/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Samfundets indretning
Fra : PeterTheisen
Vist : 389 gange
10 point
Dato : 08-01-09 16:42

Hvordan bør samfundet indrettes med liberalistisk profil? Hvorfor?

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 08-01-09 16:43

Nej !

Kommentar
Fra : NoZero

Dato : 08-01-09 17:01

Dårlig "Idé" !

Kommentar
Fra : AppleMac

Dato : 08-01-09 17:10

Næh ... Hvorfor dog det ?

Til gavn for de rige og på bekostning af de fattige ...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-09 17:31

Selv om Cepos og saxobank hyler op om manglende muligheder for de stærke og truer med at flytte til udlandet (god tur) er der ikke mange der gør det.

Når jeg engang imllem blander mig i diskussioner på 180grader.dk med liberalisterne spørger jeg altid om nogen kan fortælle mig hvad man gør i det liberalistiske utopia, når man får et handicappet barn der har brug for massiv hjælp for at få et ordentligt liv. Den eneste gang en svarede var det at det var dækket af hans sygeforsikring. Da jeg så fortalte ham, at ethvert firma i USA straks ville opsige forsikringen hvis den blev for dyr hørte jeg ikke mere.

Danmark har, trods 7 års foghskab, stadig den største lighed i noget lanbd i verden (Gini-koefficient) og selv om flere har fået for meget og desværre også flere for lidt her er det svært at finde et sted med større tryghed for almindelige mennesker.

En filosof, John Rawls, har hævdet, at den ideelle samfundsindretning kunne man kun få, hvis alle dem der lavede modellen bagefter døde og ikke vidste om de ville vågne som rige, fattige, mænd, kvinder, handicappede osv. Bortset fra at han glemte det vigtige, at alle har et behov for at kunne, i det mindste i teorien, påvirke det samfund de er en del af, er jeg ret sikker på Dk kommer meget tættere på end USA, Rusland eller andre liberalistiske samfund. Og selv i USA går samfundet jo på banen for at redde banker, arbejdspladser o. lign.

Så det liberalistiske samfund er ligeså meget en ønskedrøm for nogle få tåber som kommunisme. Men som Ibsen sagde, man skal ikke tage livsløgnen fra menneskene.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-01-09 18:21

Hvorfor svarer I ikke på mit spørgsmål? Hvordan bør samfundet indrettes med liberalistisk profil? Hvorfor?

Kommentar
Fra : NoZero

Dato : 08-01-09 18:29

Det skal det jo IKKE - Derfor !!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-09 19:23

OK, så prøver jeg at svare.

For at blive i Peer Gynt, trold, vær dig selv...nok er svaret på det første spm.

For at de fede kan blive endnu federe, mens de magre kan sulte mere, svarer på det andet spm.

En, der trods megen succes, og dermed hørende modgang, nok ikke er Cepos/saxobank-liberalist, Haldor Topsøe, så jeg netop et interview med her http://www.business.dk/article/20090108/navne/701070120/

Flot, svært ikke at blive lidt ydmyg.

Det flotteste er, syntes jeg, dette:"Da vi interviewede ham, spurgte vi, om det var nysgerrighed, der havde drevet ham. Hertil svarede Haldor Topsøe:

»Der er også andre ting i samfundet end naturvidenskab, katalyse og industri. Jeg er som alle mennesker nysgerrig, men når vi griber os selv i barmen, eller hvor vi har lyst, så er det humaniora, der er det egentlige formål med det hele. Erhvervslivet og industrien har ingen mening i sig selv, hvis den ikke gør det bedre for befolkning og for fattige lande. Det her har ingen mening, hvis det ikke bringer fremdrift i samfundet. Fremdrift kan selvfølgelig være, at vi alle tjener flere penge, men det kan også være, at man ophæver uligheder. At man gør det lettere for folk, som har det vanskeligt af den ene eller anden grund.«

Jeg tror ikke, han stemmer på Saxo-bank alliance

Men han arbejder stadig som 95-årig, Mærsken er jo den rene grønskolling i sammenligning

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-01-09 20:35

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål