/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
De sunde mennesker er en udgift
Fra : PeterTheisen
Vist : 488 gange
10 point
Dato : 09-06-12 09:46

Politikernes argumenter og handlinger mod at beskatte de usunde mennesker i vores samfund hviler på den helt afgørende fejlpræmis, at såkaldt "usunde" mennesker skulle koste sundhedsvæsenet mere end "sunde" mennesker.

Det er ikke tilfældet, selvom børn og andre folk uden økonomisk indsigt tror det. Det forholder sig omvendt:

De sunde er dem, der koster fællesskabet kassen.

Det er nu vist i rapport efter rapport - i beregning efter beregning - at sunde ikke-rygere koster samfundet mindst 2 5% mere end rygere og formentlig 10 % mere end overvægtige. Det skyldes primært, at "sunde" får mange flere sygdomme, fordi de lever alt for længe.

Denne lille rapport fra USA spørger: Reducerer "sund livsstil" dine sundhedsudgifter? Svaret er klart nej. Det forholder sig omvendt:

http://crr.bc.edu/wp-content/uploads/2010/05/IB_10-8.pdf

De usunde: Lifetime health care costs for a couple turning 65 in 2009 in which one or both spouses suffer from a chronic disease is $220,000 ... and 5 percent can expect to spend more than $465,000.

De sunde: The comparable numbers for couples free of chronic disease are substantially higher, at $260,000 and $570,000, respectively.

I Australien er det netop beregnet, at staten overbeskatter rygerne. Der opkræves mere en dobbelt så meget i tobaksafgift, som staten i værste fald kommer til at bruge på samtlige udgifter til rygerne:

http://www.smh.com.au/business/slim-truth-in-fat-figures-20111123-1ntr5.html

Dunsford however does point out the gross hypocrisy in the government’s position on smoking and revenue. Governments reap very fat profits from smokers:

Subtracting the financial costs of smoking to the health system at $300 million, plus taxes forgone (from statistical smokers) at $2.9 billion, from the $6.7 billion in taxes levied by state and federal governments on tobacco products, leaves $3.5 billion in profit.

I Holland beregnede man i 2008, at en sund, slank ikke-ryger koster sundhedsvæsenet hele 28 % mere end en ryger - og 12 % mere end en overvægtig:

http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050029

Fra undersøgelsens omtale i JP:

http://jyllands-posten.dk/ditliv/sundhed/article3921797.ece

Den hollandske undersøgelse viser, at samfundets gennemsnitlige udgift til at behandle borgerne for sygdomme (fra de er 20 år) fordeler sig således:
• 4.144.00 kr. til slanke, ikke-rygere
• 3.685.000 kr. til de overvægtige
• 3.238.000 kr. til rygerne

I Tjekkiet har regeringen netop lavet en analyse, der viser, at de tjekkiske rygere kun koster staten 10 % af det beløb, staten indkræver i tobaksafgift.

Der er flere undersøgelser om det økonomiske forhold mellem usunde og sunde mennesker i samfundet - primært om rygning. De går dybest set alle i samme retning: De sunde koster kassen.

Hvis der skal være nogen mening i politikernes argument, må det være at beskatte gulerødder, ski og løbesko jernhårdt. Det vil have en særdeles god effekt på statsbudgettet.

Tænk på, hvor mange "sunde" motionsfolk der får skader, hjernerystelser, forstuvninger, forstrækninger, brækker ribben, arme og ben - som er ukampdygige i måneder efter deres skader. Disse udgifter er tifold større end udgiften til ældre, der skal have fx kolesterol- & KOL-medicin.

Forfølgelsen af rygere og overvægtige er moralske korstog. Men de er meningsløse og umoralske - især ud fra et økonomisk synspunkt, fordi selve forfølgelsen er det, der koster skatteyderne kassen. Hvis politikere er utilfredse, kan de jo blot slippe sundhedsvæsenet frit.

Bemærk, at jeg udfordrer ikke grundargumentet: At livsstil er den enkeltes ansvar. Naturligvis er det sådan. Og sådan bør det altid være. Vi lever jo ikke i Sovjetunionen. Politikere skal ikke bestemme borgernes livsstil.

Men er det ikke snart på tide at forlange, at moralske politikere og debattører sætter sig ind i det, de skriver om sundhed - og måske tager et lille grundkursus i at lægge to og to sammen, inden de kaster sig ud i store, fejlagtige økonomiske analyser af sundhedspolitiken?

Konklusionen er, at rygning netto er en kæmpe indtægt for staten, både pga. tobaksafgiften, men også pga. rygernes kortere levetid, som sparer staten og hele samfundet for milliardudgifter hvert år.

Sunde borgere er ikke en indtægt for staten. De er en udgift. En meget stor udgift. Jo før folk dør, når de først er kommet op i pensionsalderen, jo bedre.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 09-06-12 09:57

Ergo skal vi alle sammen være fede og hoste 24/7 samt være indlagt på sygehusene 6 måneder ad gangen og kun kunne arbejde 2 timer om dagen ???

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-06-12 10:06

tror ikke der er nogen der overlever at ligge 6 mdr. på et dansk sygehus....

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 09-06-12 11:39

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-12 12:09

Citat
Tak for svaret LuffeA.

What ??

Jamen selv tak