|
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 13-11-08 20:56 |
| | |
| Kommentar Fra : Sygate |
Dato : 13-11-08 21:03 |
|
Nordsted1:
Der står intet om at firmaer der køber en vare har reklamationsret...
| |
|
Købeloven gælder både for erhvervsdrivende købere og forbrugere, men reklamationsretten gælder kun ved forbrugerkøb. Hvis man køber et køleskab til brug i virksomheden er det eneste krav at køleskabet skal overholde beskrivelsen.
Ofte giver producent/importør dog en garanti der ikke er begrænset til 'forbrugerkøb'
| |
| Kommentar Fra : Sygate |
Dato : 13-11-08 21:19 |
|
Jeg har ledt nettet tyndt for at finde et link, men uden held...
Der må da være en side ligesom forbrugerråder med for erhvervsdrivende...?
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 13-11-08 21:28 |
| | |
| Kommentar Fra : Smokei |
Dato : 15-11-08 16:53 |
| | |
| Accepteret svar Fra : HelleBirgitte | Modtaget 400 point Dato : 15-11-08 22:50 |
|
På de fleste sider med nethandel er der en special aftale for erhvervshandlende - b-2- b = Business to Business. Om du har fortrydelsesret/reklamationsret kommer an på hvilken aftale, du har indgået med det pågældende firma.
Man skelner mellem privatkøb og erhvervskøb
se f.eks her
Citat For erhvervskøb ydes der ingen retur- eller fortrydelsesret.
For forbrugerkøb er der 14 dages fortrydelsesret, fra det tidspunkt hvor varen er modt |
http://www.vcore.dk/shop/external/terms.htm
Læs mere her
Citat Fortrydelsesretten er kun obligatorisk ved 'fjernsalg' til private. At mange fysiske forretninger også tilbyder fortrydelsesret ved salg direkte i den fysiske butik er en anden sag. Det er bare en ekstra ikke-lovpligtig service de har valgt at give. Din PC-leverandør kunne også have valgt at give fortrydelsesret til salg til erhverv. Det har de altså ikke.
Kun ved 'fjernsalg' til private er det et krav. Her gælder fortrydelsesretten uanset at sælger evt. skulle påstå noget andet. |
http://www.startfirma.dk/spm/3087
| |
|
Utroligt at det jeg skrev for to år siden (sidst i HelleBirgitte's indlæg) stadig er gyldigt.
Nordsted1 >> Vedrørende at to års reklamationsfrist også skulle gælde i b2b-handler medmindre andet er aftalt: Ja, jeg kan godt se at din advokat skriver det, men er det nu osse rigtigt? Jeg har aldrig mødt den påstand andre steder. Det var bestemt min opfattelse at hvis der var et forhold i en handel mellem to virksomheder der ikke var dækket i en direkte aftale mellem parterne, så havde 'kutyme i branchen' mest at skulle have sagt - dernæst 'almindelig rimelighed'. At forbrugerbeskyttelse skulle snige sig ind på dette område overrasker mig meget. Har du stødt på denne holdning andre steder?
| |
|
Takkker
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|