/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Planøkonomien er ikke borte
Fra : PeterTheisen
Vist : 352 gange
20 point
Dato : 13-05-09 16:17

Det irriterer mig, når jeg ofte læser, at folk stempler planøkonomien som en metode til produktionsstyring, der allerede spillede fallit i 1989 med Murens fald.

Fælles for alle de socialistiske stater har været, at de har gennemgået borgerkrige eller regulær fattigdom, nød og elendighed i lang tid, før socialistiske eller kommunistiske tanker blev aktuelle.

Lenin og Stalin nåede at omdanne et stort landbrugsland til et industriland på højde med den vestlige verden på blot 10 år, mens det havde taget den vestlige verden 20 år.

De mange dødsfald i samme industrialiseringsperiode, som henskrives til hungersnød, skyldtes de mange borgerkrige, som var støttet af USA, Frankrig, Tyskland og Storbritannien.

Efterkrigstidens Sovjetunion var også plaget af økonomisk tilbagegang, men der er igen væsentlige forskelle på USA, Vesteuropa og Sovjetunionen og det socialistiske Østeuropa:

Sovjetunionen havde oplevet direkte krigshandling, afbrænding og bombning af vitale byer og fabrikker på egen jord. USA havde kun oplevet ét stort angreb på egen jord, og det var i Stillehavet på Pearl Harbor, en militærbase uden eller med kun meget få, civile tab.

USA stod derfor langt stærkere i efterkrigstidens Europa, så stærke, at de kunne give Marshall-hjælp til Vesteuropa. Sovjetunionen kunne ikke give den samme Marshall-hjælp med henblik på genopbygning til deres støttelande, herunder Østtyskland, da landet var blevet smadret af nazisterne.

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterTheisen

Dato : 13-05-09 16:46

-

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-05-09 16:49

Hver eneste dansker baby som olding betaler 3000 kr. om året i støtte alene til danske landmænd i et af de største planøkonomiske projekter.

Hvor meget vi betaler til andre europæiske landmænd har jeg ingen tal på.

Men det betyder at vi bruger mere end dobbelt så meget på at lave planøkonomi i landbruget med svinefarme og gylleforurening til følge end vi bruger på politi og anklagemyndighed.