|
| Golf2 1.6TD start besvær Fra : Josph | Vist : 4521 gange 300 point Dato : 12-10-08 13:45 |
|
Hej
Min golf driller mig lidt igen
Her hvor det er blevet lidt kolder om morgen er der startbesvær, det vil sige.
Mortoren slår dog godt nok igang med det samme, men den ryger af h til de første 10 - 15 min samt han har en grim metalisk lyd hvis jeg giver lidt gas.
Når den har ståe ca. 15 min i tomgang, ja så køre den næsten som en drøm
Bruger den hver dag ca. 120 km, men ikke lige nu pga det problem jeg har
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 12-10-08 15:21 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-10-08 16:05 |
|
Bruger du koldstarten ????
Det er vigtigt, da man ellers kan få de problemer du oplever + en motor der hakker og sætter ud de første par kilometer.
Derudover, så har den absolut ikke godt af at stå i 15 minutter med motoren i tomgang
| |
|
Det lyder som dine gløderør ikke virker - så den ikke forvarmer....
Prøv at hold for noget hvidt, tænd lyset og sæt "tænding" på og se om lyset dæmpes lidt når den er i forvarme fasen....
Det kan jo være den slet ikke formarmer fordi en sikring er gået.
vh Ben
| |
|
Citat Det lyder som dine gløderør ikke virker - så den ikke forvarmer.... |
Altså nu kører jeg selv den Golf2 1,6 Diesel. Dog uden turbo.
Men jeg kan slet ikke starte min hvis ikke jeg lader den forvarme.
Jeg ved overhovedet ikke hvad det kan være. Men syntes bare lige jeg ville skrive hvordan min egen bil er.
Dertil bruger jeg altid koldstarteren i vinter halvåret.
LaikaPigen
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 12-10-08 18:32 |
|
Ingen biler, og slet ikke diesel, har godt af at køre så længe i tomgang. Det er især skadeligt , når de er kolde. Det skyldes blandt andet at olien ikke smører godt nok, når den er kold og at den fortyndes med så meget kondens fra de kolde cylindervægge.
Når din går så dårligt skyldes det nok slid på vitale dele på grund af for megen kold tomgang.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 12-10-08 18:34 |
|
Det kan være fejl i forvarmningen, defekte dyser og sidst men absolut ikke mindst: timingen.
Hvis pumpen ikke er timet ret nøjagtigt, vil det give problemer.
Evt. kan du prøve, at logge ind på www.t3nettet.dk og måske hente lidt fif der, da det såvidt jeg ved, er samme motorkonstruktion, men vistnok lidt anden turbo m.v.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 13-10-08 00:28 |
|
Hej -
Når den springer igang uden problemer - så fungerer gløderørene som de skal.
På denne årstid vil en god ældre diesel slet ikke starte uden gløderør.
Derimod lyder det som om din koldstarter ikke fungerer som den skal.
Koldstarterens funktion på en ældre diesel type er at forskyde indsprøjtningstidspunktet, så motoren ikke har tendens til at stalle sålænge den er kold.
På de ældre typer op til ca. '92 er det en Cylinder thermostat som trækker i et kabel. På de sidste typer inden vi fik TDI og HDI motorer, er det en elektromagnet.
Det lyder som om din koldstarter ikke vil "give slip", da den metalliske klikken er tydelig og langvarig.
Jeg tror et diesel special værksted hurtigt og billigt kan rette fejlen.
| |
| Kommentar Fra : Josph |
Dato : 14-10-08 05:28 |
|
Hej
Vedrørende koldstart, ja så er der lidt problemer med den,
jeg kan ikke skubbe håndtaget ud og ind, men hvis jeg bruger en
skruetrækker så kan den god skubbes ind, jeg har kørt med koldstart
for det hele tiden tiden.
Det mærkelig er når for motoren til at trække med omdrejninger, kan
jeg uden problemer trække og skubbe koldstart frem og tilbage,
hvad skyldes dette ?
Gløderør skiftet for ca. 1 år siden så der er problemet ikke.
Dieselpumpe også skiftet for et år siden og den er ikke justeret
med måle ur, og jeg har næste kørt et år siden men har haft det problem
med koldstart kablet, men som sagt den har bare været trukket hele tiden.
Kan det forklares hvis det er koldstart eller manglende justering af dieselpumpen
Hvorfor holder den op med at ryge (hvidt røg )efter den er blevet lid varm ?
Hvorfor holder den op med den grimme metallisk lyd når den er blevet lidt varm ?
På forhånd tak
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 300 point Dato : 14-10-08 10:37 |
|
Citat Det mærkelig er når for motoren til at trække med omdrejninger, kan
jeg uden problemer trække og skubbe koldstart frem og tilbage,
hvad skyldes dette |
Det er nogen gange sådan, at kablet går nemmere når motoren er i gang......i visse tilfælde kan man også først trække koldstarten ud når først man er i gang med at starte motoren..
Citat Kan det forklares hvis det er koldstart eller manglende justering af dieselpumpen
Hvorfor holder den op med at ryge (hvidt røg )efter den er blevet lid varm ?
Hvorfor holder den op med den grimme metallisk lyd når den er blevet lidt varm ? |
Ja, det kan skyldes koldstarten, men også at justeringen er røget en tur på pumpen eller at pumpen er defekt så den pøser for meget olie ind i brændkammeret.....så er røgen og den metalliske lyd fordi, at når motoren er for kold, så får den for meget dieselolie på det forkerte tidspunkt, og så er det når motoren er ved at blive kvalt i olien at den ryger og banker, men når motoren bliver varm, kan den bedre brænde det af.
Uforstøvet dieselolie kræver flere hundrede grader for at tænde, mens antændingstidspunktet for forstøvet dieselolie ligger nede på under 100 grader.
Citat PS hvis jeg skruer kablet af ud ved koldstart, så går det så let frem og tilbage, så det fejler ikke noget |
Nej, kablet er sikkert ok, fejlen ligger på selve pumpen, altså den mekanisme som kablet skal påvirke.
Få repareret koldstartmekanismen, få tjekket dyserne, og få tjekket pumpen ( i første omgang alt det udvendige på pumpen, altså stang- kabel- fjederforbindelser o.s.v om noget er gået løs, har forskubbet sig el.lign..........og hvis det ikke giver forbedring, så få tjekket om pumpen er defekt indeni....
| |
| Kommentar Fra : Josph |
Dato : 15-10-08 16:55 |
|
Hej vvdriver
Er ikke sikker på det med en dyse der drypper, men alligevel har jeg lyst til at checke det før jeg sender bilen på værksted for at få justeret denne pumpe !
Kan jeg selv kikke til de dysser, og hvad er det lige jeg skal se efter ?
| |
| Kommentar Fra : vvdriver |
Dato : 15-10-08 17:22 |
|
Må blive dig svar skyldig.
Min Passat drypper lidt fra dyseren når den har stået stille natten over. Når jeg starter om morgenen,banker den i 1/2 minut, og ryger. Min svigersøn er udlært dieselmekaniker,han siger det er dryp fra dyseren. Man kan ikke selv gøre noget ved det.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-10-08 18:27 |
|
Citat Kan jeg selv kikke til de dysser, og hvad er det lige jeg skal se efter ? |
Dyser skal trykprøves for at se om de forstøver olien korrekt, altså om "modstanden" i dysen er stærk nok til, at den først åbner ved det korrekte tryk som pumpen sender olien ind i dysen med.
Der skal måleapparat til
| |
| Kommentar Fra : Josph |
Dato : 18-10-08 10:09 |
|
Desværre det hjalp ikke med en justering af pumpen.
Pumpen justeret, kørte 120 km i går, uden problemer, på nær
Det virker som om der er mindre træk på motoren nu !
Meget svær at starte her til morgen, skulle prøve ca 6 gange
ryger rigtigt meget forsat.
Så der kom små luftbobler på diesel slangen lige før motor, når der gasses op ?,
tror ikke det har noget med at den ikke vil køre godt når jeg starter, men det kunne have indflydelses på trækkraft når jeg accelererer !
Skif af dyser, kunne være et forslag, men kan ikke gøre det selv, og fik jeg dette gjort er jeg stadigt ikke sikker på at den er i orden, fordi
Kompresion kan det være galt med, men dette kan checkes når dysser er ude
hvis det er i orden så skift dyser, så burden den køre fin ?
Nej der er en hage mere og det er min koldstart
den kan ikke skubbes/trække, kun når jeg accelerer kraftigt, men så køre den fint frem og tilbage.
Så noget tyder på at den måske sidder forkert da pumpen blev skiftet for et år siden ?
Jeg er bange for at der er ved at være den endelig dødsdom over den motor, ja så bliver det sgu også hele bilen
| |
| Kommentar Fra : Josph |
Dato : 18-10-08 10:54 |
|
Skylder måske lige at sige:
Da jeg prøvet at starte her til morgen, skulle jeg prøve 6-8 gange før den ville køre i tomgang,
men da jeg prøvet, var det som om at den ville tage lidt ekstra omdrejninger i ca ½ sec. af sig selv for derfor at gå ud !
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 18-10-08 12:43 |
|
Hvordan er pumpen justeret, altså er der tjekket at den åbner på det rigtige tidspunkt o.s.v, ud fra "tændingsmærkerne"....eller har du bare været ved at skrue på mængdeskruen??
Og nu skriver du om luftbobler og en motor der vil tage lidt omdrejninger for derefter at gå i stå......hvornår har du sidst skiftet brændstoffiltrene??
| |
| Kommentar Fra : Josph |
Dato : 18-10-08 12:49 |
|
Ud fra tændingsmærkerne 90
Ca. 1 år siden
| |
|
Hej
Jeg har selv en Golf 2 TD.
Jeg har oplevet samme problem med min. Problemet var den lille sorte slange (returslangen ) der sider på dysen. Hvis den er gammel og mør kan der komme lidt luft i systemet den vej. Skiftede den og den kørte igen.
Prøv det
| |
| Godkendelse af svar Fra : Josph |
Dato : 03-12-08 20:25 |
|
Tak for svaret dova.
Ja, så blev problemet løst langt om længe.
Efter en bøtte diesel start kom motoren i gang , kørte 60 km, så gik den store omgang
Købte en motor til 2K med et ur på 165, den blev sat i, men tror I den kunne starte, nej efter langt tid møjen med den, blev der målt kompression og der var forklaringen på at den ikke ville køre. Ud med lortet købte en anden ved huggeren i med den og efter ja ca. 30 – 40 timer så køre dyret igen, en dejlig fornemmelses.
Mange tak til alle for Jeres bidrag
| |
| Kommentar Fra : Josph |
Dato : 03-12-08 20:27 |
|
Glemte for guds skyld at sige mange mange tak til ham der lavet det meste af arbejdet
Tak Michael
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|