/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan du forklare mig advokatsproget?
Fra : PeterTheisen
Vist : 402 gange
10 point
Dato : 19-06-12 16:39

I "Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik" står der følgende:

Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Mit spørgsmål er:

Betyder det, at man kan få kontanthjælp, hvis man har over 10.000 kr. stående i banken (på en åben eller lukket konto), hvis pengene skal bruges til en ny bolig?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-12 16:45

Nej... man kan få kontanthjælp hvis man har under 10.000 kr som enlig

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 19-06-12 16:55

Næsten alle love, i hvert fald på socialområdet, har tilknyttede vejledninger, så en googling viser fx denne

http://www.dagligmail.dk/laws/onelaw.asp?ri=87006#BOTTOM

Søger man i vejledningen efter "§ 14" får man dette

"4.1.3.2. Betydning af formue, herunder kapitalpensioner m.v.

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. Der ses tillige bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade, der er forvoldt ved overtrædelse af straffeloven.

Stk. 3. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, litra z.

§ 15. Socialministeren kan fastsætte regler for, i hvilke tilfælde der ses bort fra formue i form af kapitalpensioner, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret.

Formue udelukker hjælp

72. Det er hovedreglen, at personer, der har formue, ikke kan få hjælp i form af kontanthjælp eller aktivering. Det fremgår derfor af § 14, stk. 1, 1. pkt., at kommunen ikke kan yde hjælp, hvis ansøgeren eller ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Dette er en følge af, at loven skal fungere som det underste økonomiske sikkerhedsnet.

Det afhænger af en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, hvad der er formue."

og

"75. Kommunen skal efter § 14, stk. 2, se bort fra den del af en formue, som er nødvendig for at bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens/familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Det er ikke i sig selv afgørende, med hvilket formål ansøgeren har foretaget opsparingen. Det afgørende er derimod, om formuen er nødvendig ud fra en vurdering af ansøgerens og familiens boligstandard eller erhvervs- og uddannelsesmuligheder.

Boligstandard

Boligstandard omfatter det tilfælde, hvor formuen er anbragt i en bolig, som det er rimeligt, at ansøgeren opretholder. Det kan også omfatte det tilfælde, hvor den nuværende bolig er så dårlig, at det derfor er rimeligt, at ansøgeren har sat et beløb til side til at erhverve en ny bolig eller til at forbedre den nuværende bolig."

Men det afgørende er sidste linie i første citat

"Det afhænger af en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, hvad der er formue."

Den konkrete vurdering er kommunens, er man uenig i afgørelsen kan den ankes, i et afslag skal kommunen anføre ankemuligheder, frister mv.

Jeg er ved at være lidt forvirret, er du LA'er, der er modstander af skatter, men mener folk må klare sig selv, eller er du blevet tilhænger af skatter andre betaler, bare du kan få penge af det offentlige?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-06-12 17:10

Tak for svaret vagnr.