/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows 7 licens
Fra : ambeck
Vist : 1064 gange
100 point
Dato : 29-03-11 17:03

Er det nødvendigt med en ny licens, når der allerede er en i forvejen i husstanden? Vi har en acer med vista og en dell med windows 7, men vil gerne have opgraderet den pc, der har vista.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-11 17:10

det kommer jo an på hvilken type licens du har nogle gælder kun 'en andre 3 osv.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-03-11 17:32

Du skriver det er en acer og en dell I har. Så skal du have en ny licens hvis du skal have windows 7 på acer computeren, tror jeg.

Jeg regner selvølgelig med at windows fuldte med de to computere da I købte dem og det vil betyde at det er en OEM licens der er på de computere. En windows OEM licens fra acer kan KUN installeres på acer computere og det samme gælder for jeres dell OEM licens, den kan KUN installeres på dell computere.

Men rotw skriver, hvilke typer af licenser har du i forvejen.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 29-03-11 17:37

Sludder: Licensen er ikke fabrikatafhængig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-03-11 17:40

Det er den skoda, en OEM licens fra en producent kan KUN installeres på computere fra den producent.

Citat
Original Equipment Manufacturer (OEM) er betegnelsen for den software, som allerede er installeret på pc’en (eller evt. en server), når den leveres fra forhandleren. Det er som oftest Windows styresystemet der er præinstalleret, men det kan også være andre produkter. Fælles for denne software er, at de ikke kræver nogen licensaftale med Microsoft. Det er dog væsentligt at være opmærksom på, at softwaren ”lever og dør” med pc’en og ikke må kopieres eller flyttes til andre pc'er.

OEM-software benyttes af alle, lige fra private til store virksomheder, da det er den billigste måde at anskaffe Windows på.

Bemærk, at det kun er muligt at erhverve en ægte Windows licens som et OEM eller FPP produkt (Fuld Pakke Produkt). Volumenlicenser, som primært er til virksomheder, giver kun ret til at opgradere Windows.

Kilde: http://www.microsoft.com/da-dk/licens/mindre_mellemstore_virksomheder/licensaftaler/boks_oem/oem_faq/Default.aspx

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-03-11 18:13

Det lyder som om du har en OEM installation. Så du kan bare købe en opgraderet med OEM status. Så det vil gå udmærket, hvis du køber en opgradering til win 7.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-03-11 00:40

Det lyder som om din win7 er præ-installeret - altså, som flere andre har snakket om en OEM version. Dermed gælder licensen kun til den maskine.

Så hvis din Acer skal opgraderes, hedder det en ekstra licens. En upgrade til Home Premium koster mellem 75 Euro og 800 kr.

Hvornår købte du din Vista PC? Microsoft gav en gratis opgradering til Win7, hvis du købte PC med Vista efter den 26. jun 2009 (fordi man ville sikre salget af PC'ere ikke gik i stå, hvis folk ville vente på Win 7)

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-03-11 00:48

Citat
Så hvis din Acer skal opgraderes, hedder det en ekstra licens. En upgrade til Home Premium koster mellem 75 Euro og 800 kr.

Licensen er betalt, der skal ikke betales en ekstra licens. Det der skal betales er en opgradering til Win 7, dvs en OEM Win 7 opgradering. Din pris er vist nogenlunde det det koster.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-03-11 00:55

Ja, ja.... det er ordkløveri.... Der er betalt for licens til Vista og nu skal der så betales for en Win 7 licens. Hvis du hellere vil kalde det en opgradering, er det mig lige meget.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 30-03-11 21:24

Jeg købte min pc i juli 2009 og regnede med, at jeg kunne opgradere graTIS. dA JEG EFTER CA. 6 MÅNEDER VILLE OPGRADERE, KOSTEDE DET LIGE PLUDSELIG EN TUSSE. dET ER RENT HUMBUG. Jeg var ikke opmærksom på, at der var en deadline og at det iøvrigt ville koste 300, hvis det var i efteråret 2009. Jeg kunne ikke drømme om, at det ville blive så dyrt. Jeg har også købt en haupauge tv tuner som Fona påstod kørte på alle gratis luftbårne tv-kanaler under vista. Men det er forkert. Mpeg 4 kræver windows 7. Øv -Øv. Man kan hurtigt blive lænset for dumme penge.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 30-03-11 21:26

Erling - hvordan får man fat i den der gratis licens?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 30-03-11 21:57

Ambech: Jeg ved ikke, hvordan de gjorde fra Vista til Windows 7.

Men jeg købte selv en Office 2007 med samme betingelse (opgradering til Office 2010, når den kom frem). Jeg registrerede mig på 2007 og sagde jatak til en opdatering. 4-5 måneder efter modtog jeg en mail med et link, trykkede på linket, downloadede Office 2010, installerede den - og det var så egentlig det...

Godkendelse af svar
Fra : ambeck

Dato : 30-03-11 23:25

Tak for svaret erling_l.