/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Regneark i Open Office
Fra : o.v.n.
Vist : 2537 gange
300 point
Dato : 08-10-10 22:03

Ja der er jo kun en kategori i Office men det kan jo være at en Open Office ekspert ser spørgsmålet som er:
Jeg har en hjemmestrikket faktura skabelon i Open Office calc (regneark) jeg kan sagtens få lagt alle beløbene sammen men der skal bagefter lægges 25% moms oveni, hvordan får jeg den fikset, først udregne grundbeløbet og så bagefter regne momsen ud og lægge til i et felt lidt længere nede?
Kan programmet det umiddelbar eller er vi ovre i makro?
Jeg har aldrig lavet en makro så hvis det er vejen frem, så step by step please
og i må godt forklare hvordan i gør i MS Office, måske kan jeg overføre det til Open Office

 
 
Kommentar
Fra : granner01


Dato : 08-10-10 22:59

I office navngiver du en celle moms og i cellen skriver du 25% af (cellenr) Brus en celle uden for det egenlige regneark.
Så skriver du moms i en tom celle i regnearket og så kommer beløbet i cellen der står moms i.

Er det godt nok forklaret?

Kommentar
Fra : nielsjs


Dato : 09-10-10 00:04

når du har summen af beløbene laver du et felt (det kan godt være lige nedenunder summen) så kan du jo se på fakturaen hvor meget momsen er. Det felt trykker du på lighedstegnet ved siden af skrivefeltet og du får et lighedstegn og skriver navnet på feltet med summen*25% f.eks.: =b7*25%
og til sidst lægger du de to felter sammen altså summen og momsen (forvirret????? det er jeg!!)
Altså eks.: felterne b1 til b6 lægges sammen til summen b7
momsen i feltet b8 skal hedde =b7*25%
til slut det samlede beløb feltet skal hedde =b7+b8

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 300 point
Dato : 09-10-10 00:13

og når du har gemt denne som din skabelon (husk at gemme den uden beløb) så kan du bare taste dine tal ind og den regner beløbene ud løbende som du taster dem ind

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 09-10-10 10:02

Måske er det dette du søger.
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-10/37952aba/moms.jpg.html

Dollartegnet er sat for at du kan kopiere/flytte udregningscellen rundt, men stadig
hente momsen samme sted - nemlig B1

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 09-10-10 10:14
Kommentar
Fra : CharlotS


Dato : 09-10-10 10:47

Hej o.v.n. jeg svarer ikke helt på dit spørgsmål, men måske du kan bruge dette hæfte alligevel. Start med Excel 2000. Det er fra serien knowware og er gratis til download.

http://www.knowware.dk/start-med-excel-2000.shtml

God fornøjelse med opgaverne

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 09-10-10 12:30

Tak for alle forslag jeg vender tilbage når jeg har afprøvet, måske efter mere forklaring

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 09-10-10 16:18

Bare spørg - så starter jeg OpenOffice op. Eller LibreOffice som det kommer til at hedde.


Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 10-10-10 00:18

Tak igen det lykkedes
Tak til Granner01 jo det er en begyndelse men hvis jeg skulle være gået videre med MS Office så havde jeg spurgt igen, du er flere lysår foran mig på det punkt
Tak til Nielsjs jo vist var jeg forvirret, det er første gang jeg bruger de mere avancerede muligheder i calc, men med en god forklaring og lidt smugkig på Eyvinds billeder lykkedes det.
Tak til CharlotS måske jeg skulle studere lidt mere, mulighederne er næsten uden begrænsning, det er brugeren som skal lære at bruge de funktioner der allerede er i programmet
Tak til Eyvind du er altid meget hjælpsom, der gik lidt tid men så lykkedes det
jeg uddeler point i morgen og de går til Niesjs, du skulle også have lidt i pointposen Eyvind, i var jo begge inde på det rigtige, men igen har jeg jeg brugt for mange spørgepoint, du får en anden gang så er det i orden?

Kommentar
Fra : CharlotS


Dato : 10-10-10 00:38

Hej o.v.n. dejligt at det kom til at lykkes for dig. Jeg er selv ved at sætte mig lidt ind i det grundlæggende brug af regneark, så det er da ikke en helt dårlig ide at kunne de simple komandoer. Jeg har købt et lidt nyere hæfte af samme mærke, og arbejder mig igennem (langsomt) fra en ende af, men det er da skønt at kunne spørge, det er ikke altid at hæftet skaber klarhed. Nogle gange er det ror kortfattet til at gære andet end forvirre

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 10-10-10 09:48

OVN - glem de point.
Jeg prøvede bare at tydeligøre forklaringen fra nielsjs.

Når du arbejder med konstanter (eks. moms 25%) er det en god ide som Granner01 siger, at navngive cellen, så den kan bruges hvor som helst i projektet/arket og rettes et sted.

De tynde hefter som kan købes i kiosker og hos boghandlere, er rigtig gode at starte med.
Der er meget lidt forskel på Excel og Calc og de kan endda snakke sammen.


Til alle............................OpenOffice skifter navn til LibreOffice.
http://www.computerworld.dk/art/101681/ny-gratis-openoffice-kontorpakke-faar-nyt-navn

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.


Dato : 10-10-10 11:50

Tak for svaret nielsjs. det er rart at nogen vil hjælpe når man vil lære noget nyt

Kommentar
Fra : nielsjs


Dato : 10-10-10 14:13

velbekomme
beklager det blev en lidt snørklet forklaring

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste