/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
krithuset
Fra : svendgiversen
Vist : 1030 gange
81 point
Dato : 04-04-12 19:28

jeg har lige væddet med min kone,
ingen navne, ingen reklame,

jeg siger at hvis man er i krithuset er man positivt/inde i varmen,
hun siger at så har man gjort et eller andet negativt/ude/odiøst

hvem har ret?

og hvorfor siger man i krithuset??

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-04-12 19:35

Hvis du er i kridthuset - så er du populær.
Hvis du ikke er i kridthuset - ja, så er du ikke populær.

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 91 point
Dato : 04-04-12 19:37
Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-04-12 19:38

Citat
Kridthuset. Hvad er det for et kridthus? Og hvorfor er det godt at være der? Politiken gav svaret for noget tid siden: Kridthuse var almindelige i 1600-1700-tallet og var små cylinderformede metalbeholdere, som mange gik rundt med i lommen. Beholderen bestod af to rum med hver sit låg. Det ene rum var til opbevaring af kridt til regnskabsføring på en tavle. I det andet rum kunne man have småpenge, men her opbevarede man også små genstande, der mindede en om personer, som betød noget for en, og som man gerne ville gøre noget for. Derfor var det godt for en person at være repræsenteret i andre folks kridthuse. Og deraf udtrykket at være i kridthuset hos nogen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-12 19:43

Kridthuset var den dåse /skrin hvor man hos landalmuen tidligere gemte skrivekridtet. Med det skrev man vigtige begivenheder på loftsbjælkerne.
Senere gemte man alt andet, som skulle gemmes godt i samme skrin. opsparede penge, dåbsattest osv var i kridthuset. Kridthuset blev et vigtigt og ophøjet gemme.

Hvis man var i kridthuset hos nogen ( i overført betydning), havde man en ophøjet plads i vedkommendes verden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-12 19:45

Efter hvilke Krit'erier kan man så komme ind i det hus.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-12 22:15

Hvad er et krithus ?????

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-04-12 23:34

Citat
Hvad er et krithus ?????

En stavefjel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-04-12 23:55

Hvad er så en stavefjel ????

Kommentar
Fra : netop

Dato : 05-04-12 00:28

som skrevet en ljefevats

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-12 08:36

Tak for svaret ebg_888.