8)    Printer

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-12 23:25

Du kan købe alle stik og kabler i Haraldnyborg.
det skal være HF tæt - så alt med plastiklåg og kaper dur ikke. Det skal være metal.

http://www.harald-nyborg.dk/search?q=antennestik (se nederst på denne side.)

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-08-12 00:13

Lad være med at købe antennestik i Harald-Nyborg. De er ganske enkelt så ringe at man ikke kan skrue dem på ledningen! De billige ledninger fra H-N har er i øvrigt katastrofalt dårlige.

For at stikket er godkendt til fællesantenneanlæg, skal stikket være af metal, ikke have en plastik kappe som dem i Harald-Nyborg. I de lidt bedre byggemarkeder, som f.eks. Bauhaus har de ordentlige stik og ledninger.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-08-12 00:20

Sådan ser et rigtigt antennestik ud:
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Antennestikprop_140013___
Du skal sandsynligvis bruge et han og et hun stik.

Antenne leding:
http://eshop.silvan.dk/vare_Antennekabel-Hvid---6%2C6mm.-X-10-Mtr_134810

Bemærk at det er godkendt af Stofa og YouSee

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 07-08-12 00:31

Kære Trode pige du skal ikke tage dig af det, hvis du lægger mærke til det er det en lille skare der lsver det nummer og så er der en gruppe der også gør det, ofte (læs aldrig) har de noget svar og så er det jo nemmer at give statistikken skylden end deres uvidenhed

Vi har købt vores stik i Fona og så at det var flere pakker.

Det med hullet og grimme ledninger - har lige fået at vide at jeg kan få det trådløs lige som med vores internet men ved ikke helt om han bare ville drille mig - da jeg heller ikke vil have for mange huller.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-08-12 00:50

Du skal bruge en antennefordeler, hvis du kun har ét antennestik i boligen.
Der er den godkendte type:
http://eshop.silvan.dk/vare_Signal-fordeler_140015
Bemærk at det er med F-Konnekor, de er lidt vanskelige at montere.
F-Konnektorer ser sådan ud:
http://eshop.silvan.dk/vare_F-Konnektor-6%2C6-mm._140010

Der er også nogle ikke godkendte:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/tilbehor-tv-og-radio/kabler/HAMA42998/hama-antennefordeler
De er langt lettere at montere. Men som sagt er de ikke "lovlige".

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-08-12 10:31

fun2, nu bor jeg ikke lige i nærheden af en Silvan, men som jeg forstår dig, så er det sådan en fordeler, som f.eks. denne: http://www.av-cables.dk/antennefordeler/professionel-antennefordeler-2-vejs.html

Og en F-connector, som f.eks. denne: http://www.av-cables.dk/f-connector-stik/f-connector-5-0-mm.html

Jeg troede faktisk, at jeg havde lagt et link til ovennævnte side, men det var åbenbart smuttet.

Men når jeg kigger på det ledning, som de har i metermål, så synes jeg mest det ligner dem, som er øverst her: http://www.av-cables.dk/antennekabler/
Og så vidt jeg kan se er det ikke dobbeltskærmet.

Hvilken slags ledning skal jeg bruge, sammen med ovennævnte fordeler og F-connector?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-08-12 10:35

Citat
Kære Trode pige du skal ikke tage dig af det, hvis du lægger mærke til det er det en lille skare der lsver det nummer og så er der en gruppe der også gør det, ofte (læs aldrig) har de noget svar og så er det jo nemmer at give statistikken skylden end deres uvidenhed [Glad]

Tak for støtten.
Jeg tager det nu heller ikke så tungt.
Jeg kunne nok bedre tage lidt kritik seriøst hvis den kom fra en bruger, med lidt mere erfaring på siden, det virker jo lidt iøjnefaldende, når det kommer fra en næsten ny bruger.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-12 11:56

Du skal ind under "Antennekabel i mål" for at finde det rigtige kabel, f.eks:
http://www.av-cables.dk/antennekabel-i-maal/antennekabel-coax-6-8-mm-pris-pr-meter.html
Til faste installationer, på mere end et par meter, bør du nok vælge den der er 6,8mm tyk.

F-konnectoren skal passe i størrelse med det kabel du vælger.

Fordeleren ser rigtig ud.

Inden på denne side kan du se hvordan du samler det hele:
http://www.homeconnect.me/

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 08-08-12 23:43

Tak for svaret fun2.