/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win 7 til win xp
Fra : lham
Vist : 605 gange
100 point
Dato : 15-06-12 07:20

købt brugt bærbar der har win 7 men "ikke lovlig kopi"
Jeg har på den maskine win xp home edit og CD hertil lovlig

kan jeg overskrive win7 med xp og samtidig slette win 7 ?

har aldrig prøvrt sådan noget før , så venligst step by step instuktion

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-12 07:34

Man kan ikke nedgradere Windows.

Men hvorfor også det da en brugt computer altid bør blive formateret af sikkerhedgrunde, også når man sælger.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-12 08:45

luffe
jeg ved ikke hvad formateret er -hvordan man gør det og hvad der sker -ja så "skidt" står det til

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-06-12 08:52

formatere, betyder at du sletter hele HD'en, incl. samtlige d rivere til bundkort, lydkort, skærmkort med mere.
Bagefter kan du så installere din XP,, sørg dog først for at skaffe alle drivere så du kan installere dem bagefter.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-12 09:06

kj

hvordan skaffer jeg så alle drivere og hvor gør jeg af dem ?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-12 09:11

Citat
formatere, betyder at du sletter hele HD'en, incl. samtlige d rivere til bundkort, lydkort, skærmkort med mere.
Bagefter kan du så installere din XP,, sørg dog først for at skaffe alle drivere så du kan installere dem bagefter.

Vi kunne godt skrive en trin-for-trin, herunder hvor drivere skal hentes, i det her tilfælde kun hos producenten.
Men jeg tror at det er bedst her med en anden person der er fysisk tilstede, hvad jeg også skulle have de første par gange.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-12 10:04

Hvis du læser indlæggene her på kandu fra alle staklerne som har forsøgt at formattere og nyinstallere på bærbare, vil du vide at der er faldgrupper, som du skal sikre dig mod inden du går i gang.
Bedst er det at have originalt cd med drivere til lige præcis din computer.

Man kan finde drivere på nettet , men visse fabrikater af bærbare er der mange varianter af så man kan ikke være sikker på at få præcis de rigtige. Jeg kender i hvert fald en som måtte opgive at få grafikken til at virke i andet end grov standardopløsning, for di der ikke var til at finde grafikdriver til xp. til lige den specialudførsel han har.

Mange får computeren til at virke men ved ikke at den kører meget dårligere end hvis de havde DMA og andet rigtigt aktiveret.

Når og hvis du har sikret dig drivere, skal du have slettet harddisken, eller i hvert fald den første del af den, så alle spor af bootsektor fra win 7 er fjernet.
Derefter kan du gå i gang med at boote med xp installationscd og lade den nyformattere.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-06-12 10:06

LuffeA har ret, jeg tror ikke det er noget for ham, at rode med selv, han må prøve at finde en der er mere erfaren i formatering og download af drivere mm.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 15-06-12 10:17

Hvor i landet bor du?
Mange steder findes personer, der har den hobby, at de gerne hjælpe med den slags.
Ammitz

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-06-12 11:15

Der findes jo også en masse programmer til at lave backup af dine drivere:

http://www.google.dk/search?q=driver+backup+free&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-12 13:20

Fortæl lige hvad det er for en bærbar du har, nogle kan der nemlig slet ikke findes XP drivere til, og så er det jo håbløs det du vil forsøge, når du har fundet og hentet de nødvendige drivere og gemt dem på et eksternet medie, så kan du gå i gang med at formatere og installere Windows XP, du kan jo også fortælle om du har mulighed for at trykke en F tast og få vist en Boot menu, det vises sandsynligvis nederst på skærmen i nogle sekunder efter du har startet computeren, men før Windows begynder at starte, hvis du ikke har mulighed for Boot menu så skal du i BIOS og indstille computeren til at starte fra CD drevet, BIOS kommer du også ind i før Windows starter, det vises også på skærmen i nogle få sekunder hvilken F tast du skal trykke på for at komme til Setup.
Eller find en ven som har lidt mere erfaring og som gerne vil hjælpe dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-12 14:09

Citat
Fortæl lige hvad det er for en bærbar du har, nogle kan der nemlig slet ikke findes XP drivere til,

Næh, XP strander allerede hvis det er en SATA harddisk.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-06-12 15:55

Citat
Jeg har på den maskine win xp home edit og CD hertil lovlig

kan jeg overskrive win7 med xp og samtidig slette win 7 ?

Hvis det er en XP du fået med en anden maskine du har købt, er den heller ikke lovlig at flytte over på den "nye" maskine.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-12 16:13

Citat
købt brugt bærbar der har win 7 men "ikke lovlig kopi"
det er svært at lade være med at foreslå en Linux på sådan en computer i stedet for den 10 år gamle XP, Linus er gratis og lovlig og nem at lære at bruge: http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=en&tl=da&u=http%3A%2F%2Fhelpsite.org%2Fdownload-linux-mint-12-lxde%2F
siden er oversat af Google så den er nem at læse også for os som ikke er helt stive i det engelske, spørg endelig videre hvis du vil prøve

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-06-12 10:25

Bor i Århus

Dell Inspiron 6000

Den jeg lige har købt brugt er næsten magen til en spritny Dell inspiron 6000 jeg købte for 6 år siden. ( dog har den brugte 1,6 ghz 1 MB ram pocessor mod den "nye" 1,7 mhz 2 MB ram
Den brugte sådan set købt da den nye er noget handicappet med def, tastatur ( bruger externt usb tastatur ) og skærm der kun virker med kraftig limklemme monteret foroven på skærmchassisramme.
-altså det med " bærbar" er nærmest en illusion-den er kufferttransportabel

Den brugte derfor oprindelig tænkt indkøbt som reservedele, men hvis jeg nu alligevel kunne få dem begge til at virke med XP !!!

LuffeA mfl.har nok ret at jeg skal have hjælp til det med formatering.
Jeg forstår ihvertfald meget lidt af det tekniske i skriver, men forstår advarslen om mange faldgruber.

Da maskinerne nu er så ens som de "ser ud" til at være kan jeg så ikke tage HD fra den med xp over på den nyindkøbte brugte og så virker den bare som "kuffertmodellen " ?

OBS
kan HD med XP tage skade af et flytningsforsøg så den ikke virker hvis jeg flytter den tilbage ????

Kan jeg ikke lave en kopi af min nuværende HD på den HD der sidder i den brugte og på den måde have have 2 ens virkende bærbare bortset fra de mekaniske fejl på den jeg nu skriver på

Håber ikke det her gør evt løsninger endnu mere indviklede

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-12 11:57

Med en 6 år gammel computer burde det ikke være umulig at finde drivere til XP, men få nu dem hentet før du går videre. du vil måske løbe i problemer uden, måske kan Windows update finde brugbare drivere eller du går nd på:
http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1/DriversHome/NeedProductSelection
og finder de drivere du får brug for, hent drivere og gem dem på et eksternt medie som kan sættes til din ny formaterede computer, hvis linket fører til samme side som jeg har fundet, så er det her du henter:
http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1
start med chipset driver , de andre kan hentes senere hvis du får brug for dem
Citat
Kan jeg ikke lave en kopi af min nuværende HD på den HD der sidder i den brugte og på den måde have have 2 ens virkende bærbare bortset fra de mekaniske fejl på den jeg nu skriver på
stor set alt kan lade sig gøre, men du får et problem med Microsoft som kan se at 2 Windows med samme licens nummer kører måske skiftevis eller samtidig på nettet - kort sagt det er ikke lovligt
Citat
kan HD med XP tage skade af et flytningsforsøg så den ikke virker hvis jeg flytter den tilbage ????
al for for indgreb i computeren kan skade, men nej forsøget i sig selv skader ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-06-12 12:00

Citat
Da maskinerne nu er så ens som de "ser ud" til at være kan jeg så ikke tage HD fra den med xp over på den nyindkøbte brugte og så virker den bare som "kuffertmodellen " ?

OBS
kan HD med XP tage skade af et flytningsforsøg så den ikke virker hvis jeg flytter den tilbage ????

Kan jeg ikke lave en kopi af min nuværende HD på den HD der sidder i den brugte og på den måde have have 2 ens virkende bærbare bortset fra de mekaniske fejl på den jeg nu skriver på

I begge tilfælde går det sjældent godt, trods at Windows er fyldt med alle mulige drivere kan den ikke finde ud af at integrere sig i en næsten identisk maskine.
Iøvrigt tager Windows ikke skade når harddisken bliver flyttet, mange gange gør man det for at flytte filer til en anden computers harddisk hvis en computer er stået af, man sætter så harddisken som slave.

Det opdages også hvis Du bruger samme licens på 2 computere, ikke at Du får et brev fra Microsoft med posten, men den ene begynder på et tidspunktat komme med meddelelser om at installationen er ulovlig, og så går den i stå.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-12 12:11

Du kan godt selv formatere (slette det forrrige styresystem) og installere Windows XP, se filmene her før du forsøger, det er slet ikke så svært og efter et par gange kan du gøre det i søvne:
http://youtu.be/wuhU7qLdTEQ

http://youtu.be/OVAp-1f2RgE

det sværeste for nybegyndere er at få computeren til at starte fra CD drevet med Windows XP i drevet så du kan formatere din harddisk, men måske har du en Boot menu som du får frem ved at trykke på en F tast før det nuværende system starter, se på skærmen i de få sekunder der er før Windows starter, og tryk på den anviste F tast for Boot menu
eller Setup for at gå ind i BIOS og indstille så computeren starter fra CD drev af sig selv

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 17-06-12 10:54

Citat
Dell Inspiron 6000

Den jeg lige har købt brugt er næsten magen til en spritny Dell inspiron 6000 jeg købte for 6 år siden. ( dog har den brugte 1,6 ghz 1 MB ram pocessor mod den "nye" 1,7 mhz 2 MB ram
Den brugte sådan set købt da den nye er noget handicappet med def, tastatur ( bruger externt usb tastatur ) og skærm der kun virker med kraftig limklemme monteret foroven på skærmchassisramme.
-altså det med " bærbar" er nærmest en illusion-den er kufferttransportabel

Så prøv med din recovery disk du har fået med, eller du har systemdisk fra den du købte som ny, ellers tag hardisk ud og indsæt den i den "ny brugte" håb det er samme chipset og skulle kunne køre derfra

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 17-06-12 11:14

Tak for svaret LuffeA.

venter til familiens nørd får tid og kommer på de her kanter-han kan så se på jeres svar og vurdere hvad der er muligt-har tidligere hjulpet mig