/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Højere afgifter virker ikke
Fra : PeterTheisen
Vist : 431 gange
10 point
Dato : 08-07-12 08:21

At lægge højere afgifter på usunde ting, fx cigaretter, virker ikke. Det har flere stater i USA nu erkendt, selvom man har hævet afgifterne på cigaretter mere end 100 gange i det seneste årti.

Kilde: http://www.taxadmin.org/fta/rate/cig_inc02.html

Først og fremmest har de øgede afgifter været ødelæggende for budgetterne. Desuden er antallet af rygere ikke faldet på de ti år. Til gengæld er smuglingen begyndt, og folk er kørt til billigere stater for at købe cigaretter.

Kilde: http://www.mackinac.org/archives/2011/2010-09TobaccoSmugglingFINALweb.pdf

Det er faktisk ret utroligt, at krigen mod cigaretter er begyndt at ligne krigen mod alkohol, som man havde i USA fra 1920-1933, hvor alkohol var totalforbudt. 13 års alkoholforbud gav ingen sundhedsgevinster, ingen forbedring af arbejdsfravær, ingen forbedring af produktivitet og ikke flere køb af "sunde" varer. I stedet eksploderede smugling og kriminalitet, sådan at der ikke var plads i fængslerne.

Kilde: http://www.cato.org/pubs/pas/pa157.pdf

Forbud mod usund levevis virker ikke. Det gør højere afgifter heller ikke. Hvornår går det op for politikerne i Danmark, at man godt kan overføre erfaringer fra USA til dansk jord?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-07-12 09:09

Citat
Hvornår går det op for politikerne i Danmark, at man godt kan overføre erfaringer fra USA til dansk jord?

Fordi at amerikanere ikke kan tages seriøst når det gælder sundhed, se bare de voksende mængder af flæskebjerge der vralter rundt i gaderne.

Lad dog rygerne betale mindst 100 kr pr pakke og stigende år for år.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 10 point
Dato : 08-07-12 09:27

Citat
Højere afgifter virker ikke

Næh.... (og dog - det kommer jo an på HVAD det skal virke mod )

Hvorfor fortæller du os det ??????

Citat
Hvornår går det op for politikerne i Danmark

Forventer du en "spådom"

Politikerne ved det skam godt - men der skal jo bruges penge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-07-12 09:31

Citat
Lad dog rygerne betale mindst 100 kr pr pakke og stigende år for år.

Ja - og sæt øllerne op til 50 kr. pr stk....
Kaffen til 500 kr. kiloet
Benzinen til 100 kr. literen

osv....

Vi skal sgu nok få "dem" til at lægge penge i den "slunkne" kasse

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-07-12 10:15

Tak for svaret refi.