|
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 16-06-09 19:40 |
|
Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
| |
| Kommentar Fra : achner |
Dato : 17-06-09 09:43 |
|
Du kan hæve købet. Dvs. kræve at få dine penge tilbage.
Sælger må ofte kun reparere én eller to gange før du kan hæve købet.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/
Som Nordsted1 skriver kan du også vælge at ombytte varen, men du er sikkert bedre stillet med at få udbetalt pengene og købe en helt ny.
Held og lykke med specialet og med at finde en bedre computer :)
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 23-07-09 18:17 |
|
Det har vist sig at der på kvitteringen kun står en kontantpris på 2.999, selvom computeren normalt kostede 7000. Den pris er fremkommet, ved at Zepto har købt en anden computer tilbage for 4000, fra den oprindelige ejer af min computer (jeg har købt den brugt).
Zepto vil kun udbetale de 2.999, hvilket kan virke rimeligt nok, men hvad så med den computer som indgik i handelen? Burde jeg ikke også kunne få udbetalt den, eller det den er tilbagekøbt for? Hvor forsvinder de 4000 ellers hen?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|