/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvor meget skal en på kh have?
Fra : PeterTheisen
Vist : 710 gange
10 point
Dato : 06-04-12 09:46

Hvor mange penge om måneden skal en kontanthjælpsmodtager have?

I dag har en kontanthjælpsmodtager over 25 år uden børn 10.335 kr. før skat. Det giver ca. 7.900 kr. udbetalt.

Dertil kan man få boligsikring. Boligsikringen kan højst udgøre 15 % af huslejen, medmindre der er børn under 18 år i husstanden. Lad os sige, at huslejen er 2.500 kr. om måneden. Så får man 375 kr. i boligsikring.

Man får dermed 7900+375 = 8.275 kr. om måneden fra det offentlige. Er det for lidt eller for meget? Hvor meget skal man efter jeres mening have?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 06-04-12 09:51

Er han nu på banen igen?
[Klovn] [Klovn] [Klovn] [Klovn] [Klovn]

[Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede]

[Klovn] [Klovn] [Klovn] [Klovn] [Klovn]

[Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede] [Sover allerede]

Kommentar
Fra : netop

Dato : 06-04-12 09:59

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 10 point
Dato : 06-04-12 10:58

Jeg ved ikke hvor meget ikkeforsørgende kontanthjælpsmodtagere bør have.

men det er et faktum, at økonomer fastslår, at det netop er ikkeforsørgende kontanthjælpsmodtagere, der her i landet lever under den fastsatte fattigsomsgrænse.

Og at mange af dem, når nødvendige udgifter er fratrukket, faktisk har så lidt tilbage at leve for (eksemplerne viste 5-600/måned) at det ikke engang er muligt at opretholde en "holde sig i live"-standard, men er tvunget til at stifte gæld..(som så ikke kan tilbagebetales)

netop: Hvis det kun er den slags uintelligente indlæg du kan brillére med, så var det måske bedre du lod være.

I øvrigt er det sådan nogen indlæg jeg plejer anmelde til Kanduteamet som værende spam og chikane

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-12 11:36

Citat
under den fastsatte fattigsomsgrænse

Den findes IKKE - vi har ingen fattigdomsgrænse i DK

En ENKELTperson kan sagtens "overleve" (mad) for 5-600 kr om måneden når faste udgifter er betalt...

Om det er rimeligt kan jo altid diskuteres

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-04-12 12:18

Umiddelbart er beløbet vel stort nok som midlertidig "overlevelseshjælp".

Problemet er, at mange skal leve for denne midlertidige hjælp i årevis, ja, i årtier, og i så fald er beløbet for lavt - altså, hvis samfundet fastholder et menneske på kontanthjælp for længe.

Mange bliver syltet ind i fattigdom og gæld, og mister overskuddet og evnen til at komme ud på arbejdsmarkedet igen.

I øvrigt er det vanskeligt i flere storbyer at finde en bolig som enlig, som man kan betale med en kontanthjælp, selv med boligsikring.

Umiddelbart mener jeg, som sagt, at beløbet er stort nok, hvis man vel at mærke i større grad hjælper kontanthjælpsmodtageren videre med uddannelse, arbejde eller førtidspension.

P.S - og hvad med at blackliste barnerumpen "netop", så man kan blive fri for hans irriterende spamming?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-04-12 12:18

Alle kontanthjælpsmodtagere bør have 25.000 kr. pr. måned.

Alle pensionister bør have 30.000 kr. pr. måned.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 06-04-12 12:26

Ajjj, Troldepige, er du nu også sunket så lavt - til spamming?
- du har da selv i stor stil svaret på Peters spørgsmål!!!
- hvorfor undgår du da ikke blot Peters spørgsmål, hvis du pludselig ikke bryder dig om ham, og lader andre bestemme selv, om de gider svare???

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-04-12 12:29

Enhver kan jo få nok, selv af PeterTheisen, og så på flere fora.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-04-12 14:03

På SOL.DK kalder han sig KRISTIAN!!!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-04-12 18:21

DE skal da have så de kan leve godt.
Hvorfor tor du ellers at folk vælger at gå på kontanthjælp?
De skal mindst have 15.000 kr. pr. måned udnetalt samt diverse tillæg til varme, fladskærm TV, ferierejser m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-12 18:48

Citat
under den fastsatte fattigsomsgrænse

Den findes IKKE - vi har ingen fattigdomsgrænse i DK

En ENKELTperson kan sagtens "overleve" (mad) for 5-600 kr om måneden når faste udgifter er betalt

Det er ikke korrekt refi.

Vi HAR fattigdomsgrænse i DK, endda fastsat efter flere forskellige normer.

Ifølge OECD's fattigdomsgrænse er personer med en indkomst under 50 procent af medianindkomsten fattige:

En familie på 1 person er fattig hvis indkomsten efter skat er under 8.427 kroner om måneden. (seneste opgørelse juli 2011)
En familie på 2 personer er fattig hvis indkomsten efter skat er under 12.773 kroner om måneden.

Fattige er i denne forbindelse beregnet ud fra en grænse på 50 procent af medianindkomsten. Når alle offentlige tilskud som for eksempel boligstøtte, børne-check og ældrecheck er medregnet, har de fattige følgende beløb til rådighed pr måned efter skat:
En person: max. 8427 kr.
To personer: Max. 12.773 kr./6387 kr. pr. person
Beløbene skal dække udgifter til husleje, tøj, mad, medicin med mere.

Og det gælder for ca 235000 i DK, at de lever under de indkomstgrænser

http://www.b.dk/danmark/en-kvart-million-under-fattigdomsgraense

Og i følge EU-s fattigdomsgrænse er der endnu flere end 235000 relativt fattige i DK (tallene er dog for 2006, men tallene er omtrent de samme som nu)

Citat
Det fremgår af den nyeste indkomststatistik fra Danmarks Statistik, der dækker 2006, at ca. 490.000 personer, eller 11 procent af alle skattepligtige personer i Danmark, ligger under den fattigdomsgrænse, som er blevet sat af EU. Tallet falder dramatisk til lidt under 275.000 personer, eller 6 pct. af alle skattepligtige personer, hvis man anvender OECD's fattigdomsafgrænsning.

http://www.indblik.nu/Velkommen-til-Indblik-Nu/Oversigt/Artikel/2009/03/09/Er-der-fattigdom-i-Danmark-

Og de 5-600 er ikke blot til mad, men også andre fornødenheder og tøj, transport o.s.v.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-12 18:52

Citat
Ifølge OECD's fattigdomsgrænse er personer med en indkomst under 50 procent af medianindkomsten fattige:

Som sagt - DER FINDES IKKE EN I DANMARK

Fra DIT EGET link....

Citat
Vi har ikke herhjemme nogen officiel definition af, hvornår man er fattig

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-04-12 19:20

Tak for svaret dova.