/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Politiske udsagn
Fra : Jens-Jørgen
Vist : 644 gange
27 point
Dato : 28-12-08 19:16

Hvad er jeres holdning til nedenstående? Hvad er du for, og hvad er du imod?

1. Bilerne skal ud af byen.
2. Den fri abort skal afskaffes.
3. Alle over 15 år skal have stemmeret.
4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark.
5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere.
6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.
7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole.
8. Eksamen bør afskaffes.
9. Kongehuset skal afskaffes.
10. Unge under 18 år må ikke købe eller inddrage spiritus.
11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet.
12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole.
13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-12-08 19:20

Interessant, men hvorfor spørgsmålet og hvad er din egen holdning til spørgsmålene ?????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-12-08 19:20

1. Bilerne skal ud af byen.
Måske

2. Den fri abort skal afskaffes.
nej nej og nej
3. Alle over 15 år skal have stemmeret.
nej, nej og nej
4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark.
Ja i enkelte sager
5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere.
Nej
6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.
Ja
7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole.
Nej
8. Eksamen bør afskaffes.
Måske
9. Kongehuset skal afskaffes.
Nej, nej og nej
10. Unge under 18 år må ikke købe eller inddrage spiritus.
Rigtig god ide
11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet.
nej
12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole.
De skal passes hjemme til de er 3 år
13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde.
Jo lettere arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 19:21

1. Bilerne skal ud af byen.
NEJ

2. Den fri abort skal afskaffes.
NEJ

3. Alle over 15 år skal have stemmeret.
NEJ

4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark.
For visse ting - JA

5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere.
NEJ

6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.
10 ÅR

7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole.
NEJ

8. Eksamen bør afskaffes.
NEJ

9. Kongehuset skal afskaffes.
ALDRIG

10. Unge under 18 år må ikke købe eller inddrage spiritus.
JA

11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet.
Delbetaling kan diskuteres

12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole.
NEJ

13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde.
JO

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-08 19:29

Jeg er forspist, hvem orker tænke så dybe tanker.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-12-08 19:42

1. Bilerne skal ud af byen.
Enig

2. Den fri abort skal afskaffes.
Uenig

3. Alle over 15 år skal have stemmeret.
Enig

4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark.
Uenig

5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere.
Enig

6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.
Uenig

7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole.
Uenig

8. Eksamen bør afskaffes.
Uenig

9. Kongehuset skal afskaffes.
Monarkiet skal i hvert fald afskaffes

10. Unge under 18 år må ikke købe eller inddrage spiritus.
Uenig

11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet.
Uenig

12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole.
Uenig

13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde.
Overvejende enig

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 37 point
Dato : 28-12-08 19:47

1. Bilerne skal ud af byen.
Færre biler i byerne, ja.

2. Den fri abort skal afskaffes.
Bestemt ikke. Fri abort er et af de største fremskridt for menneskene de sidste 100 år, der er absolut ingen grund til at skrue tiden tilbage.

3. Alle over 15 år skal have stemmeret.
Mange 15 årige ved mere om politik end de fleste 80 årige, så de 15 årige skal have stemmeret.

4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark.
Nej, samfundet har ikke ret til at aflive medlemmer.

5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere.
Selvfølgelig, der findes ingen gode grunde til at forbyde homoseksuelle at adoptere.

6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.
Nej. Det er almindeligt at man kun straffer dem som er strafegnet, dvs. de ved hvad de gør, de ved hvad man må, og de kan overskue følgerne af deres egne handlinger. Det er der ikke mange 12 årige der kan. At putte 12 årige i fængsel hjælper intet.

7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole.
Nej, børn har generelt penge nok.

8. Eksamen bør afskaffes.
Helt afskaffe eksamner er nok ikke realistisk, men en eksamen er sjældent en god måde at bedømme elever.

9. Kongehuset skal afskaffes.
Afskaffe Dronningen, nej. Men fjerne kongehuset fra statsbudgettet og skrive dem ud af grundloven, ja.

10. Unge under 18 år må ikke købe eller inddrage spiritus.
Mindre alkohol til unge er i mange tilfælde en god ide, men et generelt forbud er næppe vejen frem.

11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet.
Nej. Sundhedsvæsnet skal være en 100% statsopgave.

12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole.
Nej, det ville smadre arbejdsmarkedet, og være synd for børnene.

13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde.
Børn skal ikke arbejde i stor stil, men noget arbejde er ok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-12-08 19:49

Du er bims i kalechen og må besidde en væsentlig vævefejl i kysen.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-12-08 19:53

Bertel:

8. Eksamen bør afskaffes.
Der menes, at eksamen skal afskaffes som den endelige form at bedømme elever på.

9. Kongehuset skal afskaffes.
Der menes, at monarkiet skal erstattes af en præsident.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-12-08 19:55

Der laves rigeligt (=alt for mange) meningsmålinger i dette land. Det interessante er ikke ja, nej, måske, ved ikke, men hvorfor folk mener hvad de mener.

Fx, dødsstraf, principielt er jeg imod. Jeg kunne måske godt lade mig friste ved helt specielle forbrydelser, fx er det ikke så smart at have terrorister i fængsel, hvorefter deres kumpaner bortfører 100 mennesker og truer med at slå dem ihjel hvis ikke de fængslede skiderikker bliver frigivet...., bare se Blekingegadesagen, hvor sagerne pludselig ikke skulle forfølges i Frankrig overfor nordafrikanske terrorister. Men der er altid muligheden for justistsmord, sker allevegne engang imellem, PedalOve var sikkert trods alt glad for vi ikke havde dødsstraf.

Kongehuset er jo en anakronisme, i stor modstrid med demokratisk holdning om at alle er lige. Men igen er der (mindst) to holdninger. På den ene side, If it ain't broke, don't fix it, som amerikanerne siger, på den anden, hvis hele kongehuset døde, ville vi så vælge en ny konge, få fat i en af Benediktes eller Anne-Maries børn?? Sandheden, hvis man kan bruge det begreb i den sammenhæng, er at der er et massivt flertal i Dk for at bevare kongehuset, og rationelle argumenter er ikke relevante. Se og Hør leve!!!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 19:56

Jeg er helt ligeglad - bare vi alle samen får en is, så er alt ok med mig.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-12-08 19:58

Peter, er du den samme som Jens-Jørgen?

8: Mange eksamner kan fint afskaffes, men næppe dem alle.

9: Ja, monarkiet skal afskaffes. Vi kan sådan set godt fortsætte med at have en dronning, hun skal blot ikke have nogen formal magt (som hun har i dag gennem grundloven) og hun (og resten af kongehuset) må finde andre måder at tjene penge på. Vi skal i stedet have en præsident, der skal overtage dronnings opgaver ifølge grundloven. Dvs. en præsident ca. som de har i tyskland, men ikke som de har i USA eller Frankrig.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-12-08 19:59

Jeg ved ikke, hvad du taler om, Bertel. Hvem er Peter?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-12-08 20:00

>BertelB

Jeg tænkte lige det samme, har vi at gøre med en formummet skælm?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-12-08 20:01

Bertel:

Når der skrives eksamen, menes der eksempelvis folkeskolens afgangsprøve, de endelige eksaminer på gymnasiet osv. Skal de afskaffes synes du?

Kommentar
Fra : debut

Dato : 28-12-08 20:18

1. Bilerne skal ud af byen....NEJ, men gerne regulering hvor der er behov
2. Den fri abort skal afskaffes....NEJ, men bedre indsats for at undgå det når/hvis muligt.
3. Alle over 15 år skal have stemmeret....NEJ, jeg har fortrudt at have stemt ja til nedsættelsen til 18 år.
4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark....NEJ for retssystemet er ikke ufejlbarligt og så er det barbarisk.
5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere....NEJ, adopterede skal indgå som børn i naturlige parforhold.
6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.....JA, men gerne med en ungdomsret så der kan dømmes fornuftigt i forhold til alder og fremtidsudsigter.
7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole....NEJ løn er kun for at arbejde og uddannelse er ikke arbejde.
8. Eksamen bør afskaffes....NEJ, men gerne bedre kriterier for karaktergivning.
9. Kongehuset skal afskaffes....MÅSKE
10. Unge under 18 år må ikke købe eller indtage spiritus.....Nej selvfølgelig ikke.
11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet....NEJ, ingen skal ligge og dø uden for hospitalerne fordi de er fattige eller har glemt kreditkortet.
12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole...Ville være ideelt, men ødelæggende for det nuværende arbejdsmarked
13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde....Hvorfor dog ikke?

Godkendelse af svar
Fra : Jens-Jørgen

Dato : 28-12-08 20:27

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-12-08 21:06

Jeg siger nej til alle 13.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-12-08 22:23

Citat
Jeg ved ikke, hvad du taler om, Bertel. Hvem er Peter?

Peter er den "person" der skrev ovenstående...

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 22:23

1. Bilerne skal ud af byen.
Det er utopisk at tro at byer kan fungere uden en vis mængde trafik. Butikkerne skal have varer, folk skal flytte en gang imellem etc. Det var bedre at opbygge en infrastruktur til elbiler og så gøre offentlig transport i bykernerne gratis.
Adskillige forsøg bl.a. i belgien har vist at staten sparer så meget i vejvedligeholdelse at de faktisk tjener penge på at den offentlige transport er gratis

2. Den fri abort skal afskaffes.
Ingen bør have magt over hvad andre fornuftige mennesker gør ved deres krop. Det næste oplagte reaktionære træk vil være at bestemme om folk må lade sig pierce tatovere etc.

3. Alle over 15 år skal have stemmeret.
Jeg synes de 18 år er godt ramt.

4. Der bør indføres dødsstraf i Danmark.
Hvis systemet slår folk ihjel så er systemet ikke bedre end dem de straffer. Øje for øje og tand for tand er ikke humant. det er barbarisk. Jeg troede vi var kommet videre.....

5. Homoseksuelle skal have lov til at adoptere.
Hvorfor ikke ?. Hvis man skulle forbyde det så skal man vel også forbyde enlige mødre eller fædre. Argumentet fra modstanderne er jo altid at barnet har ret til både en mor og en far.

6. Den kriminelle lavalder bør sættes ned til 12 år.
Det er perverst at straffe børn. Hvorfor skal den danske straffelov trækkes ned på det samme syge plan som f.eks. den saudiarabiske. Straf hellere forældrene. Rent teknisk er de jo ansvarlige til barnet er 18

7. Skoleelever skal have løn for at gå i skole.
- og hunde skal have løn for at gå i kennel........ Hvor stopper det

8. Eksamen bør afskaffes.
Anarkistisk sludder

9. Kongehuset skal afskaffes.
Traditioner er ikke altid af det onde. Kongehuset er strålende eksempel på en tradition som næsten er udelukkende positiv. Bevar det endeligt.

10. Unge under 18 år må ikke købe eller indtage spiritus.
Det er ok at de ikke må købe men glem nu ikke at i selv var unge engang

11. Man skal selv betale for at komme på hospitalet.
Det er det venstre forsøger at indføre sammen med konservastive. Jeg håber det snart går op for nogle af de vælgere uden privat forsikring som er med til at stemme den regering til magten.
Aldrig privat sundhedsvæsen. Lær af hvordan det er USA og hvad der skete da en liberal højreregering smadrede hele new zealands sundhedsvæsen og andre offentlige instutioner ved at indføre brugerbetaling og privatisere.
Sådan noget går altid ud over de svage i samfundet.

12. Børn skal passes hjemme, til de skal i skole.
.........og kvinderne skal hjem til kødgryderne !!! Vi er i det 21 århundrede. Helt ærligt..

13. Børn og unge under 16 år må ikke have et arbejde.
De må gerne arbejde men de skal ikke udnyttes og erstatte voksen arbejdskraft fordi de er billigere i løn.