/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
bankgæld forældet ?
Fra : hovsada
Vist : 1461 gange
50 point
Dato : 07-02-11 12:15

Er en gammel bankgæld (15-16år) som ikke er blevet afdraget i den tid, men noteret i selvangivelsen forældet ? Banken har hvert år sendt en opgørelse, men ikke rykket for pengene fra en lukket virksomhed.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-11 12:16

virksomheden var privateget..

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-02-11 12:52

I betragtning af, at de hvert år sender en opgørelse til dig - er den ikke blevet forældet.
Men hvis du ikke ejer noget, hjælper det jo ikke at rykke dig for betaling.
Men kommer du til penge, er jeg helt sikker på - at de kommer og kræver pengene.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-11 15:15

privateget=ejet

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-11 16:40

Du tænker på den nye forældelseslov?? Du skal skelne imellem gæld som du skylder fordi du har modtaget en ydelse/handlet hos nogen, mod gæld som er opstået i form af et underskrevet dokument eller retssag mv.

I dit tilfælde er det bankgæld så her er udvidet forældelsesfrister.

Umiddelbart er fristen 10 år, men med en masse men'er som gør at det sikkert stadig er ti år på din. Du Men du kan læse mere her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655

husk ikke at smile før du har læst kapitel 5.

Privat ejet virksomhed er privat gæld. Så det er din gæld. Der er ingen forskel på de to lommer.

Kommentar
Fra : themis

Dato : 07-02-11 22:31

Din gæld er forældet, når der er gået 10 år efter at du har modtaget den seneste rykkerskrivelse for d. 01.01.2008

Rykkerskrivelser afbrød forældelsen efter dne gamle forældelseslov, men ikke efter den nye.

Se den nye forældelseslovvs § 30, stk. :

Stk. 3. Afbrydelse af forældelse, der har fundet sted før lovens ikrafttræden, har virkning som afbrydelse efter denne lov, selv om den ikke er sket på den i loven foreskrevne måde.

se også dette emne på Familieadvokaten.dk

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/647.html

647 Er din gæld forældet?

Mange hilsener

Jørgen U Grønborg

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-11 23:03

jeg kan simpelthen ikke forstå det selvom jeg læser igen og igen

gælden er fra 1993 og der kommer hver år en opgørelse af gælden + evt. påløbne renter. Der er aldrig blevet svaret på brevet ! Hvad sker der 2013, hvis jeg ikke foretager mig noget ?

Kommentar
Fra : themis

Dato : 07-02-11 23:14

Hvis du har fået en rykkerskrivelse i slutningen af 2007, forældes gælden først 10 år efter, dvs. i dec. 2017.

Renterne forældes på 3 år fra forfaldsdag, således at du højest kan afkræves renter for de sidste 3 år.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-11 23:35

er en rykker og en opgørelse det samme ??

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-11 23:42

Forældelsen blev efter de gamle regler afbrudt ved enhver form for påmindelse om gælden, også selv om der ikke blevet stillet krav om betaling.

En fremsendelse af en opgørelse over gælden var således før d. 01.01.2008 nok til at forældelsen blev afbrudt

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-11 23:47

Tak for svaret themis.