/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Anarki eller demokrati?
Fra : o.v.n.
Vist : 618 gange
400 point
Dato : 30-06-12 23:46

Hvordan vil vi have at politikerne skal regere Danmark?
Skal landet være et anarki:
http://da.wikipedia.org/wiki/Anarki koncentrer jer om punkt 2 og 3
eller skal vi vælge den demokratiske styreform = folkestyre:
http://da.wikipedia.org/wiki/Demokrati
debatten her på Kandu og andre steder på nettet kan lede tankerne hen på at mange af jer ønsker et anarkistisk samfund, hvor kun ens egen mening tæller, eller har jeg misforstået nogle indlæg som kan læses på øSLEM's facebook profil (stavemåden er med vilje og kopieret fra overskriften på et dagblad som der blev annonceret for da jeg var i byen at handle fredag) og Kandu er ingen undtagelse ser jeg
Er øSLEM modig eller dumdristig?
Min mening er at hun ikke hører hjemme i nogen dansk politisk parti, fordi vi går ind for folkestyre og her retter man ind efter flertallet i partiet, det er ikke en moden måde at optræde på og meget dumdristig efter min mening, hun fjerner endnu et brik i fundamentet under Helle Thornings regering, det sidste en statsminister har brug for er uenighed intern i regeringen, SFere er ikke vant til at have et ansvar og hvis ikke de kan finde ud af at en regering handler samlet, så er det måske bedre at de står udenfor regerings samarbejdet og brokker sig, det plejer de at være gode til.
Endnu et citat, her kan jeg ikke huske hvor citatet er fra: Politik er det muliges kunst
underforstået at ingen kan få alle ønsker opfyldt.
Hvad mener i?
Er vi så egoistiske at vi ikke kan/vil lytte til andres mening og anerkende at vores egen synspunkt er netop ens egen synspunkt og måske ikke til gavn for hele samfundet?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-07-12 00:47

Özlem Cekic er en populistisk tåbe.

Fint for mig, at hun med sin adfærd endnu engang understreger, at den nuværende regering ikke kan klare den opgave, den har påtaget sig - at lede danmark gennem krisen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-07-12 01:02

Nogen forstår ikke, at en flerpartiregering er kompromiernes kunst. Det var modigt af HTS, at søge forlig hen over midten, men midten er netop politik for en større del af befolkningen, og i længden burde det sikre hende en længere periode.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 06:35

Det jeg savner mest i dansk politik, er samtale, eller det der med et fint ord hedder deliberativt demokrati.

Nu skal man passe på med at forherlige fortiden, dengang blev der selvfølgelig også vedtaget love med et smalt flertal.

Men for mig skete der et afgørende, og forkert, skift da Fogh blev statsminister med et fast flertal, bare DF blev fodret med lidt symbolske indrømmelser, fx ældrecheck, pisk til etnerne mv.

SSFR er nu vendt tilbage til tiden før Fogh, hvor der reelt forhandles til begge sider, og hvor politik igen er blevet det muliges kunst, ikke et snævert flertalsdiktatur.

At ØC har brugt sin grundlovssikrede ret til at stemme efter sin overbevisning kan man ikke bebrejde hende.

På den anden side viser det tumultariske forløb, at SF slet ikke har fået forberedt partiet, fra folketingsmedlemmer til græsrødder, til prisen for at være i regering. Det samme gælder, omend i mindre omfang S, mens R altid har været vant til at magt koster frihed.

Men tilbage til den politiske samtale, jeg kan efterhånden ikke mindes at have hørt politikere reelt debattere, de gentager blot deres spindoktorudarbejdede slogans som papegøjer i hver sit bur, i hvert fald når der er medier på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-07-12 06:43

Glemte helt "Politik er det muliges kunst" stammer fra den gode gamle demokrat Bismarck!

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-07-12 08:17

Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke indfører det direkte demokrati, som de har i Schweiz. Der er det reelt borgerne, der bestemmer den politiske kurs, ikke embedsmændene og spindoktorerne.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-07-12 09:55

Jeg syntes hun har truffet en god beslutning, den skatte"reform" som regering er blevet enige om, sammen med venstre & konservative. Fordeler midlerne skævt syntes jeg.
De rige bliver rigere, og de fattige bliver fattigere.

Hun har vil ret til at stemme efter sin bedste overbevisning...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-12 13:02

Jeg synes politikerne har opført sig demokratisk, de samarbejder.

Og o.v.n. har ret, jeg synes også at folk mener de har mere ret til noget end alle andre, de forstår ikke de demokratiske regler. Så samfundet ligner visse steder et anarki.

Se bare trafikken i og omkring København. Hu hej, her kommer jeg, flyt jer.
Jeg synet det er så beskrivende, og desværre er det meget udbredt.

Og at enkelte politikere ikke forstår de demokratiske regler, det undrer mig ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-07-12 14:38

Jovist er det en grundlovs sikret ret at stemme med sin overbevisning, landet kan bare ikke regeres hvis ikke der er en form for parti diciplin (min mening) ØC burde tage konsekvensen og gå selv i stedet for at spilte regerings samarbejdet mere end det allerede er splittet, også jeg glædes over at det ikke nødvendigvis er det samme folketings flertal hver gang, det burde resultere i at alle får lidt i stedet for at det er de samme som får hver gang, som hvis der var et fast flertal, altså en regering for folket og ikke kun for dem som har stemt på S-SF-R
Helle Thorning-Schmidt er modig at hun tør
Özlem Cekic opfører sig som en umoden teenager, men det er måske svært at erkende at der ikke er flertal for lige netop hendes synpunkt, lige som resten af SF har hun ikke helt erkendt at det koster noget at være i regering, alle mærkesager kan ikke gennemføres og så videre

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-12 14:47

Alle kan jo ikke være lige kloge og alle vil ikke gå ind for kompromig.

Men demokratiet skal være så rummelig at vi kan være uenige. Det er en menneskeret at være enig eller uenig.

Det betyder ikke at Ôzlem gør noget forkert ved at være uenig, hun kunne bare være klog nok til at gå lidt stille med dørene.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-07-12 15:57

Citat
de gentager blot deres spindoktorudarbejdede slogans som papegøjer i hver sit bur

Godt udtrykt, vagnr - og den største papegøje er desværre gået hen og blevet statsminister.

Jeg zapper efterhånden væk, når Helle Thorning Schmidt kommer på skærmen - det er ulideligt at høre på, at hun aldrig tør/kan svare på det, som hun bliver spurgt om, og åbenbart ikke har en mening om noget som helst.

En stor floskel.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 400 point
Dato : 01-07-12 16:16

Citat
Se bare trafikken i og omkring København. Hu hej, her kommer jeg, flyt jer.

Dette får mit til at tænke på at Trafik i København ikke er noget problem, hvis man ved hvor man vil hen og har læst kortet inden man starter bilen.

Hvis man først på vejen, finder ud af hvor man skal hen og hvor man tror man skal dreje går det let galt. Dette gælder i alle store byer.

ØC agere politisk "Som kvinder køre bil". Hvis man kun har sin intuition som guide for ens politiske overbevisning kommer man let i karambolage med ens omgivelser. Intuition er en god ting, men hun burde snart lære at fornemme hvem hun er sammen med. Hun viser også ofte at hun ikke har undersøgt tingene særlig godt samt at hendes intuition føre hende væk fra dem hun er sammen med.

Hun kan bliver makker med Peter Gulløv fra morgenradio P4 København, de er sådan cirka lige godt forberedt, på det de kommer ud i.

Man kan vel også sige at der skal være en klovn i et hvert cirkus... I denne tid kan ØC trække fokus væk fra de andre der heller ikke kan finde vejen ud af krisen... Så en plads fylder hun jo ud...

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-07-12 23:49

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Som du dog kan udtrykke dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-07-12 23:50

Tak til alle for jeres mening, jeg er glad for at i ville deltage