/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Et ung piges rettighedder
Fra : ulf911
Vist : 505 gange
35 point
Dato : 14-06-09 16:47

Hej kandu.

Jeg skriver herind, fordi jeg har lovet min kæreste at undersøge lidt om hendes rettighedder. Hun er 16 år gammel og bor sammen med sin mor og papfar. Hendes egen far er død. Hun kommer ikke særligt godt ud af det med sin mor, og de skændes meget. Ud over det har hun ingen store problemer som kriminalitet, alkohol eller stoffer. Hun er ikke anderledes end de fleste andre teeneagere. Hun skændes med sin mor, men det gør de fleste jo. Desuden bor hun meget af tiden hos sin veninde, hvis familie efter farens død har taget hende meget til sig.

Her på det sidste er moren så begyndt at snakke om at lægge sag an mod hende, og få hende fjernet. I den sag vil hun så gerne høre om sine rettighedder. Er der nogen der kender links til en side med den slags. Desuden har moren truet med, at sende hende på kostskole langt væk, hvis hun ikke lader være med at svare hende igen. Kan en forældre godt tvinge sit barn til at skulle på kostskole langt væk? Er der ikke nogen rettighedder der?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at informere hende lidt om hvordan hun står i forhold til morens trusler.

På forhånd mange tak
- Oliver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 17:14

Mon den mor mener det så alvorligt??

Jeg syntes din kæreste skal ringe til børnetelefonen hos børns vilkår

http://www.bornsvilkar.dk/BornsVilkar.aspx

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 17:52

Kære du via din kærste,

har din kærste slet ingen familie medlemmer på f. eks hendes Far,s side, f.eks hendes faster eller farbror, fortæl dem hele sandheden vis ikke de allerede er gjort bekendt med din kærstes problemmer fra side linien, men nej ok fortæl dem. og jeg tør næsten vædde med dig og din kærste at i vil blive super super godt modtaget, jeg syntes du skal tage med første gang, for så vil din kærste uden tøven fortælle mere, end hvis hun tager af sted allene,
ring her og nu og hør om de er hjemme og spørg om i må komme forbi, for en sludder,

i skal gå uden om moderens familie så lang som muligt, og lade være med at fortælle det som i nu sludder om ved hendes fars familie, hold det ind till kroppen, så skal i se kære børn så løser sig problemmet i løbet af en uge,
giv lyd fra jer, så snart i har snakket med dem , GOOD LOOK
kjeld

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-06-09 17:59

Når man er teenager sker der så meget med en at det hele let kan blive noget rodet noget.

1. Forældrer kan ikke længere forstå sit barn, vel nok mest pga uvidenhed og bekymringer omkring alt det nye der er ved at ske og at teenageren ikke længere er så afhængig af en. Det værste der kan ske er at de holder op med at lytte og snakke med teenageren mog holde øje med de signaler der uvilkårligt kommer.

2. Teenageren gider ikke tilbringe så megen tid med forældre mere da man jo nu er "voksen og ikke behøver hjælp mere. Teenageren lytter heller ikke til "fornuft" mere, den bliver nærmest mere misforstået end modtaget, så det kan også let gå i hårdknude.

På spørgsmålet om rettigheder så tror jeg ligesom Nordsted1 at det nok ikke er så slemt som det lyder. Jeg vil anbefale at hun tager en ordentlig fornuftig snak med moderen og sætter hende i i hendes tanker om det hele. Og hvis de begge er lydhøre overfor hinanden skal de nok kunne finde ud af det sammen uden de store sværdslag.

Jeg har selv to børn som nu begge lige er kommet over teenagetiden og jeg har da også rystet opgivende på hovedet ind imellem og jeg ved da at det har min børn også gjort af mig, men vi har da fundet ud af det med samtalen magt og har ingen problemer længere med misforståelser. Om det er "teenageren" der er blevet klogere eller det er os forældre ved jeg ikke, men jeg tror det er begge parter. Husk på at forældre også har været teenagere på et tidspunkt og har lidt erfaring fra den tid af, men skal altså lige lære at være forældre til en teenager. Det gælder faktisk også den anden vej at teenageren skal lære at være teenager.

Held og lykke

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 18:03

Kære unger

lad for Guds være med at ringe til nogen børne telefo i er så gamle så det skal man ikke gøre
for så er i uden i selv er klar over det inde i det offentlige system, og i mine øjne der kan i altid
komme men ikke over en sådan sag som denne, i kunne lo måske også snakke med din kærstes veninde,s mor eller far for e,v.t. og få lidt hjælp der, jeg ville ikke i min levendes fantasi regne med at i vil få en negativ hånd fra deres side af men det modatte, GOOD LOOK

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 18:11

vic2000 for fanden da fis ud af tråden.........du har overhovedet ikke forstand på det du skriver

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 18:32

Nordsted jeg har ikke en ZOOhave som dig men jeg har to sønner, mere behøver jeg vel ikke at sige nordsted at der er forskel på mennesker og dyr også selv du kikker på et blå link,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 18:43

vic2000.... prøv engang at klikke på mit blå link......og du vil kun kunne blive klogere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-06-09 19:10

Citat
men jeg har to sønner

Er du nu sikker

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 19:14

Nordsted
Tiden pt er ved den tid at høns de sætter sig op på pinden, jeg ved ikke om du har lavet det sådan
at du selv kan sidde og sludre med dem eller du er nødt til at stå op, Nordsted så langt når dine blå blink, i min termologi har du grønne fingre, så gå ud og pluk en bærepose fuld af mælke bøtteblomster for så bliver de gule nordsted

Kommentar
Fra : ulf911

Dato : 14-06-09 19:30

Moren mener det i dybeste alvor. De problemer har stået på i meget lang tid, og det har været på tale før, at hun skulle få en plejefamilie. De har også været i familieterapi, hvor moren og hendes mand fik at vide, at de skabte problemerne og ikke omvendt. Kostskolen har hun allerede været skrevet op til, men hun fik overtalt moren til at sende hende på efterskole i stedet for.

Familien på farens side har afskåret al kontakt til hende med undtagelse af hendes farfar, men han er meget gammel og syg. Hun har dog ingen problemer med nogle af morens familiemedlemmer, og de hjælper hende så vidt de kan.

Det er desvære ikke noget, som har noget med "normale teeneageproblemer" at gøre. Det har stået på siden langt før hun nåde den alder. Hende og moren har nogle store problemer, og moren har nu sagt, at hun ikke gider tage sig af hende mere.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 19:32

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
men jeg har to sønner

Er du nu sikker

refi moren er man altid sikker på 100% men faderen kan der jo sættes mange af de her???????????
er vi enige
Drengene de har det super med at line deres far, så siger jeg det selv refi for ellers kommer det jo fra dig af,
jeg gremmes ved at de liner deres far som to dråber vand,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 19:38

Hvad er dog det for en forælder der lægger sag an mod sit barn ?
Det er vist kun sket ved økonomisk kriminalitet.

Vist er piger stride i den alder, og manglen på en far gør det ikke spor bedre, måske er d`damer skide jaloux på hinanden men hvis der heller ikke er druk eller stoffer indblandet og pigen får mad og fornødenheder (når hun er hjemme) vil end ikke kommunen gå ind i sagen da de henregner det som husspetakler.

Og hvor står stedfaren ? Hvis han alene støtter moderen er han ikke interesseret i en familie og burde forsvinde og lade de to enten rive håret af hinanden eller forsones til begges bedste.

Familieterapi kan vist stærkt anbefales.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 19:41

Nå, det er altså moren der skaber problemer.

Ergo må det være hende der skal anbringes og ikke den stakkels pige.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 20:23

Ulf911

Man bliver fannene helt syg og dårlig tilpas ved at læse dit eksra indlæg,

lov mig at i bruger udelukkelses metoden, 100% Skriv alle de navne ned på et stykke papir

som i nu kunne komme på som e.v.t. ville hjælpe jer, i må sq også gerne skrive mig på,

begynd så at sige til jer selv ok dem kontakter vi først, o.s.v. kære!! du har min sympati næste gang du støder ind i din far,s familier at de er nogle røvhuller og afskære et familie medlem på den måde, lov jer selv at i tager en person af gangen for ikke af den vej og skabe misforståelser til den hjælp som i nu søger
kjeld

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 20:56

Hmm, hvad med om pigen så blev boende hos veninden til hun bliver 18 (den tid går hurtigt) hvis moderen så har den mindste smule anstændighed tilbage kunne hun jo så betale lidt til underhold.

Derved får hun en tryg tid istedetfor at blive kastet rundt mellem efter- og kostskoler.

Og Vic2000, start nu ikke 3. verdenskrig.........

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-06-09 21:26

Da jeg læste dit spørgsmål kom jeg til at tænke på en pige jeg kendte engang.
hun boede alene sammen med sin mor, hun var teeenager og det gik rent ud sagt ad h.... til.
de gik også i familie terapi, men det hjalp ikke en disse.

en dag var der en der foreslog moderen at hun skulle prøve at tale med lægen da det godt kunne være fordi hun var i overgangsalderen.
moderen fik nogen hormoner og det hele endte lykkeligt

nu ved jeg jo ikke om det er tilfældet her, men måske vær at overveje.
problemet vil så være at få moderen til at gå med til sådan en undersøgelse, men der kan hendes familie måske hjælpe med at spørge

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 21:43

Citat
Og Vic2000, start nu ikke 3. verdenskrig.........

NIX luffea jeg er igen kommet ba u for den har Nord Korea startet er vi enige ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-09 21:54

Citat
Kan en forældre godt tvinge sit barn til at skulle på kostskole langt væk

Ja, det kan en forælder faktisk godt, for forældre har ret til at bestemme hvad barnet skal eller ikke skal indtil barnet er personlig myndig og voksen = 18 år gammel.
Forældrene har så også forsørgerpligt indtil barnet er 18 år.

Men hvis der er tale om grov mishandling eller vanrøgt af barnet, er det myndighedernes pligt at gribe ind.

En anden ting er, at din kæreste jo kunne henvende sig til kommunen og der forelægge sit problem, at moderen gerne vil af med hende og fra kommunen få hjælp, evt. i form af et sted hun kan bo for sig selv o.s.v....

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 14-06-09 22:19

Jeg synes denne tråd mere bliver til en gang vrøvl, end forholder sig til spørgsmålet (undskyld Dova, du er som altid undtaget).

Jeg kan ikke lige se hvad for en sag moderen vil køre, der er jo ingen sag. Men det er jo korrekt somDova skriver (ØV), at når man bor hjemme er forældrene værge til man er 18. Men omvendt har en 16 årig lov til at flytte hjemmefra. Og i den alder kan man endda kontakte kommunen og fortælle at man ikke kan enes derhjemme. Så har kommunen mulighed for at hjælpe med udgifterne til at flytte hjemmefra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 23:07

Fra mit link fra børns vilkår

BørneTelefonen er din telefon! Den er oprettet for at give dig mulighed for at få gode råd eller en at snakke med - helt gratis.

Du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111

Hvem kan ringe? BørneTelefonen er for alle børn og unge.

Hvad kan jeg ringe om? Vi vil gerne tale med alle, der ringer til os. Du kan ringe om alt muligt. Du kan ringe, hvis du har problemer, uanset om du synes, de er små eller store. Du kan ringe, hvis du føler dig ensom eller savner nogen at snakke med.

Kan jeg være anonym? Du behøver ikke at fortælle os, hvem du er eller hvor du ringer fra. Vi kan heller ikke se dit telefonnummer. Du bestemmer selv, hvad du vil gøre, når du har talt med os.

Hvem passer BørneTelefonen? Det er voksne rådgivere, der passer BørneTelefonen i deres fritid. De har alle sammen et godt kendskab til børn og deres problemer.

BørneTelefonen er støttet af

Åbningstider
Mandag - torsdag: 12-21 Fredag: 12-19
Andre muligheder BørneChatten BørneBrevkassen Bisidderkorpset Hvad synes du? Fortæl os hvad du synes om Børne-
Telefonen og læs hvad andre har skrevet...