/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Eyvind - se Gparted
Fra : bentjuul
Vist : 858 gange
500 point
Dato : 06-01-09 18:52

Jeg har hentet http://www.kandu.dk/Spg104714.aspx

Jeg har en harddisk på 250GB delt op på to drev C ca. 170 GB med XP og D ca. 80GB med data.

C drevet har jeg nu gjort mindre med ca 50 GB fulgt vejledningen og genstartet i windows.
Windows starter så med at undersøge diskens konsistens og starter herefter normalt op.
Du skriver i din vejledning
Citat
Oprette partition:
Start Gparted
H-klik på det frie område unallocated
vælg NEW
osv

Jeg får følgende når jeg kigger i diskhåndtering http://peecee.dk/upload/view/148126 at den del der ikke er allokeret ligger naturligvis i midten da det er taget fra C:

Spørgsmålet er nu: Er det nødvendigt at bruge Gparted til partitionering ? partitioneringen kan vel gøres fra diskhåndtering ?
Jeg har endnu ikke afprøvet det, da der måske ligger en forklaring på hvorfor partitioneringen skal gøres fra Gparted..................

Jeg blev inspireret til denne afprøvning - da jeg så henvisningen til det slettede spørgsmål i en anden tråd. Det sjove bliver når jeg igen skal lave C: større

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 06-01-09 19:01

Du kan ikke gøre det i XP

I Vista kan du krympe og udvide en partition. Jeg kan du ikke huske om du kan krympe C:

Jeg kan ikke lige huske hvor meget man kan i Vista.

En af de største årsager til at jeg bruger Gparted, er at det gøres når windows ikke er aktiv.
Når man laver en større operation inde fra windows og den evt. vil genstarte og benytte en batch-fil, er at hvis det ikke lykkedes ----------------------kan den ikke starte windows bagefter fordi den ikke blev færdig med den batch operation.

Jeg har lige kigget i diskhåndtering, og det ser ud som om du bare kan gøre det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-09 19:25

Jeg har også gjort det med Gparted (fedt program) spørgsmålet er egentlig kun om den nye partition skal færdiggøres i Gparted eller om det kan gøres i XP - tilsyneladende som du kan se på mit oploaded billed af disken - så er er det ikke allokerede fundet i diskhåndtering.

Nu har jeg vovet at partitionere og formatere det nye drev i XP der har fået drevbogstav F: genstartet og det hele virker tilsyneladende.

Nu skal jeg den anden vej - jeg har tænkt mig at slette partitionen F: igen men nu vil jeg have lagt den overskydenden plads til D: og udvide det drev.

Noget jeg skal være opmærksom på ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 19:47

C: eller D: kan få den udvidede plads (unalocated)
h-klik på partitionen som skal bruge pladsen, og vælg resize/move
Nu kan du enten flytte med dobbeltpil på midten eller udvide med pilene i siderne af partitionen.
Lad helst C: ligge til venstre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 19:51

Og ja du kan godt arbejde videre i XP

Men det er oprettelsen og eller synliggørelsen som giver drevbogstavet.

Så det ualokerede område ville få bogstavet E

Derfor flytter jeg altid partitionerne hen mod venstre så jeg ikke bliver forvirret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 19:52

Altså oprette partition i XP

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-09 20:53

Jeg forsøgte at slette den oprette partition F: igen i diskhåndtering, men det kunne jeg ikke, måske fordi partitionerne ligger C: F: D:

Så jeg startede Gparted og slettede partitionen (og så var der ingen problemer med at slette den) og brugte piletasten til venstre for D: og trak til D: fyldte hele den gamle F: også - lige nu er den ved at gøre hele partitionen D: færdig, der er 15 minutter endnu.

Du hører nærmere når den er færdig - meget lærerigt

Har du nogensinde lagt den vejledning ud som tips ? Nåh jeg kan jo bare kopiere den

Jeg har lige downloaded gparted-livecd-0.3.4-11.iso for at se forskellen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 21:09

vejledningen har ligget i tankerne - men jeg vil meget gerne lave en positiv kritik af din vejledning.
Noget der skal huskes, er hvad man gør når den skal startes op................... bl.a. ikke røre når den kommer med en masse forslag, mens den ruller ind.
Og så er der lige det, at den hele tiden kommer i en nyere udgave.

Kommer der et billede af partitionerne. (diskhåndtering)

Jeg har set at der kan tages screenshot inde i geparted men fandt ikke ud af at lægge det nogen steder.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-09 21:14

Hm, jeg troede den var ved at færdig, men det ser ud til at vare 2-3 timer endnu sikkert fordi den vil lægge de 80 GB data pænt der i forvejen lå på D: - jeg vender tilbage her i morgen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 02:49

Jeg er nu færdig og har fulgt din vejledning helt fra start og til slut. Alt virker OK.

Så du får lige en opsummerig af det hele.

Jeg startede på en harddisk på 250 GB hvor C: var 170 GB og D: 80 GB

Jeg formindskede C: til 120 GB og ville oprette et ekstra drev på 50 GB.

Det eneste sted jeg gjorde det anderledes var da jeg havde formindsket C med 50 GB så startede jeg windows op - altså jeg partitionerede ikke de 50 GB i Gparted men først i windows diskhåndtering hvor drevet fik tildelt F efter formateringen.

Min harddisk på 250 GB var nu delt op i C: F: D: i den rækkefølge når man så det i diskhåndtering.

Herefter forsøgte jeg at slette den nye partition i diskhåndtering - det kunne jeg ikke, måske fordi den lå i midten. Så jeg startede Gparted op igen, her slettede jeg partitionen F: og brugte piletasten til venstre for D: og trak til D: fyldte hele den gamle F: også. Alt gik godt.
Da det var gjort startede jeg windows men pudsigt nok havde mit nye større D: drev fået bogstav E: som drevnavn, men det ændrede jeg bare i diskhåndtering.

Jeg ved ikke om noget af det jeg har beskrevet kan bruges, men det er virkeligt et godt program som kan løse diskproblemer for mange.

Måske det var en ide til det spørgsmål hvor systemdrevet er H: at fjerne hele partitionen med gparted og oprette nye med windows installations CD, jeg vil tro det vil virke så systemdrevet bliver C: - jeg har ikke ville skrive i spørgsmålet fordi der er rigeligt med kokke men prøv at foreslå det der Eyvind.

Tusind tak for den guide du har skrevet - som du ser gik alt glat selvom jeg er ny i de linux programmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 09:19

Det er rigtig godt at du har genstartet i windows efter krympning af C: da XP og Vista kan være lidt sarte med partitionstabellerne, og derfor ikke skal have for mange ændringer på een gang.

Årsagen til bogstavskifte D og E kan måske være CD drevet som gerne vil ligge efter C

Ovre i det andet spørgsmål har jeg opgivet.

Når du nu er i gang med at køre programmer i live udgave, kunne du prøve Ghost, som findes på denne CD:
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Under opstart vælger du med piltasten
Og så Clone ..... (2)
og Ghost (2)
Og så Ghost standard (8)

Lad den rulle på plads selv
Efter Ok kan du lave et i mage eller hente et image som skal ligge på en anden partition og helst i en mappe (hvis den skal flyttes)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 12:34

Har nu prøvet at lave et image af mit C: drev - jeg lod liveCD'en køre selv, dog fravalgte jeg scsi drivere og lagde imagen på et andet drev.

Jeg har dog ikke haft mod til at genplacere den endnu, men på et tidspunkt vil jeg placere den på en anden HD på samme comp. hvis det kan lade sig gøre ?

Jeg valgte "Fast" og det tog ca 20 min. at lave et image på 18 GB.

Glimrende program tilsyneladende og nemt at bruge - men nu må vi se når jeg genbruger det image jeg har lavet.

Har du prøvet at lave et image af vista ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 13:03

Ja - programmet bruges her til Vista / XP / ubuntu 8.04 (ej 8.10)

Hvis det image lægges på en anden comp...............så start op i fejlsikret et par gange, og måske vil det lykkedes.

På en anden harddisk i samme comp.................ingen problemer.

Fordelen ved at det image bliver pakket til ca. 50% er at ingen virus kan trænge ind, så man har en frisk udgave i løbet af kort tid.

Ved geninstllation vil Ghost selv "rydde" den plads man vælger.

Når der arbejdes med C: drevet, så husk kun een ting af gangen og en genstart i windows i mellem.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 13:39

Lige et enkelt spørgsmål til

Hvis jeg vil bruge et image på en anden HD der er partitioneret i forvejen i andre størrelser vil det så være en fordel at vælge NEJ til "Proceed with partition Image creation" ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 13:47

Bare der er plads på den første partition, som den jo går ind og erstatter, så bør den være ligeglad med resten.

Eller der laves et ualokeret område i starten af harddisken (til venstre)

>>>>>>>>>>Proceed with partition Image creation<<<<<<< er jo bare det speglbillede af partitionens indhold ikke selve partitionen.

Godkendelse af svar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 14:05

Tak for din vidensdeling Eyvind - der kommer sikkert flere spørgsmål

Tænk over det med et tip for der er meget brugbart stof, eller læg det evt. på din hjemmeside.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 14:33

Ja det må jeg tage mig sammen til at lave.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 17:13

Jeg har været inde og kigge på det screenshot i Gparted og det virker jo sikkert ganske glimrende, og gemmer det som gparted.jpeg i root men hvordan man får den fil kopieret over til disk eller USB aner jeg ikke så her er noget vi skal have fundet ud af

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 18:06

Jeg fandt denne side http://gparted.sourceforge.net/larry/tips/screenshot.htm men har fortsat ikke fundet ud af at gemme screenshot

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-09 18:15

der er også denne - http://gparted.sourceforge.net/larry/tips/save_details.htm - så skal vi bare have det til at virke

Undskyld Eyvind at jeg kun gav *** du skulle selvfølgelig have haft *****

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 18:29

Ok - dem må du så skylde.

Jeg var inde og kigge, og det screen shot gemmes i root, men jeg kan ikke finde ud af at komme der ind.

Så det bliver nok via den anden ubuntu (8.10) cd hvor der måske kan gemmes i live udgave.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-09 22:38

Gparted findes også på denne CD som foruden gparted har lidt andre værktøjer.
http://download.cnet.com/Parted-Magic-LiveCD/3000-2094_4-10663999.html

Vælg denne: Download Now (43.77MB)

Den kan gemme screenshot på en pendrive som lige skal være mounted og det gør den normalt selv ved indstik efter start.

Det er muligt, at man også kan gemme screenshot i den "gamle" gparted.

Ps. så lige din henvisning i et andet tip.