/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Ændre HxB på side i InDesign
Fra : Tobster
Vist : 955 gange
200 point
Dato : 04-06-09 12:56

Jeg har lavet en flyer i InDesign, men desværre har jeg lavet den i forkert størrelse.

Problemet er at det har taget lang tid og jeg vil være træt af at starte forfra.

Kan jeg på nogen måde ændre den fra A3 til A6 så at den selv før alt materialet mindre og tilpasser det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-09 13:04

Selvfølgelig....

Men du bliver nok nødt til at gemme den i et andet format så den bliver til EET billede uden layers...

Ellers bevarer den ikke proportionerne....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-09 13:05

Men gem nu original for en sikkerheds skyld...

Kommentar
Fra : dd8660

Dato : 04-06-09 13:16

Hvis du har InDesign CS3 eller nyere kan du oprette et nyt dokument i A6 størrelse, og herefter placere dit A3-InDesigndokument der (ligesom om det var et billede - via file > place) Nu kan du skalere det ned og samtidig bevare proportionerne...

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 04-06-09 13:17

Klart..... Men kan jeg så blot tage min PDF-fil, som jeg har klar til trykkeriet, i A3 og så formindske den til A6 uden at det skaber grafiske problemer?

Kommentar
Fra : dd8660

Dato : 04-06-09 13:23

Umiddelbart, ja - men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken
Hvis jeg var dig ville jeg lige spørge trykkeriet for at være helt sikker...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-09 13:25

Trykkeriet kan vel NEMT scallere det ned

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 04-06-09 13:31

Jeg spurgte trykkeriet om de kunen skalere ned, men de ville gerne modtage filen i den rigtige størrelse... :(

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-09 13:45

Så prøv de forslag der er stillet

Går det galt har du stadig originalen - og så må du få trykkeriet til at gøre - for selvfølgelig KAN de.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-06-09 14:47

Selvfølgelig kan du skalerer din pdf fil ned til A6 format fra A3,
men, men, men det er så et spørgsmål om det ikke bliver for smaåt?
Har du lavet noget i A3 og vil skalerer det ned til A6 kan teksten ikke læses mere.
Jeg vil ikke gøre det, hvis det var mig og trykkeriet vil heller ikke gøre det.

hawaii7

Kommentar
Fra : dd8660

Dato : 04-06-09 14:59

hawaii7 har fat i noget rigtigt dér...

Alternativt kan du åbne din A3 fil (husk at gemme en kopi og vælge Layout > Layout Adjustment og klikke i "Enable Layout Adjustment".
Så laver du sidestørrelsen om til A6 og de objekter, der ligger tæt på (0,25 snapzone) en hjælpestreg eller margin vil skalere med - men du skal stadig ind og rette til - men måske er det stadig nemmere end at gøre det hele manuelt. Prøv det af. Ellers synes jeg kun at der snart er den hårde vej

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 04-06-09 15:03

ok jeg prøver at at arbejde med det.... har forsøgt mig lidt, men synes at grafikken mister kvalitet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-06-09 17:19

Der må da være en funktion i Indesign der hedder skalerer?
Der er der i QuarkXpress. Der kan man skalerer ethvert dokument op eller ned.
Jeg prøver lige at starte mit indesign op. Jeg kender det ikke endnu, men vil lige se om der ikke er en menu der hedder skaler. Hvorfor skriver I altid på engelsk da Indesign findes på dansk.
Jeg mener stdig vi bor i Danmark og må bruge dansk. Alle mkine programmer er da på dansk, på nær meget få.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-06-09 17:35

Selvfølgelig er der i Indesign en funktion der hedder skalerer.
Markere alle dine ting i dit dokument og så er der et vindu der heddfer "OBJEKT". Åbn dette og i det nye vindue er der noget der hedder "OMDAN". Klik her og i det nye vindu kommer så skalerer og andre ting frem.

hawaii7

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 04-06-09 19:39

hawaii7

Det er liiiige ved at virke...... Blev lige så glad.... Men den fucker alligevel mine objekter up....

Leger lige lidt vidre med det

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-06-09 06:32

Jeg ved ikke hvad du laver Tobster.
Jeg har her til morgen selv afprøvet det og det virker. Jeg hentede et QuarkXpress dokument i A3 format og tog over på min anden maskine. Åbnede InDesign og hentede dokumentet ind.
Jeg markerede alle objekter, billeder, tekst m.m. og åbnede så vinduet "OBJEKT", derefter "OMDAN" og så "SKALER". I skaler kan du vælge at skalerer brede og højde lige meget eller bredde og højde hver for sig. Jeg skrev 30% og med det samme var A3 dokumentet blevet 30% mindre. SÅ DET VRIKER. Jeg har InDesign CS4 men det skal også virke i CS3.

hawaii7

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 07-06-09 14:33

Jeg lavede dokumentet fra bunden igen.... Nu ved jeg jo ikke hvem der skal have points....?