/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Sangen om de neoliberale
Fra : PeterTheisen
Vist : 372 gange
10 point
Dato : 05-12-10 09:52

Med et par årtiers mellemrum skyller den samme gamle vin på nye flasker ind på vores strande. Neoliberalismen.

I 50’erne hed partiet De Uafhængige. I 70’erne Liberalt Centrum og Fremskridtspartiet. I dag kan man finde dem i Liberal Alliance og blandt Venstres Ungdom. Hos CEPOS. Sponsoreret af Saxo Bank. Hos Søren Pind. Med flere.

Det kan undre, hvorfor det kaldes neoliberalisme eller nyliberalisme, for selve troen er mere end 200 år gammel.

I denne ombæring er USA smittebæreren, hvor også mange af dens danske prædikanter har gået i kirke. Når de kommer hjem, har de lært remsen udenad.

”Ned med staten, ned med skatterne, ned med den politiske sfæres indflydelse, ned med velfærdsstaten og op med de frie, uhæmmede markedskræfter og det frie, selvfinansierede valg (skoler, hospitaler etc.)”.

Ja, troen omfatter også i sin højest 'potens' et krav om, at det gennem forfatningsændring skal forbydes staten at inddrage skatter og påtage sig udgifter.

Denne model står i skærende kontrast til den skandinaviske selvforståelse. Med vores ’socialdemokratiske’ blandingsøkonomi:

- accept af et marked med fri prisdannelse og opretholdelse af ejendomsretten,
- udligning af de største indkomstforskelle gennem progressiv beskatning og
- fastholdelse af et socialt sikkerhedsnet og uddannelse for alle gennem en stærk offentlig sektor.

Da de danske neoliberale prædikanter jo har læst og lært lektien i USA, og dette udstilles som en ren åbenbaring, kan det jo komme an på en prøve!

Analysen fokuserer derfor på nøgleområder i vores samfundsforståelse. Og jeg er så flink, at jeg ikke engang har medtaget mord, voldtægt og anden kriminalitet i oversigten.

Har USA nu mere at byde på end de skandinaviske lande?

BRUTTOINDKOMST I GENNEMSNIT PR. INDBYGGER, kilde: IMF

Hermed er en af myterne om det rige USA allerede punkteret. Ja, de er - med 300 millioner indbyggere - selvfølgelig rige på indkomster. Sammenlagt. Det ville Kina (for nu at være grov) med 1,4 milliarder mennesker da også være. Men målt på indkomst pr. indbygger ser billedet helt anderledes ud. For os, der bor i den skandinaviske blandingsøkonomi, er vi i gennemsnit RIGERE end amerikanerne. Norge, Island og Danmark langt foran, Sverige og Finland på niveau med amerikanerne.

En ting er indkomst. Noget helt andet er leveomkostninger. Der er næppe tvivl om, at langvarige forbrugsgoder (biler, elektronik etc.) generelt er billigere i ’Guds eget land’. Alene deres stordriftsmæssige økonomi giver dem åbenlyse fordele. De får derfor i købekraft lidt mere ud af deres rådighedsbeløb. Men hvad med udgifter til hospitalsophold, medicin etc.?

ANDEL AF INDKOMST ANVENDT TIL UDGIFTER TIL SUNDHEDSVÆSENET, kilde: WHO

I de skandinaviske lande er (endnu) næsten hele sundhedssektoren finansieret over skatterne. I USA gennem privattegnede forsikringer. Privatiseringsmodellen i USA er en dyr fornøjelse. For hver gang en amerikaner tjener, hvad der svarer til 10.000 kr., ryger 1.390 kr. til sundhedsforsikringer og følgeomkostninger. I Danmark er statens byrde tilsvarende 840 kr.

Hvis privatiseringen imidlertid løftede sundheden og livskvaliteten, kunne man mene, at pengene var givet godt ud. Det er ikke tilfældet. Den gennemsnitlige levealder i USA er på niveau med Danmark og flere år lavere end i Norge, Sverige og Island.

Hvad så med tilfredsheden med tilværelsen?

TILFREDSHEDSOPFYLDELSE MED LIVET SOM HELHED, kilde: World Database of Happiness

En ting er at leve længe - noget andet er at have det godt og sjovt, mens man lever. Billedet er det samme. Her er danskerne helt i top, og de øvrige nordiske lande ligger alle foran amerikanerne.

FATTIGDOM SOM SOCIAL INDIKATOR, kilde: OECD

Her gælder det om IKKE at ligge for højt på listen. USA’s placering er direkte pinlig. Der er ufattelig mange fattige i USA. Selvfølgelig som et resultat af neoliberalismen. Igen er de skandinaviske lande med blandingsøkonomien foregangslandene. Det understreges med al tydelighed, hvorfor det er tåbeligt blot at måle velstand med gennemsnitstal. Det er den klassiske vittighed om igen: Manden havde et ben i et brændende bål - det andet i en spand med is. Så i gennemsnit havde han det meget godt.

BØRNEDØDELIGHED PR. 1000 NYFØDTE PROCENTUELT UNDER 1, kilde: FN

Heller ikke her går det så godt i de neoliberales højborg. Børnedødeligheden i USA er betydeligt højere end i Skandinavien. Ja, dobbelt så høj som i Sverige.

De neoliberale munke er modige mennesker, må man sige. Deres retorik er svulstig. Men tallene og virkeligheden taler imod dem. Deres gamle vine har ligget alt for længe i kælderen. Og de ’pisser op mod vinden’.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-10 09:54
Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 05-12-10 10:08

@ Peter Theisen, det er en spændende artikel, men jeg gider ikke bruge tid på at svare på dine spørgsmål, da det alligevel aldrig er mine svar, som du finder relevante ...

@3737 Hvordan kan du vide om det ikke er Peter Theisen, som selv har formuleret det spørgsmål ? - Under navnet "anonym" på sol ?

Jørn

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterTheisen

Dato : 05-12-10 11:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål