/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvem har gjort mest for de svage?
Fra : PeterTheisen
Vist : 413 gange
10 point
Dato : 20-06-12 05:50

Hvilket parti har gjort mest for de svage historisk set?

Spørgsmålet skal ses i forhold til to forhold:

1. Hvem har hævet deres indkomst mest?

og

2. Hvem har gjort det billigst at leve?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-06-12 07:13

Robin Hood gjorde så afgjort mest for de svage. Politikerne har kun omfordelt i forskellig rad efter at have gaflet tiende til sig selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-12 07:29

Citat
2. Hvem har gjort det billigst at leve?

Her er det markedskræfter og lønninger der spiller ind, man kan kun gøre det billigere at leve ved at indføre planøkonomi, der var det tidligere Sovjetunionen meget fremme i skoene idet de opførte masser af billige boliger og gav store tilskud til basale fødevarer.

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 10 point
Dato : 20-06-12 09:00

Historisk set må jeg sige S, levestandarten er heldigvis blevet meget bedre end da jeg var barn for 45 år siden og det kan vi takke Socialdemokratiet for som sammen med fagbevægelsen sørgede for at vi havde større rådighedsbeløb og ting som sygekassen blev afskaffet så det var gratis at gå til læge osv: og derved blev folk mere risikovillig med deres penge.
Til spørgsmål 1 vil jeg sige den alm: arbejder og kvinderne (selvom der stadigvæk ikke er ligeløn for lige arbejde)
Hvem der har gjort det billigst at leve må jeg sige at det er lidt sværre fordi det er flere partier der er gået sammen om nogle forlig, så vidt jeg husker var Socialdemokratiet med hver gang, men jeg kan sige at uden vensterfløjen og det Russiske kommunistiske kup og de 2 verdenskrige ville vi ikke være kommet så langt med lønningerne.
Disse ting tvang overklassen til at overveje om det ikke ville være smarter at give folk flere penge i lønningsposen end at løbe den risiko at folk en dag fik nok og selv tog afærre.
En ting kan jeg sige Socialdemokratiet er desværre faldet af på den og har glemt den alm: dansker og det gælder i mange ting, bla: indvandringen og flygtninge, når en mand som Poul Nyrup kan stå på folketingets talerstol og sige at Dansk Folkeparti aldrig ville blive stuerene blev jeg så gal at jeg ved næste valg stemte på Dansk Folkeparti selvom jeg altid har stemt på Socialdemokratiet, var denne udtalelse simpelhen for meget, for de folk der havde stemt på Dansk Folkeparti tæller lige så meget som alle andre, efter min ringe mening har S ændret sig alt for meget fra deres rødder om det er fordi at de alle har en højer uddandelse og derfor ikke ved hvad alm: mennesker skal igennem, ved jeg ikke, men man er ikke racist fordi man føler at der er blevet flere kriminelle blandt indvandre og flygtninge og at Danmark måske ikke kan klare så mange som vi har ment vi kunne.
Men det er 2 meget gode spørgsmål du her stiller PeterTheisen.
alan57

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-06-12 09:53

man kunne også vende spørgsmålet,
blå blok står for at hjælpe arbejdsgiverne, med at 'trykke' arbejderens' løn mest muligt,

hvor rød blok står for at hæve 'arbejderens' løn mest muligt.
OG give tålelige forhold for arbejderen (den svage part)
i det hele taget hjælpe samfundets svage.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-06-12 10:02

Citat
Her er det blod sved og t-shirtsog lønninger der spiller ind, man kan kun gøre det billigere at leve ved at indføre planøkonomi,

naa,.. ik' rigtig vel ?

hvis du fulgte serien blod sved og t-shirts
var det ret tydeligt at 'markedskræfterne' forsvant ned i arbejdsGIVERNES lommer.

http://www.youtube.com/watch?v=mzfQ9HCh-wQ

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-06-12 10:06

den dag S eller en,.. eller flere fagforeninger bliver standart i Asien
er der chance for at arbejderne også får del i kagen.

rimeligt eller ej,... det kan altid diskuteres.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-06-12 10:14

Citat
Her er det markedskræfter og lønninger der spiller ind, man kan kun gøre det billigere at leve ved at indføre planøkonomi,

skulle der stå kl. 10:02

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-12 10:58

Citat
Her er det blod sved og t-shirtsog lønninger der spiller ind, man kan kun gøre det billigere at leve ved at indføre planøkonomi,

naa,.. ik' rigtig vel ?

hvis du fulgte serien blod sved og t-shirts
var det ret tydeligt at 'markedskræfterne' forsvant ned i arbejdsGIVERNES lommer.

Tjaeh, sådan kan det også gøres

Men så er vi dernede hvor svedarbejderne ikke har råd til at købe det de selv producerer billigt

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 20-06-12 15:38

Tak for svaret alan57.