/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad skal vi bruge penge til?
Fra : PeterTheisen
Vist : 519 gange
10 point
Dato : 09-07-12 05:53

Hvad skal vi bruge penge til? Hvorfor kan vi ikke skabe en masse pengeløse samfund?

I nutidens samfund er det næste umuligt at leve uden penge, men det kan faktisk godt lade sig gøre. Den tyske lærer og psykoterapeut Heidenarie Schwermer har gjort det i praksis i 13 år.

Men allerede for 22 år siden startede hun en byttering, hvor man kan udveksle ting og tjenesteydelser med andre. Fx blev en klipning hos frisøren byttet med noget tøj, havearbejde eller noget tredje. Penge er aldrig en del af projektet og udveksles ikke.

Idéen er, at mennesket får et bedre og gladere liv, hvis forbruget holdes nede. Man er nemlig stadig værdifuld, selvom man ikke ejer noget.

I dag lever Heidenarie Schwermer en nomadetilværelse, hvor hun rejser rundt med sin kuffert og rygsæk fra sted til sted, for det er med hendes egne ord ikke bæredygtigt, at have et stort forbrug, når vi på et tidspunkt løber tør for olie, og resurserne er knappe.

Kilde: http://livingwithoutmoney.org/

Efter at have set ovenstående film slog det mig, hvorfor vi stadig opretholder pengesystemet, som det er i dag. Penge skaber et hav af problemer verden over, som vi ikke synes at gøre noget ved:

1. Vi starter krige for at få fat på olie, fx i Libyen og Irak.
2. Vi er nogle steder nødt til at stjæle, fordi den mængde penge, som vi får fra staten, ikke er nok til at overleve.
3. Vi går psykisk ned, fordi gælden hober sig op, og vi ikke kan få den slettet.
4. Vi skaber kriser og atter kriser, fordi vores grådighed fortæller os, at vi skal stile mod flere penge.

Der er sikkert flere punkter end de nævnte, men de er meget centrale i forhold til verdenssituationen. Hvis vi levede i et pengeløst samfund, hvor man arbejdede efter evne og lyst, ville der heller ikke være misundelse eller en evig jagt på bestemte statussymboler, fordi alle ville kunne få dem, hvis de havde behov for dem.

Men tegner det til, at politikerne er villige til at indføre et system som dette? Bestemt ikke. Jeg kontaktede alle Folketingets partier med spørgsmålet:

"Hvorfor skaber vi ikke et pengeløst samfund, hvor man arbejder efter lyst?"

To af ordførerne besvarede dette. Jonas Dahl, SF, sagde, at "det ikke var inden for den kommende tid, at det kom på tale", mens De Radikales Marianne Jelved ikke forstod spørgsmålet, for "et samfund kan jo ikke eksistere uden penge".

Hvorfor kan det ikke det? Jeg har i begyndelsen af dette indlæg linket til person, der har gjort det i årevis i praksis. Hvorfor kan andre så ikke?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 09-07-12 06:25

Som dr. john sang

"Woman is the root of all evil, money's bad, but it's legal"

Man kan finde (meget få) mennesker, der har lyst til at leve

Citat
en nomadetilværelse, hvor hun rejser rundt med sin kuffert og rygsæk fra sted til sted, for det er med hendes egne ord ikke bæredygtigt, at have et stort forbrug, når vi på et tidspunkt løber tør for olie, og resurserne er knappe.

Havde du selv lyst?

Hun bruger enormt meget tid på at finde en frisør, der lige mangler det hjemmestrikkede halstørklæde, hun vil bytte med.

Vi andre sælger vores varer/tjenesteydelser for penge (jeg glemmer lige overførselsindkomster) og kan derfor (sågar over nettet, via mobilen osv.) nemt skaffe os det vi gerne vil have.

Pengesystemet er tusinder af år gammelt, er gået fra at være ting af egentlig værdi (svenskerne havde engang en kobbermøntfod, hvor en mønt var en stor plade kobber der kunne veje flere kg), men er forlængst blevet symboler.

En bytteøkonomi betyder jo heller ikke nødvendigvis, at menneskers behov bliver mindre, vi ville stadig have brug for energi, fødevarer mv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-12 06:46

Det finder Du ud af når Du flytter hjemmefra.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-07-12 07:38

Gad vide hvor meget havearbejde og strikketøj der skal til for at få en ny nyre

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-07-12 09:54

Citat
"Hvorfor skaber vi ikke et pengeløst samfund, hvor man arbejder efter lyst?"

Det kunne du jo passende selv besvare PeterTheisen - der er jo ikke noget nemmere end at fylde kandu op med alverdens tåbelige og utopiske spørgsmål - men hvor mange megabyte computerkraft tro du f.eks. selv du ville få ved det i dit UTOPIA samfund?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-12 11:12

Citat
Hvad skal vi bruge penge til?

F.eks. til at købe "varer" for

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-12 11:16

Citat
Vi er nogle steder nødt til at stjæle, fordi den mængde penge, som vi får fra staten, ikke er nok til at overleve.

Hvorfor helvede skal STATEN sørge for du har penge

Citat
Vi går psykisk ned, fordi gælden hober sig op, og vi ikke kan få den slettet.

Gæld hober sig KUN op hvis du stifter den

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-07-12 12:57

skal vi ikke gætte på at denne 'brave' kvindes opvækst,.. incl. uddannelse,
som har gjort hende i stand til at drive sin 'forretning'
har kostet omkring 1 million (omtrent det samme som en Dansk statsborger)

hun kunne jo passende rejse ned og lære lande som Indien, mm.
hvordan man lever uden penge ....... kendt fra BLOD, SVED OG T-SHIRTS
http://www.youtube.com/watch?v=mzfQ9HCh-wQ

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=xVuScVCF1Ws&NR=1

her er hver eneste dag en kamp for livets opretholdelse,
disse mennesker har end ikke råd til et par strikkepinde,...
og slet ikke noget så simpelt som at blive transporteret andre steder hen end hvor de befinder sig.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 09-07-12 14:43

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-07-12 16:13

Selv tak, PT, medmindre du er en del af min dissociative personlighedsspaltning, så du, uden at jeg (vagnr) ved det, bare er mit alter ego