/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe - Udedel
Fra : mikk0077
Vist : 899 gange
51 point
Dato : 25-01-09 20:42

Hej
Er den luft der kommer ud af udedelen på en varmepumpe/klimaanlæg på nogen måde skadelig? Siden skal stå udenfor...
Når klimaanlægget køler kommer der varm luft ud af udedelen. Hvad når det varmer? Kommer der så kold luft ud?

På forhånd tak

Mikkel

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 21:43

Er den luft der kommer ud af udedelen på en varmepumpe/klimaanlæg på nogen måde skadelig? Siden skal stå udenfor...NEJ, MEN STILLER DU DEN INDE, BLIVER DER KOLDT I RUMMET DEN STÅR I, OG DEN KAN TIL SIDST IKKE YDE SÆRLIG MEGET.

Når klimaanlægget køler kommer der varm luft ud af udedelen. Hvad når det varmer? Kommer der så kold luft ud? JA

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-01-09 21:48

Det er under ingen omstændigheder farligt. Den står ude for at omdanne/komprimere den luft som er ude, - forstået på den måde, at den virker som din hjemmefryser, men den er selvfølgelig modsat funktion, men kunne i princippet lave det samme også, der er der også en kold og en varm side, og den giver ikke heller nogen gener. Faktisk opstår der varme ved at sammenpresse luft, og den samme luft der presses gennenm en venturi vil kunne danne kulde/is, - men i dit anlæg er det dog en væske som der arbejdes med, som er mere effektiv end luft.
Den trækker altså din udeluft indendørs i en bearbejdet udgave.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 21:50

Det er under ingen omstændigheder farligt. Den står ude for at omdanne/komprimere den luft som er ude ET ARGESTE SLUDDER

, - forstået på den måde, at den virker som din hjemmefryser, men den er selvfølgelig modsat funktion, men kunne i princippet lave det samme også, der er der også en kold og en varm side, og den giver ikke heller nogen gener.

Faktisk opstår der varme ved at sammenpresse luft, NOGET HELT VILDT SLUDDER

og den samme luft der presses gennenm en venturi vil kunne danne kulde/is, - men i dit anlæg er det dog en væske som der arbejdes med, som er mere effektiv end luft.

Den trækker altså din udeluft indendørs i en bearbejdet udgave. HAR SLET INTET MED SANDHEDEN AT GØRE

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-01-09 21:53

Er dette bedre.
For der er nogle som er uhyggeligt kloge.
http://www.panasonic-indeklima.dk/sw1014.asp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 21:58

Glem alt ævlet.....

Du har en kølekreds. I denne cirkulerer der et kølemiddel. Sansynligvis R410a eller ringere - R407c. Er anlægget ældre, R22 eller sågar R12. De to sidste er forbudte idag.

Kølemidlet fordampes under relativt lavt tryk udenfor. For at det kan fordampe optager anlægget varme fra omgivelserne. Derfor kommer der koldt luft ud af udedelen. Men kølemidlet er inde i anlægget og KOMMER IKKE UD.

Kølemiddelgassen suges over gennem kompressoren og trykkes sammen inde i indedelens flade. Derved afgives varme. Når gas sammenpresses så det går i væskeform bliver det varmt. Varmen herfra bortleder man til rummet med en ventilator og nyttiggør dette til opvarmning.

Herefter render væsken til en ekspansionsventil eller et kapillarrør . Denne giver en ret stor modstand. På den anden side af ekspansionsventilen/kapillarrøret suger kompressoren og trykket er lavt. Væsken fordamper. Til det skal bruges varme. Den tager vi fra omgivelserne og kører igen.......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 21:59

Næh Stilkene. Nogen ved hvad der foregår. Andre forledes til DE RENE GÆTTERIER.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-01-09 22:00

Hvad sker der hvis du sammenpresser luft. --- Der opstår varme (du kan faktisk prøve med en cykelpumpe)
Hvad sker når der presses gennem en ventury. --- Den laver is, især hvis luften indeholder fugt. (har du aldrig prøvet is i ældre bilkarburatorer, og ved udstødning på luftværktøj)

Jeg har kun forsvaret mig her fordi at vi ikke kan skrive privat til 3773, og kan kun gisne om hvorfor.
Undskyld jeg skriver her men det var et for voldsomt angreb.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-01-09 22:03

Og se endelig videoen, som er linket nederst på mit link.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 22:04

Du ævler Stilkene og svarer på noget du helt øjensynlig intet ved om. SÅ LAD VÆRE.....

Men ellers har du en anelse ret, at luft der komprimeres bliver varmere. Du kan bare ikke anvende det praktisk i en varmepumpe. Funktionen i en varmepumpe kræver tilstandsændring fra flydende til gas og tilbage til flydende igen. Det er sateme svært med luft!

Og nej hvorfor skulle jeg åbne for PM fra dig?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-01-09 22:07

Desværre gider jeg ikke diskutere på så lavt et nivo.
Jeg undskylder at det overhovedet er kommet ind i dit indlæg mikk0077

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 22:12

http://www.dk.varmepumper.danfoss.com/Content/785ae200-c815-4b1c-869e-b04e7290e631.html Denne er nok mere forklarende, omend den fortæller om jordarme. Men erstatter du vekslingen ved jordslangerne med en flade har du udedelen. Og erstatter veksleren til radiatorvarmen med flade har du indedelen. Og så har du systematikken med kompressoren og ekspansionsventilen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 22:13

Der er heller intet at diskutere Stike. Du har vrøvlet!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-01-09 22:22

nej, nej - stilkene vrøvler skam ikke 3773, hvor kan du dog forledes til at tro det ????

Citat
måske skal han bare holde sig til beton, det er han næsten født med

......... måske mellem ørerne

Citat
Du har vrøvlet!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-01-09 22:31

Til Mikkel.

Nej, den luft der kommer ud af en varmepumpe eller et klimaanlæg er på ingen måde hverken giftig eller skadelig, det er ganske alm. luft, blot er al varmen jo hevet ud af den, så det er kold luft, derfor er der ingen fordel i at smide den ud indendørs.
På den måde er sidste del af dit spørgsmål også besvaret, ja, det er kold luft der kommer ud, på samme måde som et køleaggregat afgiver varm luft.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-09 22:37

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-09 07:24

fik du svar?